Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Var på biblioteket i går

NYTT TEMA
kastor

kastor
19.05.04 03:03
og lånte disse:

John Fante - Vent til våren, Bandini! (etter å ha lest Bukowski-biografien Locked in the arms of a crazy life, fant jeg ut at det var på høy tid å sjekke ut Fante).
Hemingway - Den gamle mannen og havet. Bortsett fra et par noveller, blir dette det første jeg leser av mannen.
Sandemose - Tjærehandleren. Sandemose er svær.
Stendhal - Rødt og svart. Denne har stått på lista mi lenge nå.
Signaler 2003. På impuls.
Tao Te Ching. Jepp.

monsanto2

monsanto2
19.05.04 07:48
Ja, her har du litt av hvert å glede deg til! Personlig synes jeg ikke at Sandemose er spesielt "svær" - mer en slags selverklært eremitt med et massivt mindreverdighetskompleks.
Men bortsett fra det: Snadder en masse! Særlig Fante, med sin lavmælte hverdagsrealisme, tiltaler meg. Jeg var ikke klar over at han var oversatt - det var gledelig å høre. God lesning!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
kastor

kastor
08.08.04 04:36
Sandemoses eventuelle "sværhet" skal jeg ikke argumentere videre for her. Det jeg uten tvil kan si er at for meg personlig er Sandemose en soleklar nr. 2 blant norske forfattere (ja, jeg regner Sandemose som en slik) etter Hamsun. Tjærehandleren er ikke spesielt god, dog.

Hva gjelder Fante: Den godeste Johan Borgen oversatte "Bandini" til norsk. Fante lå an til stor lansering i Norge etter at Sigurd Hoel besluttet at "Bandini" hørte hjemme i "den gule serie". Den 2. verdenskrig ville det annerledes. Fante døde i begynnelsen av -80-tallet uten å ha minste aning om at han var oversatt til andre språk. Hadde han visst at han var oversatt til andre språk på slutten av 30-tallet kunne muligens hans forfatterkarriere sett helt annerledes ut...hvem vet..

Ellers skal vel nevnes at Øyvind Ådland skrev noe veldig rart noe i Signaler 2003. Ole Robert Sunde skrev også i denne bok. Ikke helt forgjeves, får håpes.

Tao Te Ching kan ikke nevnes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg