Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gaarder

NYTT TEMA
Nibiru

Nibiru
21.01.04 21:56
Er det noen her som har peiling på bøkene til Jostein Gaarder? Noen som kan anbefales?
Lightcola

Lightcola
21.01.04 22:18
Jeg begynte på "Sofies verden" en gang i tida, men måtte gi opp etter litt over halve boka. Den var kjedelig. Men det kan hende jeg hadde likt den nå, da jeg har blitt litt eldre (forhåpentligvis...).

Den andre jeg har lest, er "I et speil, i en gåte", den var helt grei. Ikke noen kjempebok, men brukbar.

Den siste boka jeg har lest av Gaarder, er "Appelsinpiken" (er vel kanskje hans nyeste?). Den likte jeg veldig godt. Skal jeg anbefale noen av disse tre, må det selvsagt bli "Appelsinpiken".

Men, det kommer jo helt an på hva slags bøker du liker.
Klobb

Klobb
22.01.04 14:11
Har lest Sofies Verden, Kabalmysteriet og Vita Brevis, men det er noen år siden. Får se hva jeg husker.

Var ikke spesielt imponert over Sofies Verden, med tanke på all den gode omtalen den har fått. Det var halvt om halvt en skjønnlitterær historie som ikke var all verdens og oppramsing av filosofihistorien. Og koblingen mellom disse to var i mine øyne ikke god nok til å forsvare all skryten Gaarder har fått. Selv syntes jeg filosofidelen var den klart mest interessante, sannsynligvis fordi jeg ikke så lenge før hadde tatt ex.phil. Av en eller annen grunn så er det alltid morsomt å lese om noe man kan fra før.

Kabalmysteriet husker jeg lite av.

Vita Brevis (livet er kort) handler om Floria Amelias brev til Aurel Augustin (?), et kjærlighetbrev skrevet på 300 tallet (?) som Gaarder har oversatt til norsk. Hukommelsen sviktet litt her, men jeg tror det var sånn det var.

I bunn og grunn så er jeg ikke særlig imponert av Gaarder. Men bøkene er lesbare, for all del.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg