Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kalevala

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
20.12.03 19:32
Det store finske nasjonalepos Kalevala ble nedskrevet av legen og folkeminnesamleren Elias Lönnrot (1802-1884). Lönnrot reiste omkring i Finland og skrev det ned fra folkekulturen, hvor Kalevalas utallige vers og sanger ennå var levende. På den tiden levet ennå i folkedypet en sagaskatt som stiller Kalevala ved siden av episke hovedverker i verdenslitteraturen som Edda og Homers sanger. For det finske folket er Lönnrot hva Asbjørnsen og Moe er for den norske kulturarven.

Har noen av dere lest dette eposet, som forfatteren J.R.R.Tolkien elsket så høyt, og brukte som inspirasjonskilde? Jeg har en gammel utgave stående i mitt velassorterte bokskap. Problemet er bare at verket er oversatt fra finsk til telemål.
Jeg synes det er direkte tungt å lese telemål. Finnes det en oversettelse av "Kalevala" til bokmål?

Håper på svar!

Gledelig jul!

-----------------------------------------------------------------------------------------
Akk, nu har jeg i all min tid studert med iver og nidkjær flid jus, medisin og filosofi, og også – dessverre – teologi. Jeg arme narr er like klok som før jeg leste første bok! Jeg kalles magister, ja, doktor sogar; nu er det tiende år jeg drar studentene rundt efter nesering på kryss og tvers, opp, ned og omkring, og vet bare dette: at intet kan vites. Det er så mitt hjerte må sønderslites.

den13mann

den13mann
08.02.04 02:28
http://www.mao.no/cust/cdeploy?ecaction=ecwalkin&template=nb_fs_walkin.en.htm
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg