Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Profeten" av Kahlil Gibran

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
17.01.04 23:30
Hva er det egentlig med denne lille boken og hvorfor har den like mange kritikere som omfavnere? Jeg kjøpte boken sammen med André Bjerkes samlede lyriske diktning i dag, dvs. lørdag, og forstod litt mer av den ("Profeten") da jeg smugtittet i den på bussen hjem fra byen. Da først slo det meg at jeg hadde lest om den i tråden "Hvilken bok har du aktivt ikke-lest", der den hadde mottatt ekstrem kritikk og nedvergelse. Kan dere i edruelighetens navn forklare meg hva dette egentlig skal bety?

Satyrkid

Satyrkid
17.01.04 23:32
Kanskje det er fordi at den er en øyeåpner av de store.. Har selv
lest den, og ble forbauset over hvor klartenkt Kahlil Gibran måtte
ha vært....

Det er ikke alle som kan ta slik klartenkthet like godt, vet du..

Personlig, så har jeg den boka blant mine favoritter når
det gjelder livsyns-bøker..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Reverend... there are TWO KNOBS on the radio... not that you'd be comfortable with anything that had two knobs on it, but there are TWO KNOBS on the radio... one changes the station, and the other... *smacking hand on forehead* TURNS THE**** THING OFF!") - George Carlin
Politeia

Politeia
17.01.04 23:40
Er ikke Paulo Coelho en moderne utgave av den libanesiske poeten, filosofen og dikteren Kahlil Gibran (1883-1931)?
Politeia

Politeia
17.01.04 23:40
Det ser så ut.
Satyrkid

Satyrkid
17.01.04 23:44
Hvor er den tråden du nevnte forresten,Politeia.. er
det lenge siden den ble skrevet?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Reverend... there are TWO KNOBS on the radio... not that you'd be comfortable with anything that had two knobs on it, but there are TWO KNOBS on the radio... one changes the station, and the other... *smacking hand on forehead* TURNS THE**** THING OFF!") - George Carlin
Politeia

Politeia
18.01.04 00:05
http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=135&Group=B%F8ker&ThreadID=528799&Thread=Hvilken%20bok%20har%20du%20aktivt%20%22ikke-lest%22%3F
Satyrkid

Satyrkid
18.01.04 00:09
Takk.. Har du forresten lest Greg Bears trilogi Eon, Eternity og Legacy?
Utrolig god SF-trilogi:)

harmony

harmony
18.01.04 06:16
Politeia skrev:
"Da først slo det meg at jeg hadde lest om den i tråden "Hvilken bok har du aktivt ikke-lest", der den hadde mottatt ekstrem kritikk og nedvergelse"

Høh. Den blir nemnt i berre eitt innlegg i den aktuelle tråden. Det blir ikkje sagt noko styggare enn "gladsvada om livet" og "Bladde engang igjennom den.. og *grøss*".

Eg har den forresten ståande i bokhylla, og tynn som den er burde eg vel lese den ein gong eg har fem minutt til overs.
harmony

harmony
29.01.04 23:52
harmony skrev:
"Eg har den forresten ståande i bokhylla, og tynn som den er burde eg vel lese den ein gong eg har fem minutt til overs."

Jøss, eg brukte nesten ein time. Vel: Dei fleste kapitla er tom retorikk som kan kokast ned til éi sjølvsagd setning, og dei gongane han faktisk forsøker å underbyggje påstandane sine, gjer han det ved å samanlike ting som på ingen som helst måte er samanliknbare. Men det finst vel folk som likar slikt.
stutkuk

stutkuk
30.01.04 00:29
harmony skrev:
"Høh. Den blir nemnt i berre eitt innlegg i den aktuelle tråden. Det blir ikkje sagt noko styggare enn "gladsvada om livet" og "Bladde engang igjennom den.. og *grøss*"."

og det var kattelatte!
harmony

harmony
30.01.04 00:32
Faen!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg