Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Prosessen av Franz Kafka *mulig spoiler*

NYTT TEMA
hjøbbels

hjøbbels
20.12.03 18:51
I boken blir K. kjent med kvinnen Leni. Det jeg lurer på er om hun "er" Leni Riefenstahl, den kvinnelige skuespilleren og regissøren(?), som lagde propagandafilmer for Hitler og Tyskland. Altså, hun forsøker å få folk vekk fra å tenke på det de skal, utifra Kafkas synspunkt. Tror dere dette er bevisst av Kafka eller kun et utrolig sammentreff.

I et tidsperspektiv er jo mistanken min berettiget, men tror dere det er noe i dette?

Beklager et noe rotete innlegg, men dere forsto nok meningen.
Politeia

Politeia
20.12.03 19:08
Det er nok etter all sannsynlighet et rent slumpetreff. Leni og Leni Riefenstahl – en slumpetreff? Mitt svar er "ja". Du bør ikke bry hjernen din med videre tenkning omkring dette. Det er et meget naturlig tilfelle. Intet mere, intet mindre.

Mvh.

Harjawaldar.

God jul og godt nyttår!

-----------------------------------------------------------------------------------------
Akk, nu har jeg i all min tid studert med iver og nidkjær flid jus, medisin og filosofi, og også – dessverre – teologi. Jeg arme narr er like klok som før jeg leste første bok! Jeg kalles magister, ja, doktor sogar; nu er det tiende år jeg drar studentene rundt efter nesering på kryss og tvers, opp, ned og omkring, og vet bare dette: at intet kan vites. Det er så mitt hjerte må sønderslites.

hjøbbels

hjøbbels
20.12.03 19:11
Takk for svar. Det er nok ikke et bevisst trekk fra Kafkas side, enig med deg der. Sannsynligvis et slumptreff.
hnsn

hnsn
21.12.03 18:04
Skal vi se, prosessen kom ut i 1925, åtte år før Hitler kom til makten, og den kom ut etter Kafkas død, hvilket vil si at den ble skrevet enda tidligere. Jeg tror det hele er et sammentreff.
Politeia

Politeia
23.12.03 10:49
Akkurat!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Akk, nu har jeg i all min tid studert med iver og nidkjær flid jus, medisin og filosofi, og også – dessverre – teologi. Jeg arme narr er like klok som før jeg leste første bok! Jeg kalles magister, ja, doktor sogar; nu er det tiende år jeg drar studentene rundt efter nesering på kryss og tvers, opp, ned og omkring, og vet bare dette: at intet kan vites. Det er så mitt hjerte må sønderslites.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg