Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Hobbit

NYTT TEMA
hjøbbels

hjøbbels
17.02.04 01:05
Bilbo er en ganske makelig fyr.
Hysteria1

Hysteria1
17.02.04 01:09
Forklar.

hysteria
hjøbbels

hjøbbels
17.02.04 01:10
Ganske lat, som hobbiter flest.
Hysteria1

Hysteria1
17.02.04 01:43
Tja, det kan en vel si. Men de får nå ting gjort, når det først er noe de vil eller må gjøre.

hysteria
Electro

Electro
17.02.04 14:09
Han er en skikkelig eventyrer til Hobbit å være iallefall.
WildChild

WildChild
18.02.04 14:48
Likte hobbiten meget godt. Silmaril derimot ble litt for mye av det gode.. ;o)
Politeia

Politeia
19.02.04 18:46
WildChild skrev:
Likte hobbiten meget godt. Silmaril derimot ble litt for mye av det gode.. ;o)

Politeia:

Hva er det du sier? Det stemmer absolutt ikke! J.R.R. Tolkiens udødelige mesterverk "Silmarillion" (eng. "The Silmarillion") ble sagt å ha vært skrevet med Tolkiens eget hjerteblod, det vil si at han skrev ut fra sine innerste følelser, sine mest personlige opplevelser. Boken bør på ingen måte undertrykkes. Den er, etter min mening, professor Tolkiens største litterære verk. Han ga flere ganger uttrykk for å skape en "engelsk mytologi" (mest fordi landet manglet én); - og på grunn av at Finnland hadde sitt store nasjonalepos "Kalevala", Skandinavia (eller andre land i Norden) hadde den eldre og den yngre Edda, altså de geniale sagn og heltedikt innenfor den norrøne mytologi som vi i dag tar seg om en selvfølge, og som kalles for "den nordiske kulturs vugge/hjørnestein" - òg med rette! Nok om det. Tolkien klarte med sin bok "Silmarillion" å skape en slags form for mytologi.
Værvoks

Værvoks
20.02.04 23:16
Politeia skrev
Hva er det du sier? Det stemmer absolutt ikke! J.R.R. Tolkiens udødelige mesterverk "Silmarillion" (eng. "The Silmarillion") ble sagt å ha vært skrevet med Tolkiens eget hjerteblod, det vil si at han skrev ut fra sine innerste følelser, sine mest personlige opplevelser. Boken bør på ingen måte undertrykkes. Den er, etter min mening, professor Tolkiens største litterære verk. Han ga flere ganger uttrykk for å skape en "engelsk mytologi" (mest fordi landet manglet én); - og på grunn av at Finnland hadde sitt store nasjonalepos "Kalevala", Skandinavia (eller andre land i Norden) hadde den eldre og den yngre Edda, altså de geniale sagn og heltedikt innenfor den norrøne mytologi som vi i dag tar seg om en selvfølge, og som kalles for "den nordiske kulturs vugge/hjørnestein" - òg med rette! Nok om det. Tolkien klarte med sin bok "Silmarillion" å skape en slags form for mytologi.

-------------
Enig med deg, jeg leste boka på engelsk for mange år siden. Ikke alt på en gang, men stykke for stykke. Uten å lese den før TLoTR, mister du mange referanser. Og det er mange sterke historier. f.eks om Beren og alvemøya hans.

Mvh
Værvoks
Værvoks

Værvoks
20.02.04 23:21
Electro skrev:
Han er en skikkelig eventyrer til Hobbit å være iallefall.
--------------------
Og ikke glem at Gandalf ble skikkelig introdusert i denne boka. Den mest fasinerende skikkelsen av alle.

Mvh
Værvoks
Nykøping

Nykøping
23.02.04 21:21
Tror jeg har lest et sted at Tolkien egentlig bare ville gi ut Silmarillion, men at forlaget ikke gikk med på det. Den ville ikke ha solgt så mye alene. Så da måtte han skrive LOTR også..... Ikke sikker, men tror jeg har lest det et sted....
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg