Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Carl Gustav Jung

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
08.06.04 20:26
Hvilke bøker bør jeg absolutt lese hvis jeg ønsker en meget grundig og omfattende (eksakt) kunnskap om den sveitsiske psykiateren og psykologens tankeverden? Jeg ser at flere av hans verker er oversatt til norsk. I dag kjøpte jeg "Jung og hans tankeverden" av E. A. Bennett (oversatt av Ove Steen) og utgitt på Damm forlag. Boken er kun en introduksjon til Jungs sentrale idéer og tanker, men ett sted må man jo begynne! Jeg er åpen for alle anbefalinger om bøker både av og om Freuds fremste disippel, Carl Gustav Jung, såfremt de er gode. På forhånd takk!

Med de vennligste hilsener

Politeia

«Ignoramus et ignorabimus», «vi vet ikke og vi vil aldri vite».
Kilpatrick

Kilpatrick
09.06.04 18:23
Nå, hvordan går det med lesningen av et leksikon og Bibelen? Kommer du igjennom?

Apokalypse nå
Politeia

Politeia
09.06.04 23:01
Hvis du mener Aschehoug og Gyldendals lille norske leksikon, så er jeg kommet halvveis. Jeg har lest de første evangeliene i sammenheng, kapittel for kapittel. Jeg har hørt om dem som leser Bibelen "fra perm til perm". Det kan jeg heller gjøre senere. Først må jeg lære å kjenne Jesus, og en slik kjennskap får jeg av å lese evangeliene.
Kilpatrick

Kilpatrick
10.06.04 19:54
Det har du rett i. Jeg har et leksikon på 15 bind + et nøkkelbind, som jeg har store planer å begynne på, siden jeg gjorde min siste eksamen for dette semesteret i dag.

Apokalypse nå
Politeia

Politeia
10.06.04 22:24
15 bind. Akkurat. Hvor lang tid vil dette ta deg, tror du?
Kilpatrick

Kilpatrick
10.06.04 23:19
Godt spørsmål. Jeg leser fort, men hvis det skal være noe vits i må jeg jo lese grundig. Vet virkelig ikke. Hva tror du? Hvor lang tid har du brukt hittil?

Apokalypse nå
Zophia

Zophia
28.08.04 11:55
Selvbiografien hans; "Minner, drømmer, tanker", er en av de beste bøkene jeg har lest.
SønnavGud

SønnavGud
28.08.04 12:19
Du kunne jo lese din egen bok, den er lettere tilgjengelig. Husk iallefall å lese bøker som din egen, så lærer du deg selv å kjenne. For det er det du skal.
kattepiken

kattepiken
28.08.04 18:28

Skygg unna hans bok "symbolene og det ubevisste". Dette er ikke særlig vitenskapelig litteratur... For abstrakt.
Men derimot er boka du har kjøpt av et bedre kaliber.
Lykke til!
Bardamu

Bardamu
19.09.04 21:29
Stemmer i med Zophia og anbefaler selvbiografien hans. Et litt mer obskurt verk er hans "syv taler til de døde" som også er veldig interessant.
Klikk for å gå tilbake til toppen