Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tømmermannsblyanten

NYTT TEMA
Monsanto

Monsanto
11.03.04 09:02
Jeg har lyst til å komme med en anbefaling her. I går leste jeg en sjeldent god roman, nemlig "Tømmermannsblyanten" av den spanske forfatteren Manuel Rivas. Det er en utgivelse fra 2003, nydelig oversatt av Christian Rugstad (han med Saramago og Ricardo Reis). Det er en fantastisk liten historie som fortelles av Feral, fangevokteren. Han var sivilgardist under Francotidens Spania, og får etterhvert ansvaret for å overvåke en gruppe fanger. Han får et spesielt forhold til to av dem, en maler som han selv blåser hjernen ut på og en lege, doktor da Barca. Maleren hjemsøker ham etter sin død og "overtaler" ham til å ta vare på legevennen. Det er ytterst fascinerende lesning, med en kjærlighetshistorie oppi det hele - en historie om kjærlighet som tåler det meste av motgang og som er helt kompromissløs. Og den besettende rytmen i historien, det slepne språket, den spenstige fortellerkunsten, antydningene om råskapen under den spanske borgerkrigen, glimtene av ømhet og redelighet midt oppi det hele - dette gjør etter min mening denne boken til en av fjorårets beste utgivelser. Les den, for pokker!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Ursus

Ursus
12.03.04 23:27
Jeg skal se om jeg finner romanen på Italiensk, så skal jeg lede den.
Monsanto

Monsanto
15.03.04 07:40
Hvorfor det? Rugstad er en glimrende oversetter, nesten i klasse med Risvik & Risvik. Med slike oversettelser er det ikke bryderiet verdt å lete etter alternative gjendiktninger, etter min mening.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd det vil ta adskillige måneder å komme dit."
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg