Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken bok åpnet veien for deg?

NYTT TEMA
Amused99

Amused99
10.06.04 13:21
Hvilken bok var ditt første virkelige møte med litteraturen? Hvilken bok har gjort mest for deg, og ført veien videre?

For meg må det bli: Les Miserables av Victor Hugo.

♫♫♫♫ What God wants God gets God help us all ♫♫♫♫

Amused - to death
-som ikke betaler...

-There was a fish in the percolator!-
beetlebum

beetlebum
10.06.04 15:26
ooohhh...morsomt spørsmål, men det husker jeg virkelig ikke. Har lest bøker siden tidlig på barneskolen og kan ikke helt huske når jeg gikk fra barne/ungdomslitteratur til det mer tyngere slaget..
AltF4

AltF4
10.06.04 15:34
Bobseybarna og Hardyguttene var vel blant de aller første bøkene jeg pløyde gjennom i min spede barndom og får antakelig også skylden for at jeg er den lesehesten jeg er (husker ikke noen som stikker seg ut tidligere enn disse ihvertfall).
I dette øyeblikk gikk det forresten plutselig opp for meg hvorfor jeg idag er så gal etter bok-serier. Der lå nok svaret...
AltF4

AltF4
10.06.04 15:36
.... forresten, "første virkelige møte" anser jeg som et relativt begrep, jeg tolker det som "annet enn Donald-blader", men hvis poenget var tung og dyp litteratur så er jeg svar skyldig for der husker jeg ikke hva som var først...
kattelatte

kattelatte
10.06.04 15:39

Første "seriøse bok" var nok "Røtter" av Alex Haley.
Altfor seriøs og altfor brutal for en jente på 12-13, men ingen nektet meg.

Før det var det Nancy Drew etc.. og Agatha Christie.
Amused99

Amused99
11.06.04 14:50
"AltF4 skrev:
.... forresten, "første virkelige møte" anser jeg som et relativt begrep, jeg tolker det som "annet enn Donald-blader", men hvis poenget var tung og dyp litteratur så er jeg svar skyldig for der husker jeg ikke hva som var først..."

Som du skriver, det kan være så mangt. Det jeg først og fremst siktet til var vel dog den første boken som gjorde noe med deg litterært sett. En bok du fant mer enn underholdning og spenning i.

For all del, spørsmålet åpner for alle svar. Skal ikke lenke noen:-)

♫♫♫♫ What God wants God gets God help us all ♫♫♫♫

Amused - to death
-som ikke betaler...

-There was a fish in the percolator!-
dork2000

dork2000
11.06.04 16:03
hmmm... før zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel gikk det mest i fantasy, tolkien og slikt. deretter kom noe beat-greier og fjodor også var det gjort.
lilleVirus

lilleVirus
11.06.04 20:58
kattelatte skrev:

var nok en av mine første 'seriøse' bøker også...

brutalt
Boka

Boka
03.10.04 16:43
Dette er en gammel tråd fra April i år, men jeg sitter her og blar gjennom gamle tråder, og underveis har jeg notert opp navnet på flere bøker jeg kan tenke meg å lese. Må ha med meg liste på biblioteket neste gang jeg skal dit :)
----------
kattelatte skrev:

Altfor seriøs og altfor brutal for en jente på 12-13, men ingen nektet meg.
----------
Røtter er også en av de første bøkene jeg husker godt jeg leste som gjorde veldig inntrykk på meg. Har i grunnen aldri glemt den boken, derfor må det ha vært noe i den boken som gjorde uslettelig inntrykk på et barne-/ungdomssinn. Lurer på hvordan jeg hadde reagert på boken i dag. Tror jeg fremdeles har denne boken nedpakket i en eske i kjelleren et sted. Har av og til tenkt jeg burde lese den på nytt, men det dukker stadig opp bøker (av både ny og eldre årgang) jeg ikke har lest som jeg prioriterer først.
Dr. Kevorkian

Dr. Kevorkian
04.10.04 03:24
Hva har du fått i deg ikveld? :)
ElFakir

ElFakir
04.10.04 04:01
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 22.04.20 13:53)

Saladin14

Saladin14
04.10.04 15:00
Koranen har hatt mye å si for meg.
ranyga

ranyga
04.10.04 19:24
Vi leste "De vergeløse" som høytlesning på skolen. Den handlet om et barnehjem med en bestyrer som het Flugumen. Den gjorde et sterkt inntrykk på ett barn. Jeg leser mye, men nå som voksen blir det mest krim og thrillere.
Pricky

Pricky
04.10.04 23:31
Fluenes Herre av William Golding.
Husker den var "driiit spennende". Nå er den vel mer i retning "tankevekkende" ;)
Motornegro

Motornegro
04.10.04 23:33
Beatles og Pet Semetary var nok viktige
smilejenta

smilejenta
05.10.04 00:00
Alle bøkene til Anne Karin Elstad har gjort et stort inntrykk på meg, da særlig i ungdomstiden:-).
Bardamu

Bardamu
05.10.04 14:26
Selv om jeg leste bøker før dette var det nok The Catcher in the Rye som gjorde det for meg. En bok jeg finner frem og leser støtt og stadig.

-Don`t vote. It only encourages those sons of bitches!
erIendy

erIendy
06.10.04 12:24
Jeg leste "Den uendelige historien" i skinninnbinding med rød skrift (i Fantasia) og svart skrift i virkeligheten. Tror jeg var 10-12 år gammel. Det var min første litterære opplevelse som jeg virkelig husker.

´´´´´´´´´´Deja vouz!´´´´´´´´´´´´´
RIP erlendy (3734 innlegg)
``````````````````````````````````````
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control..."
NediamNori

NediamNori
07.10.04 12:36
Paradise av Toni Morrisson var vel den første "tunge" boken.
Utrolig bok. Den siste setningen er perfekt.

-NN
~
I am not bound to please thee with my answers.
-WS
monsanto2

monsanto2
07.10.04 12:50
"Fahrenheit 451" av Ray Bradbury.

Jeg var 13-14 år gammel, og fikk ikke låne den med meg hjem. Jeg husker at jeg satt fullstendig oppslukt inne på voksenavdelingen og leste om det nifse samfunnet der brannmenn hadde som jobb å brenne hus der det ble oppbevart bøker, der veggene var TV-skjermer, der ungene jaktet på hverandre med bil.

Og den underlige og gripende historien om Montag, brannmannen som møter Clarisse, piken som får ham til å se mannen i månen og dugget på gresset, og om Hunden og Beatty og Mildred og alle de andre.

Litt suppete på slutten, men den første halvdelen av denne romanen har brent seg fast i meg. Jeg har den i bokhylla ennå.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
hpl

hpl
07.10.04 12:54
"Amused99 skrev:
Hvilken bok var ditt første virkelige møte med litteraturen?"

"Frostknuter" av Gene Dalby. Og før det: "Hardyguttene og det forheksede fort". ;)

HPL
---
http://laberg.no
"Maintenant, le mouton ... le landing ... les wheels, bon."
bean

bean
07.10.04 16:37
Leste mye Morgan Kane og annen western i barndom og ungdom. Begynte å lese mer seriøs litteratur i 16-17-årsalderen, og vil kanskje trekke frem Anna Karenina som den første store leseropplevelsen på dette feltet, selv om ikke alle kapitlene var like betagende.

Bean
kastor

kastor
07.10.04 17:16
Sort messe av John Dickson Carr. Den var riktig så uhyggelig for en trettenåring.
Cornelius2

Cornelius2
09.10.04 12:02
Som så mange andre må nok det være Beatles!!
filleriste

filleriste
15.10.04 21:17
Jeg har alltid lest bøker av alle slag, men da jeg var lita var det særlig "Den uendelige historien" og "Mio, min Mio" som fenget veldig. Nå har jeg blitt større, og vender stadig tilbake til George Orwells bøker.

*I am insane and you are my insanity.*
Ednan

Ednan
16.10.04 03:53
Setter jeg hukommelsen riktig i revers tror jeg det var "Frendeløs" av Hector Malot. Så vidt jeg husker gikk den også som hørespill i Barnetimen. Det var nok steget over fra Tarzan, Hardyguttene og Biggles. Da var det gjort; så ille ble det, at det ble høyskoleutdannelse i bok-kunst og et liv med bøker.

Mvh. Ednan
Alexani

Alexani
17.10.04 16:29
Den uendelige historien var en av de første bøkene jeg leste selv. Det førte til Ringenes Herre, som igjen førte til en del fantasy-lesning, noe jeg har fortsatt med til i dag.

Av mer "seriøs" art må jeg nevne 1984 som den første. Husker jeg følte meg rimelig avansert da jeg leste den som tiåring.

Viva La Rafalucion!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg