Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Til Nabium

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
22.12.03 11:31
"Jeg tror ikke at mennesket er ondt, eller at mennesket er godt, - jeg tror at mennesket er delvis ondt og delvis godt. Hvilken side som skal få vokse og utvikle seg, avhenger av oss selv. På en planet hvor mennesker fritt har valgt å la seg brenne levende for sannhetens skyld, må det gode ha store muligheter. Retten var satt, anklagene lest opp, vitnene hørt, bevisene lagt frem, mennesket funnet skyldig. Jeg førte rettsprotokollene. Men jeg savner en stemme i rettssalen, forsvarerens.
Prosedyren blir en lovsang - over mennesket det ufattelige - det uendelig onde, det uendelig gode, - det alt fornyende, det alt omveltende."

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jeg skal straks begynne å lese «Frihetens øyeblikk», «Kruttårnet» og «Stillheten», også kalt trilogien om «Bestialitetens historie» av Jens Bjørnboe (som begikk selvmord 9. mai 1979).

Dette innlegget ble skrevet spesielt for deg, Nabium, og alle som virkelig sitter pris på dette verket, som av mange blir sett på som hovedverket til Bjørnboe.

Jeg lurer på hva jeg kan vente meg av denne boken?

Kan noen gi meg et kort handlingsreferat?

Hvorfor er disse tre tematiske romanene så geniale («Frihetens øyeblikk», «Kruttårnet» og «Stillheten»)?

Forøvrig: God jul alle sammen!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
«Makt, som er det eneste eksisterende prinsipp, betyr bare en ting: adgang til å påføre andre smerte.» («Frihetens øyeblikk»)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg