Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The autobiography of Malcolm X with the Assistanc

NYTT TEMA
Rashiid

Rashiid
18.12.03 20:52
Den boken burde dere lese! HEr er et utdrag fra denne fine boken som handler om Malcolm X.

”Jeg visste at svarte ikke ville strømme til for å følge meg inn i ortodoks Islam. Islam hadde gitt meg innsikt og perspektiv slik at jeg så at svarte og hvite virkelig kunne være brødre. Amerikas svarte, spesielt de eldre, er fullstendig gjennomsyret av kristendommens dobbeltmoral når det gjelder undertrykking ... Jeg sa til folk i gatene i Harlem at bare når menneskeheten hengir seg til den ene Gud, som har skapt alt, og bare da, kan menneskeheten i det hele tatt nærme seg den ”freden” som det snakkes så mye om ... men som det gjøres så lite for å oppnå. – Til Alex Haley, forfatteren av selvbiografien, noen få uker før Malik El-Shabazz ble myrdet.

Det kan hende dere kommer til å bli sjokkerte over det jeg skal si, men det jeg har sett og opplevd på denne pilegrimsreisen, har tvunget meg til å korrigere mange av mine tidligere tanker og forkaste noen av de oppfatningene jeg hadde... Amerika trenger Islam, fordi dette er den eneste religionen som utrydder rasismen fra samfunnet ... Jeg har aldri tidligere sett ekte og oppriktig brorskap praktisert av mennesker med alle hudfarger, uavhengig av deres hudfarge... Dette fikk meg til å tro at hvis kanskje hvite amerikanere kunne godta Guds enhet, da kunne de kanskje også virkelig godta menneskenes enhet.” – Malcolm X i sin selvbiografi.

Forandringen

Det tredje året han satt inne, gjennomgikk ”Satan”, som han ble kalt, en fullstendig forvandling og sluttet seg til den amerikanske organisasjonen Nation of Islam. Selv sa han om denne forvandlingen:

”Dere vet hvilket liv jeg har levd. Den eneste måten jeg noen gang hadde knelt på, var når jeg lå på kne for å dirke opp låser i en eller annens hjem. Jeg måtte tvinge meg selv til å knele. Bølger av skam og forlegenhet tvang meg til å rette meg opp. For å få det onde til å knele og innrømme sin skyld, og å trygle Gud om tilgivelse, er det vanskeligste i verden... Igjen og igjen tvang jeg meg selv til å bøye ryggen i bønnestilling for å tilbe Allah.” – Malcolm X i ”The Autobiography of Malcolm X with the Assistance of Alex Haley”.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg