Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Science Fiction

NYTT TEMA
Aebriol

Aebriol
12.01.04 12:02
Noen anbefalinger ?

Kan si at jeg har likt meget godt ...
Altered Carbon
The Reality Dysfunction
Enders Game
Robert Heinleins boker (de fleste)

Leter egentlig etter noen som forteller en virkelig bra historie, satt i en science fiction setting, i stedet for noen som skriver for a fa fram mest mulig morsom teknologi.
Politeia

Politeia
12.01.04 12:29
For all del, ikke glem Isaac Asimov (1920-1992) og hans bøker. De mest populære verkene hans er som følger: NIGHTFALL (1941), FOUNDATION (1951), FOUNDATION AND EMPIRE (1952), SECOND FOUNDATION (1953), THE CAVES OF STEEL (1954), THE END OF ETERNITY (1955), THE NAKED SUN (1957), and THE GODS THEMSELVES (1972). Disse bør du ha lest, om du skal våge å kalle deg for en "science-fiction"-kjenner/viter. Anbefales!

-----------------------------------------------------------------------------------------

For et mesterverk mennesket er! Så opphøyet i sin fornuft! Så ubegrenset i sine evner! Så uttrykksfullt og beundringsverdig i skikkelse og bevegelse! Så lik en engel i handling! Så lik en gud i tankekraft! Verdens pryd! Alle skapningers forbilde!
- William Shakespeare
neal

neal
12.01.04 14:34
William Gibsons cyberspace-trilogi burde vel også leses:

Neuromancer
Count Zero
Mona Lisa Overdrive

Arthur C. Clarke er også en gammel mester du ikke kommer utenom i denne sammenhengen
Politeia

Politeia
12.01.04 15:01
Arthur C. Clarkes "Childhood's End" er et mesterverk uten like!

-----------------------------------------------------------------------------------------

For et mesterverk mennesket er! Så opphøyet i sin fornuft! Så ubegrenset i sine evner! Så uttrykksfullt og beundringsverdig i skikkelse og bevegelse! Så lik en engel i handling! Så lik en gud i tankekraft! Verdens pryd! Alle skapningers forbilde!
- William Shakespeare
Drol

Drol
12.01.04 15:58
Stephen Baxters "Manifold" trilogi anbefales!
Politeia

Politeia
12.01.04 19:08
Kan du gi meg et kort og godt handlingsreferat av boken?

- William Shakespeare
Drol

Drol
12.01.04 20:26
Tja, det er ikke helt enkelt egentlig, men jeg har vært så frekk at kopiert det
Avalon.no har å si om boken:

"Jeg liker Baxter. Han skriver stenhård SF der den eneste begrensningen er Baxters egne ideer om hva man kan gjøre med et univers. I dette tilfellet spekulerer han vilt og uhemmet over hvordan ting hadde vært om utgangspunktet hadde vært lite granne annerledes. En reise gjennom tid og rom er for en gangs skyld en dekkende beskrivelse. I tillegg har boken et rimelig bra persongalleri, intelligente blekkspruter, barn med mystiske evner og et utmerket tidsparadoks. Et bra sted å starte for de som ikke har lest Baxters og å fortsette for de som har."

Dette er for øvrig bok en: "Time: Manifold". Serien "fortsetter" i "Space: Manifold" og "Origin: Manifold".

Jeg skriver at serien "fortsetter" fordi historien i andre bok ikke tar over der første bok slapp, men begynner omtrent på samme punkt som bok èn, men med litt andre forutsettninger for universet... Ble du forvirret nå? Det ble igrunn jeg, men konklusjonen er klinkende klar: Les den! :)
phb

phb
13.01.04 13:53
Hmmm...

Iain M. Banks Culture-bøker (Consider Phlebas, Player of Games, etc)
Gene Wolfe "Fifth Head of Cerebus"
Vernor Vinge, Clifford D. Simak, Brian Aldiss
China Mielville "Perdido Street Station"
og selvfølgelig Strugatsky-brødrene og Stanislaw Lem.
phb

phb
13.01.04 13:56
Stephen Baxters "Manifold:Time" hadde jeg ikke helt sansen for; han skriver om mye cutting edge-vitenskap, men uten å riktig bruke det i historien, figurene blir bare svevende rundt og observere. Boka minnet meg mest om en rekke artikler klippet fra vitenskapsmagasiner bundet sammen av en tynn historie.
Politeia

Politeia
13.01.04 18:42
Det skal jeg gjøre, Drol. Takk for tipset!

"Å være eller ikke være, det er spørsmålet."
- William Shakespeare
steponit

steponit
14.01.04 00:03
Likte robottnovelleboken hans, "I, Robot".
Asimov er en skarp kar.

Forøvrig mener jeg at Khartago bør ødelegges!
Aebriol

Aebriol
14.01.04 12:19
Leste Perdido Street Station - var for meg litt mer 'fantasy' enn science fiction, men en merkelig blanding av begge deler egentlig.

Det jeg ikke likte sa godt etterhvert var at han brukte sa $%@%#$ lang tid pa beskrivelser. Personene og handlingen var veldig interessant, men jeg kjedet meg gjennom de 'samme' beskrivelsene av hvordan ting sa ut flere ganger. Syntes forfatteren gjorde en feil med a dele opp 'action' nar det kom sa langt i action - beskrivelser - action - beskrivelser.

Den 'Weaver' eller hva det var for noe den het, var utrolig kul - og at demonene fra helvetet var redde var morsomt (ogsa morsomt at de provde dem for Weaver, hehe).

Men stort sett var det den type boker jeg lette etter - noen som har en GOD historie, satt i en science fiction setting. Ikke noen som syntes at 'hva hvis' er morsomt, a finner opp massevis av rare ideer om hva som KUNNE ha vaert / skjedd / blitt mulig, men ikke har en god historie / godt velutviklede karakterer i universet sitt.

Favorittene mine blir de som, for eksempel Roger Zelazny (i Donnerjack), og boken Altered Carbon, hvor du blir 'hivd' inn i en handling i en science fiction verden, hvor det er en godt utviklet historie som er hovedideen, og 'verdenen' siver inn gjennom historien.

Ut fra det jeg leste her, syntes jeg ikke at det hortes sa veldig forlokkende ut a lese de med 3 forskjellige historier med samme utgangspunkt, men tror jeg skal prove meg pa noen av de andre.

Takker og bukker!
Impentonot

Impentonot
14.01.04 15:03
Arthur C Clark er uten tvil den største SF forfatter. Rama serien som begynner med boken Rendevouz with Rama bør leses.

Enders Game av Orson Scott Card er også en klassiker.

Ellers er Baxter blitt nevt her. Han har begynt å skrive noen bøker sammen med Clark med stor suksess. Jeg har bare lest Light of other days, men den er god lesning.
Klikk for å gå tilbake til toppen