Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Om å lese Shakespeare i rekkefølge

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
12.01.04 12:35
Jeg er kommet inn i min William Shakespeare-periode når det gjelder litteratur og lesekunst,- men det er en ting jeg vil ha klart for meg før jeg starter lesningen, og det er i hvilken rekkefølge jeg bør lese verkene hans. Skal jeg f. eks. begynne med mesterverk som "Troilus og Cressida", "De lystige koner i Windsor", "Julius Cæsar", "Stormen", eller bør jeg lese "Macbeth", "Kong Lear", "Som dere vil ha det" og "Hamlet" først?

Håper på positiv tilbakemelding.

-----------------------------------------------------------------------------------------

For et mesterverk mennesket er! Så opphøyet i sin fornuft! Så ubegrenset i sine evner! Så uttrykksfullt og beundringsverdig i skikkelse og bevegelse! Så lik en engel i handling! Så lik en gud i tankekraft! Verdens pryd! Alle skapningers forbilde!
- William Shakespeare
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
12.01.04 15:29
Hvilken rekkefølge du leser dem i bør vel nesten bli opp til deg selv...
Jeg tror jeg ville ha anbefalt å starte med de aller mest kjente (f.eks. Hamlet, Romeo and Juliet, Richard III), siden 'folk flest' kjenner til disse. De har jo dessuten en skyhøy "sitatfaktor" som kan brukes til å irrit... eh... imponere dine venner...

Det kan også være en idé å veksle mellom komedier og tragedier, for å få en viss balanse.
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
hjøbbels

hjøbbels
12.01.04 21:14
Begynn med Richard III. Denne mannen kan sammenlignes med selveste Hitler. Gjennomsyret av ondskap!
Suchet

Suchet
13.01.04 00:32
Kongesagaene bør definitivt leses i kronologisk rekkefølge, av åpenbare grunner. Etter min mening er Henry V den klart beste, ja det er i mine øyne det beste som noensinne er skrevet, men du får bare smøre deg med tålmodighet. Utover det tror jeg ikke det spiller noen rolle i hvor du begynner.

Og les dem for Guds skyld på engelsk!

And he asked:"Are ye Gods?" "No, we're far better than that. We're English."
malvolio

malvolio
15.01.04 08:50
Politeia:
"det er en ting jeg vil ha klart for meg før jeg starter lesningen, og det er i hvilken rekkefølge jeg bør lese verkene hans"

Ettersom man ikke har fullt kjennskap til hvilken rekkefølge Shakespeare selv skrev verkene, må det bli litt smak og behag. Macbeth er et veldig sterkt stykke samtidig som det ikke er så langt, det kan være en god begynnelse.

Som Suchet også påpeker, finnes det en logisk rekkefølge på de historiske stykkene om de engelske kongene, og det kan være lurt å følge den hvis du vil gå løs på disse. Men Shakespeare skrev dem i en helt annen rekkefølge (!)

Jeg synes ellers naturligvis Twelfth Night er ganske bra, selv om den forvrenger den kloke og sympatiske hovmesteren til det nesten ugjenkjennelige.
Aebriol

Aebriol
15.01.04 09:26
Jeg ville startet pa Hamlet, Midsummernights Dream, Tempest, As you like it, The Taming of the Shrew... for sa deretter folge de andre radene.

Ikke les for mange sonetter etter hverandre.

Kan vaere lurt a starte med de mest kjente sa du kommer inn i stilen hans i en historie du har en viss ide om hva den omhandler.
Kilpatrick

Kilpatrick
15.01.04 20:27
NiGoZerolchi: Leser du for å imponere med sitater? Jeg håper du skammer deg.
NiGoZeroIchi

NiGoZeroIchi
16.01.04 09:53
Kilpatrick skrev:
"NiGoZerolchi: Leser du for å imponere med sitater? Jeg håper du skammer deg."

Hehe....
Nei, jeg leser ikke for å imponere med sitater. Men jeg vet at enkelte gjør det...
Det er en grunn til at jeg halvveis skrev "irritere"...
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai

absolutt skjebne apokalypse
Klikk for å gå tilbake til toppen