Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Anne Holt

NYTT TEMA
Selma1977

Selma1977
17.01.04 16:30
Nå har jeg lest 3 av Anne Holts "Hanne Wilhelmsen" romaner.....og har et spørsmål.

Hvorfor er allt "the bad guy" en fra politiet? Er det sånn i de 3 andre HW bøkene også? (Har lest det er 6 bøker om HW)
240turbo

240turbo
17.01.04 17:22
Lesbisk fetisj.
sistemann

sistemann
17.01.04 17:25
I de andre bøkene er det butleren.

Poke

Poke
17.01.04 17:29
Leste tre bøker av A.H. før jeg gikk lei, ble litt for mye opp igjen det samme..
horizon

horizon
17.01.04 18:15
Holt har arbeidet i politiet, så hun vet nok hvordan det er der... ;-)
Selma1977

Selma1977
18.01.04 22:48
Takk for alle de seriøste svarene - NOT!
Jeg syns heller ikke Anne Holts bøker er spesielt bra - men lurte litt på om hun ikke kanskje burde klare å finne en annen skurk en politiet :)
Spredo

Spredo
19.01.04 20:47
De senere årene har det vært en veldig oppblomstring av kvinnelige krimforfattere.
Den mer hardkokte/realistiske kriminalromanen var tidligere forbeholdt mannlige forfattere, og kvinnene har nå kastet seg inn i denne genren for fult.

Sara Paretsky var vel en av de første som opererte med en tøff kvinnelig privatdetektiv. Etter henne har det kommet mange mer (og mindre) dyktige forfattere som Sue Grafton, Val McDermid, Janet Evanovich osv. De skriver mer eller mindre OK historier alle sammen, men de har egentlig ikke tilført genren noe ”nytt” annet enn at hovedpersonen er kvinne isteden for mann. (Så har vi selvfølgelig de kvinnelige forfatterne som har mannlige hovedpersoner, sånn som P. D. James ol, uten at jeg skal gå inn på dem her)

I Norge har vi Kim Småge og Anne Holt som typiske representanter for denne gruppen forfattere.

”Noe så fantastisk, kvinner skriver krim”. Hva er egentlig fantastisk med det? De skriver de samme typene historier som alltid er skrevet. De kvinnelige hovedpersonene er til og med belemret med de samme problemene som sine mannlige forjengere: Alkoholproblemer, samlivsproblemer, skilsmisser, savn av barn som bor hos den forhenværende partneren, sjefer som ikke forstår hvilken ”glimrende strateg” denne stakkars alkoholiserte personen egentlig er. Så har man slike som Anne Holt som forsøker å innføre enda en dimensjon ved å gjøre hovedrolleinnehaveren lesbisk. Heller ikke dette er ”nytt”, og det skaper etter min mening ingen spesielt original vri på historien heller.

Samtidig har det i hele kriminalgenren vært forsøk på å tilpasse seg det moderne samfunnet og gjøre skurkene mest mulig virkelige. Voldshandlingene er mer brutale og fyldig beskrevet fordi man vil vise hvor ”virkelighetstro” man er.
Svært ofte gjøres dette også ved at skurken er en ”autoritetsperson” som man normalt ikke ville forventet at var kriminell. I Anne Holts bøker har det tidvis gitt seg utslag i at skurken er en av ”lovens voktere” (Noe så sjokkerende). Problemet er bare at alle gjør det sånn. Jeg ser for meg en kreativ skapelsesprosess av typen "Jeg trenger en skurk. Jeg tror det bør være en politimann slik at min hovedperson kan omgås ham/henne uten å forstå at det er en kriminell før på de siste sidene. INGEN kommer til å mistenke det".

Og når alle gjør det blir det ikke lenger originalt. Personlig lengter jeg tilbake til den tiden hvor butleren faktisk var morderen fordi han er uekte sønn av lordens ugifte søster som forsvant under en ekspedisjon i Afrika for over 30 år siden og vil som hevne seg på familien som utstøtte moren før han på siste side bryter hulkende sammen fordi det går opp for ham at han i sin hevntørst faktisk drepte sin far som han aldri hadde truffet før. DET vil faktisk være originalt i dagens krimhistorier.

SP
LQ77

LQ77
20.01.04 11:30
Personlig lengter jeg tilbake til den tiden hvor butleren faktisk var morderen fordi han er uekte sønn av lordens ugifte søster som forsvant under en ekspedisjon i Afrika for over 30 år siden og vil som hevne seg på familien som utstøtte moren før han på siste side bryter hulkende sammen fordi det går opp for ham at han i sin hevntørst faktisk drepte sin far som han aldri hadde truffet før. DET vil faktisk være originalt i dagens krimhistorier.

--

Noe som minner meg om Agatha Christie. Hun var genial til å finne på slike historier.... :-)
Aebriol

Aebriol
20.01.04 18:35
Agatha Christie skrev mye mer interessante krimhistorier etter min mening enn anne holt og den gjengen der.

Som sagt utrolig mye bedre enn jeg kunne gjort det ovenfor, de skal gjore det sa 'virkelig' at de bare kopierer hverandre.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg