Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor lang tid bruker du på å lese ut en bok?

NYTT TEMA
Zorbus

Zorbus
10.08.04 02:54
Da tenker jeg på "vanlige" romaner.

Det varierer veldig mye hos meg hvertfall.Leser jeg en bok på ca.250 sider,så går det alt fra noen dager til en måned..!Det som oftest avgjør hvor fort jeg blir ferdig er hvor spennende boka er.Av og til klarer jeg ikke legge den fra meg/slutte å tenke på den,før jeg har lest den ut!Andre ganger går det tregt pga boka ikke er så gøy,eller at jeg har det så travelt med andre ting.

Da jeg var i 11-12 års alderen pleide jeg å lese ca.15 bøker hver eneste måned.Men det var for det meste penny og tl bøker da(150 sider)..:-)Det var noe av de morsomste jeg visste om!
steponit

steponit
10.08.04 09:56
Som sagt varierer det veldig. Jeg kan bruke veldig lang tid på tyngre bøker.
caktus

caktus
10.08.04 10:07
zorbus: hva er tl?

Enkelte bøker bruker man årevis på uten at det nødvendigvis indikerer at det er en dårlig bok; det kan være faglig, eller rett og slett noe som krever at man bruker lang tid samt leser tilleggslitteratur.

Det beste jeg vet, er å lese bøker som driver av seg selv - du vet, de du ikke greier å legge fra deg, tiden flyr, og som du blir sur på når siste siden er snudd.

Det verste jeg vet er bøker som ikke vil "la seg" lese av meg. Bøker som er så treige, at hver eneste setning har samme virkning som om du gnidde et sandpapir over øynene..

..men det ene funker sikkert ikke uten det andre..
gangstarrr

gangstarrr
10.08.04 11:01
kommer ann på om boken er bra eller ei, for tiden holder jeg på med biografien til Arne Trehol, gråsoner, som er forholdsvis bra...

men det kommer også ann på hva annet som skjer i livet mitt, har jeg god tid, bruker jeg max to dager på en bok...
Guggu

Guggu
10.08.04 11:16
Vrient som flere er inne på.

Tror følgende (uten stor vitenskap bak):

Ca. 75 sider pr. time

Mer dersom boken har/er:
·særlig interessant/spennende
·satt med store bokstaver/god linjeavstand
·godt språk/grammatikk
·mye dialog
·mye luft
·korte avsnitt/kapitler
·++

Mindre dersom boken har/er:
·kjedelig/uinteressant
·”tungt” språk, dårlig syntax
·satt med liten skrift
·satt med tett/håpløs font
·satt med små marger (enkelte utenlandske paperback er håpløse)
·lest usammenhengende
·store persongalleri/kartreferanser/mange parallelle historier som gir mye blaing og lite sammenheng (typisk hos en del fantasy)
·++

Dette gir nok et spenn på ca. 50-100 sider pr. time.

Test av teorien:
”Trist som fan”
… vel i utgangspunktet ca. 80-90 sider (husker ikke helt) og burde vært lest på ca. 1 time. Den. var full av halve sider, dvs. mye luft og hadde korte ”avsnitt”/historier. Brukte ca. 40 min. Ville nok brukt litt mindre om ikke innholdet bare var tullball.
caktus

caktus
10.08.04 11:43
Du har poenger, men jeg skulle likt å se deg lese 50-100 sider i timen, eller til og med 20 sider, av følgende skrifter av Immanuel Kant:

Kritik der reinen Vernunft, Kritik der praktischen Vernunft og Kritik der Urteilskraft.

Klar, ferdig, eh, ikke ferdig med side to, sa du?
 PoseFant 

PoseFant 
10.08.04 11:46
Helt avhengig av boka ... Ringenes Herre tok jeg på under uka.

---

/pF
Guggu

Guggu
10.08.04 14:13
Hehe caktus,

Fikk med meg ovenstående men må nok presisere at det må være norsk eller engelsk...

Kunne jo alltids pløyd gjennom 50 sider tysk så lenge jeg ikke ble hørt i stoffet etterpå....:) Ich bien ein sehr slecht deutch'er.
Swoff

Swoff
10.08.04 14:59
Feier nok igjennom bøker på under en uke (200sider), men det gjelder bare for sommer halv året. Rundt jule tider er jeg nok oppe på ca. 4 uker pr. bok
Joey

Joey
10.08.04 21:21
Dette varierer både med hvor spennende boken er, årstid, type bok etc.Leste "Freshwater" av Tom Kristensen forrige helg. Leste ca 120 sider en dag, og resten av boken gikk med på noen solfylte timer søndag. Sjelden det går så raskt. På vinterstid blir det som regel noen kapitler på kveldstid og da tar det straks noen uker å bli ferdig.
Zorbus

Zorbus
11.08.04 01:41
Til Cactus som lurte på hva tl er:

Det er en populær norsk jenteklubb (bokklubb) med flest medlemmer i alderen 9-16 år.En får tilsendt 1 pakke i mnd. som inneholder to bøker og noen småting.
TL er en forkortelse for "Tuppen og Lillemor",som var et blad medlemmene fikk tilsendt noen ganger i året.Det er mange år siden det bladet ble gitt ut sist,men klubben har ikke skiftet navn...

Tl klubben ble for få år siden startet i bl.a Tyskland og Sverige,der heter den Funtasie..!
Kilpatrick

Kilpatrick
12.08.04 22:34
Jeg leser fort. Jeg leser ofte bøker på et par timer.

Apokalypse nå
dixiecup

dixiecup
13.08.04 10:13
hvorfor tenker jeg på gamle klassikere som "hvor lang er summetonen" og "hvor mye veier en fisk" når jeg leser denne tråden?
Kilpatrick

Kilpatrick
13.08.04 10:27
hehe
Marauder2001

Marauder2001
15.08.04 18:10
ligger vel på 70-130 sider i timen om det er normale romansider på norsk eller relativt moderne engelsk (1850->)

Litt lavere om det er svensk, dansk eller eldre engelsk.
Er det gammelnorsk el. latin blir det vel drøy 10-15 sider i timen.. Omtrent det samme for fransk eller tysk.

Marauder
=][= Some may question your right to destroy ten billion people...
Those who understand realize you have no right to let them live. =][=
kakeber

kakeber
16.08.04 20:01
Først: TL _har_ skiftet navn nå. Fra Tuppen og Lillemor til Topp Lesing...

Så til saken:
Vanligvis bruker jeg 1-2 uker på en gjennomsnittlig spennende bok. Det kommer an på hvor mye annet jeg må gjøre, og hvor god tid jeg har til å lese. Jeg tror jeg leser temmelig raskt når jeg først får kommet i gang med lesinga, men det kommer selvfølgelig an på boka, som andre sier.
For å ta et eksempel:
Jeg begynte på "Store forventninger" av Charles Dickens rett før sommerferien mellom 9. og 10. klasse. Jeg ble ferdig med den for en uke siden (nå har jeg nettopp begynt på VKI...). Jeg har selvfølgelig ikke lest hver dag, det var vel en periode da jeg ikke leste på ca et år, minst... Men etter ca side 300, da jeg var godt halvveis begynte det å bli litt spennende, og resten gikk veldig fort.
Et eksempel på bøker som bare "rev meg avgårde" er "Bokhandleren i Kabul" av Åsne Seierstad. Jeg hadde egentlig bestemt meg for at jeg aldri skulle lese den, men fikk den i gave og bestemte meg for å lese den likevel. Jeg begynte ca kl 17:00 på søndag, og var ferdig til midnatt. Da hadde jeg så vidt klart å legge den fra meg for å gå noen ærend for foreldrene mine. Jeg har aldri blitt hverken så rørt, provosert eller fylt med medynk av noen andre bøker som jeg kan huske! Den kan virkelig anbefales.
Ceur

Ceur
16.08.04 20:02
Altfor fort, som oftest. Det vil si lynraskt. Upraktisk når man skal på ferie og må drasse med seg et tonn med bøker.
Uglegufsen

Uglegufsen
16.08.04 20:06
jeg leser kjempefort, jeg er raskest i klassen, og jeg begynte å lese da jeg var 3 år.
Calutron

Calutron
16.08.04 20:07
Det er vel der du har nicket ditt fra antar jeg.
Calutron

Calutron
16.08.04 20:09
Varierer veldig.

Jeg leste Da Vinci coden på 4 dager i sommer. 660 sider (Engels pocket)

Sofies Verden holder jeg på med enda, på 5 året..
Uglegufsen

Uglegufsen
16.08.04 20:14
Calutron skrev:
Det er vel der du har nicket ditt fra antar jeg.

????
forklar.
Calutron

Calutron
16.08.04 20:34
Ugle er vel symbolet på en vis, belest person.
Gufsen har vel med at de står en eim av trykksverte fra deg?
Uglegufsen

Uglegufsen
16.08.04 20:49
åja, det hadde jeg aldri tenkt på.
snedige saker.
Harmonica

Harmonica
16.08.04 20:51
Hvis den er intressant, under ei uke....leste den andre Harry Potter boka ut på en dag...
Taq88

Taq88
16.08.04 21:11
Ganske lang tid egentlig, spørs på lengden og hvor interesann den er. Begynte på "Ufullendte fortellingere" i dag, tipper det tar 3-4 uker før jeg er ferdig. Jeg leser for det meste på sengen, og da går det litt seint.
Indra

Indra
17.08.04 12:58
Det varierer en del. Er det en stor og tung bok, bruker jeg kanskje opptil 2-3 måneder. Bøker med liten skrift er irriterende, og de bruker jeg lengre tid på. Er boken spennende, hender det at jeg kanskje bruker litt over en uke på den, men jeg er egentlig ikke av typen som ikke klarer og legge fra seg boken om kvelden pga at den er så spennende. Leser jeg kiosklitteratur, bruker jeg som oftest 4-5 dager, noen ganger bortimot en uke, men kjenner noen som leser de ut på et par timer, noe det også har hendt at jeg har gjort.
Corvus

Corvus
30.08.04 22:20
Brukte 5-6 dager på Da Vinci Koden, og da hadde jeg bare litt tid hver kveld før jeg måtte køye, ble (for) sent et par av de kveldene ja. Boka er vel på 570 sider.
Leser Angels & Demons nå, bruker lengre tid, holdt på 3-4 dager og er kommet til ca side 200. Men knallbra denne og..
knockturne

knockturne
08.09.04 13:07
jeg leste 'to the lighthouse' på litt over tre timer
Hermione

Hermione
08.09.04 17:22
Bruker alt fra et par timer til flere uker... Har strevet med Ringenes herre i seks år uten å bli ferdig. Hvis jeg har fri kan jeg lese flere bøker i løpet av en dag, ellers er vel gjennomsnittet to dager, tre hvis boka er på engelsk. Da jeg yngre leste jeg ca. ei bok om dagen i tillegg til skolearbeid, men jeg er litt mer aktiv på fritida nå...
Darko88

Darko88
08.09.04 18:51
Leste RH på 3-4 uker.

Bruker vel ca 1mnd på en Wheel of time bok (som er alle på rundt 800 sider)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg