Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stephen King

NYTT TEMA
filleriste

filleriste
28.12.03 21:54
Jeg lurer litt på hva folk syns om Stephen King. Han har jo solgt villt mye bøker, og de aller aller fleste boklesere har lest noe av ham. Likevel er han utskjelt av det "seriøse" publikum og det ser ut til å gå god sport i å kritisere ham.

Personlig koser jeg meg veldig med bøkene hans fordi de rett og slett er så tilgjengelige. Det er ikke nobel-materiale, men det er god lesing. Ondskapens hotell kan vel kalles en moderne klassiker. Han skriver godt og engasjerende, og det er gjemt mye livsvisdom blant alle de monstrene, romvesnene og andre utøyene han har diktet opp. Nå leser jeg Hjerter i Atlantis, der han gjennom en av hovedpersonenes syn på litteratur tillater seg å svare på noe av kritikken han har fått.

For diskusjonens skyld må jeg legge til at jeg ikke mener at alt mannen har skrevet er like bra. Cujo og Piken som elsket Tom Gordon er to bøker jeg kunne latt være å lese. Det samme gjelder en del av bøkene han har skrevet under pseudonymet Richard Bachman.

Så, hva syns dere?
chef

chef
28.12.03 22:01
jeg leser lite bøker, men en av de få jeg har lest og likt de siste årene er "rita hayworth and the shawshank redemption" av stephen king.
og jeg liker jo filmene "the shining", "the shawshank redemption"(lurer på om den heter frihetens regn på norsk), og "the green mile" så jeg liker Stephen king.

chef

Don`t panic
Aebriol

Aebriol
29.12.03 00:42
mmm ...

Needful Things - kongebok. syntes den er en av de aller beste
The Dark Half - veldig bra
The Stand - Hans beste
It - Utrolig bra de forste 75% av den, taper seg litt pa slutten
Bag of Bones - likte ikke den spesielt bra
Dark Tower serien - veldig spesiell, tar tid a komme inn i. Jeg liker den pga dens helt merkelige historie, mer enn jeg er imponert over hvor bra han skriver i akkurat den
The Girl who loved Tom Gordon - jeg syntes den var litt kjedelig
Chrstine - oooooh ! Konge ! Men historien er jo litt kjent etterhvert da
Carrie - moro
Hearts in Atlantis - bra, men ikke utrolig bra. Den forste delen er veldig bra, men de andre taper seg syntes jeg
Children of the Corn - tja, likte ikke dette spesielt bra
Desperation - veldig bra ! (The Regulators av Richard Bachmann (sp?) er samme personer i en litt annen historie - interessant a lese, men ikke fullt sa bra. Det er pseudonymet hans forresten).
Dreamcatcher - tja, likte ikke den sa bra
Firestarter - veldig bra
Insomnia - bra, interessant om insomnia. Tydelig gjort litt research her.

You know they got a hell of a band - syntes jeg var veldig morsomt. Var en del av en novellesamling som jeg ikke husker navnet pa. Syntes den historien, og dolan's cadillac, var de beste i den - men husker ikke navnet pa samlingen, sa...
enkelte

enkelte
02.01.04 12:15
Jeg syns Steven king har mange bra historier. Han er dyktig på å bygge opp spenning og holde spenningen lenge, men når det kommer til avslutningen, så har det en tendens til å utarte seg i det helt usannsynlige og nærmest idiotiske.

Noen gode innimellom er det imidlertid, og blant mine favoritter er Gerald's Game og Dolores Clayborn.
Monsanto

Monsanto
02.01.04 12:30
Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen: Som romanforfatter synes jeg at Stephen King er en drittforfatter. Dramatisk krimskrams, og altfor ordrik i forhold til "budskapet". Men som novelleforfatter glimter han til, etter min mening Selv har jeg samlngen Night Shift", og der er det en del spretne saker, særlig den herlige "Quitters, Inc." Prøv den du!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Poke

Poke
02.01.04 17:12
Leste min første bok av Stephen King i begynnelsen på 80-tallet, og det var The Shining (Ondskapens Hotell), etter det var jeg fullstendig "hekta". Ser frem til hver ny bok som utkommer. Han har selvfølgelig skrevet "dårlige" bøker også, men jeg tar det som det er...nemlig "lett underholdning". Han overrasker hele tiden...
Politeia

Politeia
03.01.04 03:19
Det er ikke uten grunn at Stephen King blir kalt "Skrekkens mester".
Politeia

Politeia
03.01.04 03:20
Hans bøker er ren underholdning! Intet mer og intet mindre...
filleriste

filleriste
03.01.04 15:38
Og det er heldigvis alt han prøver å skrive :)
Politeia

Politeia
03.01.04 19:42
Si ikke det...
jellyfish

jellyfish
03.01.04 19:43
En av mine desiderte favorttforfattere.
Carina15

Carina15
03.01.04 20:06
Eg har ikke lest noe av han, men eg kjøpte meg to av bøkene hans i dag..
Får håpe han er så bra som eg tror han er..=)
filleriste

filleriste
03.01.04 21:48
Politeia skrev:
Si ikke det...

Tror ikke Stephen King forsøker seg på annet enn å underholde. I Hjerter i Atlantis, som jeg nevnte i første innlegg, sies det at en luksus forfattere som skriver sci-fi og underholdning har, er at de kan gi ut flere bøker på kort tid, og ikke behøver å vente i flere år mellom hver utgivelse. Og King øser jo ut bøker i høyt tempo.

Likevel tror jeg at King sikter litt høyere enn "kiosklitteraturen" i sin underholdning, og kanskje forsøker å skape noe mer. Derfor blir det veldig ordrikt, slik det har blitt nevnt. Jeg syns det er en fordel.

Hvis noen av dere har sett dokumentaren Full Tilt Boogie, husker dere kanskje at Quentin Tarantino mente at det som gjør Kings bøker så uhyggelige er at han lar oss bli godt kjent med personene i boken. De vinner vår sympati og forståelse før de møter ondskap i en eller annen form.
Politeia

Politeia
03.01.04 23:02
Enkelte av bøkene hans er litterære makkverk. Jeg er hans største kritiker, skjønt det er viktigere med ros enn kritikk, som Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900) sa.
Poke

Poke
04.01.04 01:58
Politeia skrev:
Enkelte av bøkene hans er litterære makkverk. Jeg er hans største kritiker, skjønt det er viktigere med ros enn kritikk, som Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900) sa.

Hvordan kan du si at du er hans største kritiker, er du sikker på at det ikke er noen som er større enn deg???
SlipO

SlipO
04.01.04 17:18
Det er ikke uten grunn at Stephen King har solgt så utrolig mange bøker. Selv har jeg lest mange bøker, som jeg likte.
Guggu

Guggu
08.01.04 10:07
Stephen King skriver en del og en del er bra. Mitt største ankepunkt til Kings ry er at han flagges som en stor horror-forfatter/skrekkens mester o.l. Det er bare vås!
Kings sterke side er skildring av amerikansk hverdagsliv, tidvis krydret med bizzarre hendelser.
King er kong på drama!

Som bl.a. Horror-fan så likte jeg Needful Things, der er han nærmest enkelte av de store innen den genren.
Min første King var Eyes of the Dragon en gang for lenge siden og den var morsom nok, eventyr og noe for fantasy-lesere.

Har hatt King-pause siden "On Writing" - og den var verdt å lese om du selv ønsker å skrive noe en gang - men om det har kommet noen gullkorn etter den vet jeg ikke.

Min konklusjon er at King er verdt å prøve men det kan være litt vrient å finne rette bok for deg av ham - det avhenger av hva du er på jakt etter av leseopplevelser.

Anduril

Anduril
08.01.04 13:30
Aebriol skrev:
Dark Tower serien - veldig spesiell, tar tid a komme inn i. Jeg liker den pga dens helt merkelige historie, mer enn jeg er imponert over hvor bra han skriver i akkurat den

Skal akkurat til å starte på den 5 boken i serien nå "Wolves of the Calla". Hvis trenden med størrelsen på bøkene i den serien fortsetter så kommer jeg til å få brokk av å lese den nummer 7 ( kommer i november eller noe slikt ). Har i alle fall en murstein å angripe hjemme i "Wolves of the Calla".

Historien er egentlig ganske morsom, vet i alle fall ikke hva du kan ofrvente deg på neste side, kommer stadig nye ting inn i bildet. Og det er jo masse henvisninger til denne serien i mange av de andre King bøkene også.

Anduril
Garion

Garion
09.01.04 03:18

Jeg liker Stephen King godt jeg, min personlige favoritt er nok The long march. Heter Dødsmarsjen på norsk om jeg ikke husker helt feil.
Den skrev han under navnet Richard Bachman....smaken er som..osv..osv:)

----------------------------------------------------------------------------------------
The lunatic who believes that he is a poached egg is to be condemned solely on the ground that he is in a minority ....'
-Bertrand Russell-
Anduril

Anduril
12.01.04 10:32
He he ...... Festlig bok det der.

Du går for sakte * PANG * Nå er du død i tillegg (c:
Ashtead

Ashtead
12.01.04 17:17
Det der hadde vært en måte å fått fart på sommerbilistene her til lands også >:o)

Ashtead
Stoner

Stoner
13.01.04 18:07
King har mye bra. Som andre har nevnt, så er det god underholdning, men ikke noe mer. Skal jeg lese en bok er det egentlig det jeg er ute etter, så dermed er han en forfatter som passer meg fint.

Har vansker for å velge meg en King-favoritt. The Shining og Misery skiller seg litt ut, særlig Misery, som ikke tar helt av mot slutten, slik en del av hans andre romaner har en tendens til å gjøre. Bare nevner The Dark Half. Hadde også sansen for Needful Things. Ingen typsik grøsser, men det er heftig med så mange forskjellige paralellhistorier som flettes inn i hverandre. En litt større skuffelse var Pet Sematary, som har en fin stemning, men få høydepunkter. Når man er sikker på at noe skal skje er det bare 20 sider igjen av boka. Filmatiseringen skal visstnok være veldig skummel, så jeg prøver å skaffe meg den.
Holder på med IT nå. Det har jeg gjort en stund.
Spazmatazz

Spazmatazz
14.01.04 13:40
Syns King har skrevet noen veldig gode bøker som er mer enn bare skrekk og billig underholdning. F.eks Dolores Claiborne, Insomnia, Rose Madder, Hearts in Atlantis og mange fler.
Garion

Garion
15.01.04 17:14
Anduril skrev:
He he ...... Festlig bok det der.

Du går for sakte * PANG * Nå er du død i tillegg (c:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hehe..ja ikkeno sjangs for å ta en pause der;-)

----------------------------------------------------------------------------------------
The lunatic who believes that he is a poached egg is to be condemned solely on the ground that he is in a minority ....'
-Bertrand Russell-
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg