Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til gode krimbøker?

NYTT TEMA
gromit24

gromit24
10.01.04 01:24
Jeg er akkurat ferdig med Marekors av Jo Nesbø. Har lest alle fem bøkene og likte dem svært godt. Nå trenger jeg hjelp til å finne andre gode krimbøker...
Noen tips?

october

october
10.01.04 02:20
Jeg har sansen for Staalesen. Varg Veum er jo kjent, og Dumbo og Maskefjes er også lesverdig.

Med vennlig hilsen
October
--- I et kapitalistisk system blir mennesker utnyttet av andre mennesker. I et kommunistisk system er det akkurat motsatt. (John Kenneth Galbright)
Tharuub

Tharuub
10.01.04 13:05
Det er nok av krimforfattere å ta av, og mange er gode. Alle skriver jo litt forskjellige bøker, så hva liker du innen krimsjangeren? Er det den typiske Agatha Christie-romanen, med en knivskarp detektiv? Er det politiromanen, med en ofte trøtt og sliten politmann - som dog er intelligent så det holder - i hovedrollen? Eller heller du kanskje mer mot Sherloch Holmes, og hans tenkende løsnisnger?
Siden du skriver at du har lest alle bøkene av Jo Nesbø, regner jeg med at du liker politiromanen. Derfor kan jeg anbefale med varme om mitt hjerte, at du bør lese alle krimbøkene av Henning Mankell. Hvis du allerede har lest de, les Agatha Christie, Sir Arthur Conan Doyle, Fredrik Skagen, Karin Fossum, Gunnar Staalesen (som nevnt, men jeg liker ikke hans bøker så veldig godt), eller andre.
Lykke til!
Joey

Joey
11.01.04 15:15
Dersom du er ute etter å lese mer norsk krim foreslår jeg Fredrik Skagen. Både bøkene om Morten Martens og andre han har skrevet. Gunnar Staalesen er jo også allerede nevnt.
Nibiru

Nibiru
11.01.04 18:42
"Den Hvite Løvinnen" av Henning Mankell
"Elskede Poona" av Karin Fossum
"Doktoren mister en pasient" av Agatha Christie
"Løspengene" av Ed McBain
"Høyt fall er dødelig" av Sidney Sheldon
blomert

blomert
11.01.04 20:09
sherlock holmes.
- - - - - - - - - - - - -
gjeninnfør hatten!
abban

abban
11.01.04 20:53
Hvorfor ikke lese verdens første kriminalroman?

Gisle Surssons saga. Skrevet engang mellom år 1250 og 1300

Den er gjendiktet/oversatt en rekke ganger. Selv leste jeg Vera Henriksens oversettelse.
En fantastisk fortelling og kriminalgåte.

abban
kennis82

kennis82
12.01.04 01:55
Anne Holt er en anerkjent forfatter i min krimverden.
gromit24

gromit24
12.01.04 15:37
Takk for mange gode tips. Tror jeg skal prøve meg på Mankell.
Tharuub

Tharuub
12.01.04 16:20
gromit24 skrev:
Takk for mange gode tips. Tror jeg skal prøve meg på Mankell.

Et meget godt valg.
jadda515

jadda515
13.01.04 04:49
Du kan jo prøve deg på
Val Mc Dermid, Helen Tursten, Ditlef Vellesen, Ed McBain, Unni Lindell, Lisa Marklund, Sue Crafton.

Kvalitet vil bli: Elizabeth George, Henning Mankell, Ruth Rendell og Iris Johansen blandt mange mange flere. Og en siste anbefaling hvis du kan tenke deg å lese en liten bok som er vanvittig spennende: Parfymen av Patrick Süskind! =)
gromit24

gromit24
15.01.04 04:33
Ok, skal sjekke ut litt. Et par nye navn som jeg ikke har hørt om før.
:)
Kilpatrick

Kilpatrick
15.01.04 20:29
P.D. James
Elizabeth Georges
Minette Walters
Patricia D. Cornwell
Val McDermid
Umberto Eco
Jeffery Deaver
Keane80

Keane80
15.01.04 20:58
Ta Mankells "Villspor", etter min mening hans beste.
atle44

atle44
20.01.04 22:33
Av det jeg har lest vil jeg anbefale Minette Walters, særlig " Fox " og " Acid Row ", men mange andre bra av henne. I tillegg kan jeg jo anbefale deg Robert Ludlums trilogi om Jason Bourne. Vet mange ikke har sansen for Ludlum men jeg likte de godt.
Spazmatazz

Spazmatazz
20.01.04 22:42
Etter min mening er det ingenting som er så spennende som bøkene til Jeffery Deaver. Les f.eks dødsfellen, og du er hekta(alle er utrolig bra). Martens-bøkene til Skagen er også veldig underholdende(må leses i rekkefølge).
Tortelini

Tortelini
22.01.04 12:33
Les Et lite drap i Lisboa av Robert Wilson. Helt suveren krim (og historie).
Ble tildelt den prestisjefylte britiske Gold Dagger Award. Finnes i paperback utgave.
Spazmatazz

Spazmatazz
22.01.04 12:54
Ja, et lite drap i Lisboa anbefales på det sterkeste.
Poke

Poke
22.01.04 15:12
Jean-Christophe Grangé: Purpurelvene
Ian Rankin: Døde sjeler
Ian Rankin: Black and Blue
Ian Rankin: Den hengende have

Anbefales!!
Trylle

Trylle
23.01.04 01:26
begynte akkurat på døde sjeler for et par dager siden. har ikke rukket å komme så langt. lurte egentlig litt på om jeg skulle legge den vekk, men om mentor poke sier den er god så skal jeg lese den ut!
:-)

hilsen trylle
elen sìla lùmenn omentielvo
-----------------------------------------
http://www.hungersite.com
http://www.clearlandmines.com/
Poke

Poke
23.01.04 01:33
Din mentor kan anbefale Døde sjeler på det beste, og hvis ikke trylle har lest Purpurelvene så kan jeg også anbefale denne (men tviler på at dette hjelper på nattesøvnen...he-he).

Hilsen Poke (som er glad for at trylle får tankene vekk fra cola)
Shaggy87

Shaggy87
01.02.04 19:43
Spazmatazz skrev:
"Etter min mening er det ingenting som er så spennende som bøkene til Jeffery Deaver. Les f.eks dødsfellen, og du er hekta(alle er utrolig bra). "

Så enig, så enig
varjen

varjen
02.02.04 00:52
Vaterland (Fedreland) - Robert Harris
En SS-soldat og en amerikansk journarlist etterforsker et drap i Berlin år 1963 (tror jeg).
-----------------------------------------------------------------

varjen - alle dyr er like, men noen er likere enn andre
AltF4

AltF4
04.02.04 10:27
Scarpetta-serien til Patricia Cornwell:
Postmortem, Body of Evidence, All That Remains, Cruel and Unusual, The Body Farm, From Potter's Field, Cause of Death, Unnatural Exposure, Point of Origin, Black Notice, The Last Precinct, Blow Fly. Lett å bli hekta her.
Hennes bok med teorien om Jack the Ripper er heller ikke å forakte. Spennende, uhyggelig og interessant.

dork2000

dork2000
04.02.04 11:24
forbrytelse og straff av dostojevskij.
Thyge

Thyge
08.02.04 13:13
Har akkurat lagt fra meg "Nøkkelvitnet" som er skrevet av Jørn Lier Horst. Han er politimann og det merkes. Ikke bare er boken spennende og godt skrevet, men den er tvers igjennom realistisk - i alt fra beskrivelsen av makabre likfunn til politiarbeidet. Dessuten blir det ekstra spennende fordi boken er basert på en ekte drapssak som ikke er oppklart. Det finnes også en web-side om saken: www.uoppklart.no. Anbefales!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg