Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tir na noir

NYTT TEMA
Scariot

Scariot
02.04.04 02:02
siden jeg ikke fant noen bedre plass å skrive om dette så valgte jeg dikusjonssiden om bøker.. tross alt så er kolbein falkeid en dikter som har gitt ut bøker så vidt jeg husker..
men tilbake til det jeg lurer på.
Tir na' noir er en tekst som jeg husker vi hadde mye om på ungdomskolen (er fra karmøy/haugesund kanskje derfor). Vi skulle da analysere denne teksten. min lærer hadde tolkningen som var skrevet av en anerkjent person i lokalavisa. han mente denne sangen (diktet) var skrevet og inspirert av når du en sjelden gang speiler ut mot havet og ser noe som i virkligheten ikke er der. om mente da at kolbein var inspirert av en drøm om dette. Mens jeg mente at dette var feil. jeg mente sangen var skrevet som en hyllest til hans datter som døde(selvmord tror jeg så vidt jeg husker). på grunn av han savn og ønsket om å få henne tilbake så tror jeg han av og til kunne se datteren for seg. som en hallusiasjon.
dette mente norsklæreren min var reinspikka tull å så på meg som en tulling for det.
Hva mener dere?
harmony

harmony
02.04.04 02:57
"Tir na nÓir" blir noko slikt som "landet av gull" på gælisk, og Google-søk tyder på at dette er ein Falkeid-konstruksjon, ettersom alle treff kan knyttast til Vamp og nemnde diktar. Men grunna ordlikskapen (og andre ting, som eg kjem tilbake til) verkar det sannsynleg at Falkeid hadde Tir na nÓg, "dei unge sitt land", i tankane då han skreiv diktet. Om eg ikkje tek heilt feil er Tir na nÓg i keltisk mytologi nokonlunde det same som himmelen eller Valhall -- bortsett frå at det skal liggje under/i havet ein stad -- det er altså staden ein hamnar når ein døyr, ein stad for evig ungdom. At eg-et i diktet reknar med og ønskjer å kome til Tir na nÓir etter døden, støttar teorien om Tir na nÓg, som igjen støttar teorien din om at Falkeid skreiv diktet i lengsel etter ein person som allereie var død (og dermed i Tir na nÓg).

Ein annan ting er at soga om Tir na nÓg truleg delvis har oppstått som følgje av at folk har glana utover havet og sett luftspeglingar av land der ein under mindre gunstige vêrforhold berre ser vatn.

[Mesteparten av denne informasjonen tok eg frå bakhovudet, og eg anar ikkje kvar eg har den frå. Den har lege der i ganske mange år, trur eg.]
LiquidDarkness

LiquidDarkness
02.04.04 12:44
Jeg har vel alltid tolket denne nokså rett frem som en gammel sjømann som drømmer om ungdomskjæresten han fant (og forlot eller ble forlatt av) i Irlands(?) grønne daler. Etter som årene har gått har drømmen om henne og stedet blitt til en fantasi som han forbinder med det mytiske Tir ná noir, og han håper på å bli gjenforent med henne der når han dør.

Teksten er jo full av ord som tyder på at personen har vært en sjømann (forlis, livbåt, gå ombord) så jeg tror denne drømmen er basert på noe han opplevde i sin ungdom, men som han først senere forsto betydningen av og som han sannsynligvis har lengtet tilbake til mesteparten av sitt liv.

Det er uansett meningsløst dersom læreren din ser på din tolkning som tull... å tolke ett dikt eller en tekst er en personlig ting, basert på hva en selv 'har med seg' av tanker og erfaringer, så andre, selv forfatteren, skal være svært forsiktig med å hevde at noens oppriktige tolkning av en tekst er feil.
tussi

tussi
05.04.04 08:10
Noen som har hele teksten?
bean

bean
05.04.04 13:13
tussi skrev:
> Noen som har hele teksten?

http://www.vamp.no/tekstene/godmorgen_soster/tir_na_noir.htm

Bean
tussi