Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Analyse av Franz Kafkas "Prosessen".

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
04.01.04 18:44
Når presten, som Josef K. møter i en domkirke før henrettelsen sier: "Jeg hører til retten", er det et symbol på at det hverken er trøst eller hjelp å hente i kristendommen og troen på Gud!

Er dette selve kjernen i boken,- eller tar jeg feil?

-----------------------------------------------------------------------------------------

«Vi kommer fra intet, vi går til intet, og derimellom er det intet.»

"Alt er forutsett. Likevel er fri vilje gitt. Verden dømmes med godhet. Alt kommer an på mengden av gode gjerninger".
(Fra Fedrenes ord 3,19)
hjøbbels

hjøbbels
04.01.04 18:56
Hvis det du nevner her er symbol på noe, er det nok at de reglene som ligger til grunn for et vestlig demokrati bygger på de kristne verdiene og skriftene. I så fall bør vel ikke religion, pr. definisjon, være noen trøst i så henseende.

Du tar nok feil. Kjernen er vel måten rettssystemet fungerer på?

Am I right?
Politeia

Politeia
04.01.04 18:59
Jeg vet faktisk ikke. Boken kan tolkes på flere måter. Jeg har mitt eget syn på Kafkas bok, og står fast ved det. Det er min personlige mening etter å ha lest den.

Forresten: Hvem har lest Franz Kafkas "Aforsimer"?

-----------------------------------------------------------------------------------------

«Vi kommer fra intet, vi går til intet, og derimellom er det intet.»

"Alt er forutsett. Likevel er fri vilje gitt. Verden dømmes med godhet. Alt kommer an på mengden av gode gjerninger".
(Fra Fedrenes ord 3,19)
hjøbbels

hjøbbels
04.01.04 19:10
Ok. Den er grei. Men du spurte jo om du tok feil, så da virket det som om du var i tvivl hva analysen angikk.

Forresten: Har ikke lest Franz Kafkas "Aforsimer" og akter heller ikke å gjøre det.
Politeia

Politeia
07.01.04 11:55
Har du aldri noensinne hørt om såkalte "verbale smell" som man kun finner i aforsimer og maksimer? Maksimene er fyndige, konsise, allmenngyldige utsagn og gjengis og siteres i alle slags sammenhenger. Det som framfor alt karakteriserer forfatterens måte å uttrykke seg på, er det "verbale smell" som få andre opp gjennom historien har kunnet smykke seg med å få til. De korte og poengterte maksimene tenderer mot å ville avkle verden dens ytre skjær og vise tingenes sanne natur.
sapere

sapere
07.01.04 14:55
"En bok bør tjene som en øks for isen i vårt indre."

http://www.ordtak.no/
http://www.ordtak.no/sitater/forfatter/oscarwilde.shtml

hilsen sapere
Politeia

Politeia
07.01.04 17:00
"Alt godt sagt av en annen, er mitt eget."
Politeia

Politeia
07.01.04 17:01
Oscar Wilde er uten overdrivelse en av de største ordkunstnerne som noensinne har levd.
hjøbbels

hjøbbels
07.01.04 18:37
Dette ble jo en fin tråd.
sapere

sapere
08.01.04 10:02
Javel.

Symbolikken er ekstremt mangehodet i denne boken. Din mentale innfallsvinkel blir derfor det som avgjør hvordan du tolker alle bildene. Din tolkning blir nødvendigvis ikke en blåkopi av min tolkning.

Å si at noen tar feil i sin tolkning, skaper derfor aldri spennende diskusjoner. Da er det bedre å si at du ikke er enig, og at du deretter begrunner dette.

hilsen sapere
hjøbbels

hjøbbels
08.01.04 14:28
Selvfølgelig tar noen feil i sin tolkning. Den tolkningen som er riktig, er jo selvsagt det forfatteren har tenkt på når han skrev verket.

At det er forskjell på min og hans tolkning har jeg i så måte ingen problemer med å forstå. En bok blir ikke mer enn hva du gjør den til selv. Men den riktige tolkningen, som jeg skrev ovenfor, er så absolutt tilstede, selv om ikke alle treffer den.

Uten at dette kan sies å være sakens kjerne, så ingenlunde, men å si at det ikke finnes en riktig tolkning blir i alltilfelle et feilaktig utsagn.
sapere

sapere
08.01.04 14:45
For det første, så kan du aldri vite hva forfatterens tolkning av denne boken er. Prossessen ble aldri ferdigskrevet. Romanen består kun av kapitler og fragmenter som er samlet inn av Max Brod (Kafkas venn) og satt (mer eller mindre tilfeldig) sammen av ymse mennesker. Jeg har lest Kafkas brev, notater og skrifter; jeg har lest sikkert tretti bøker skrevet om Kafka; samt brev og dagbøker skrevet Kafkas venner, kjente og kjennere - uten at jeg tør påstå at mine eventuelle tolkninger av skriftene er riktige.

For det andre, både din og min tolkning kan være riktig, selv om vi tolker vidt forskjellig.

For det tredje, er du sikker på at du greier å tolke RETT i dag, de tankene du selv skrev ned på papiret for ti år siden? Ballast er avgjørende for ens syn på tilværelsen, og ballasten endres med tiden.

hilsen sapere
hjøbbels

hjøbbels
08.01.04 19:01
Den kan være riktig i forhold til deg og dine meninger(ballast som du så fint kaller det), men de kan ikke være DEN riktige, da kun forfatteren selv vet hva han mente med akkurat dette verket.

Utifra dette vil det da si at det er umulig(nesten) å oppdrive en fasittolkning av Prosessen, men den skal altså finnes. Det eneste vi finner er riktige tolkninger for meg og deg, vi finner ikke Kafkas tolkning, som ville vært den riktige i og med at han er forfatteren av verket.

Dette er likevel av underordnet betydning, da det viktigste er hva boken sier i hvert unike anliggende.
catachr

catachr
08.01.04 21:10
Er ikke enig i at noen tolkning har forrang som Den Rette. Vi er alle historiske individer osv./forfatteren ante ikke hva han skrev om osv. Forfatterens tolkning kan være interessant for biografer, men ideelt sett ikke for oss andre.
budinauckas

budinauckas
13.01.04 21:09
Du tar feil.
Klikk for å gå tilbake til toppen