Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hellig krig

NYTT TEMA
Britneyfan

Britneyfan
04.03.04 22:59
Boken Hellig krig (Holy war) er desverre utsolgt i Norge.Skulle gjerne hatt denne boken.Boken, som er oversatt til norsk , er skrevet av Peter L. Bergen.

Noen som har lest den og kan gi noen reviews?
gravsjevik

gravsjevik
05.03.04 15:43
Snakker du om Hellig krig - om osama bin laden av han cnn reporteren. i så fall har jeg lest den. Den er ganske bra. Den er saklig, og gir et ganske oversiktlig bilde av al-qaida nettverket. Den gir god info om hvorfor de kjemper en hellig krig en god historisk oversikt over bin laden og hans terrornettverk. Jeg vil absolutt anbefale den siden den setter deg godt inn i saken uten at det er for komplisert. Jeg lånte den på Bærum hovedbibliotek på Bekkestua
Britneyfan

Britneyfan
05.03.04 18:11
gravsjevik

Takk for opplysningen.Nå har jeg bestilt den på ARK til tilbudspris.De hadde den på en av sine avdelinger.

Nå er han vel CNNs ekspertkilde og han virker veldig ålreit i sine analyser.Og så har han også intervjuet Bin Laden.Ser bra ut av din anmeldelse av boken og ser frem til å få lese den.Den er ihvertfall populær da forlaget(Damm) har gått tom for denne boken.

gravsjevik

gravsjevik
05.03.04 19:42
Nettopp. Ganske bra at han forholder seg så objektiv med tanke på at han er amerikaner. Men husk at intervjuet hans er fra 1998 når du leser boken
Winmann

Winmann
06.03.04 18:15
Hei

Har lest boken og synes det var veldig intressan lesing. Forfatteren klarte å gi en objektiv og god skildring om temaet.

En annen bok det kan være nyttig å få med seg er hvis en er intressert i dette temaet er Ahmed Rashid sin bok "Taliban. The story of the Afghan warlords".
Britneyfan

Britneyfan
08.03.04 17:47
gravsjevik

Han er vel strengt tatt ikke amerikaner?Engelsk aksent har han ihvertfall.
Britneyfan

Britneyfan
08.03.04 17:49
Winmann

Hei!

Jeg har sett mange uttalelser fra ham og det er opplagt at han vet hva han snakker om.Derfor er også denne boka spesielt , og da også om temaet.Boka er tydeligvis veldig populær.

Takk for tipset om Ahmed Rashid`s bok.Men er den utgitt på norsk?

Winmann

Winmann
08.03.04 18:22
hei britneyfan

Er ikke sikker på om den boka er utgitt på norsk. Har selv bare lest den på engelsk, men den var ikke så tunglest på engelsk heller, så det bør gå an å få stoffet med seg på engelsk og. Men vet som sagt ikke om den er utgitt på norsk.
ZhengHe

ZhengHe
08.03.04 18:24
Fra en muslimsk synspunkt.

Det Osama bin Laden og hans tilhengere har gjort er ikke noe man kan kalle Jihad eller en krig. Disse folka her er psykopatisk sosipater som gjemmer seg bak religionen og misbruker Gud og Koranen.

Jihad er arabisk for anstrengelse eller verbet å strebe.
gravsjevik

gravsjevik
08.03.04 19:29
Jeg har lest boken på norsk. Det kan godt være at Peter Bergen er engelskmann, har ikke sjekket det
kadaffi

kadaffi
09.03.04 13:21
Har boken i bokhylla rett over meg her. Anbefaler den også. Mye informasjon - i tillegg til en spennende beskrivelse av hendelsesforløpet til intervjuet med bin Laden (som du ikke akkurat intervjuer på Teatercafèen)
Britneyfan

Britneyfan
15.03.04 19:02
Nå har jeg mottatt boken :)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg