Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norsk, VK2 - særemne

NYTT TEMA
djs86

djs86
23.08.04 13:31
Vi tåler en tråd til med dette temaet, eller?
Ja, nå er tiden kommet for å velge seg en fortrinnsvis norsk, men skandinavisk går også, fortfatter - som man skal lese 2 bøker av og deretter jobbe med.

Noe som er helt uaktuelt er å velge fortfattere som Ambjørnsen, Saabye Christensen, Loe, Holt og Nesbø, dette er forfattere som resten av klassen garantert velger seg ut.

Jeg hadde derimot tenkt litt Erik Fosnes Hansen eller Jon Michelet.
Jeg har aldri lest noe av Fosnes Hansen, men de to aktuelle bøkene er da Salme ved reisens slutt og Falketårnet. Jeg begynte på Orions Belte, av Michelet, en gang - men ble aldri ferdig. Er det noen Michelet kjenninger som kan anbefale to av hans bøker til særemne?

Om noen av dere har lest bøker av begge forfatterene, hvem av de egner seg best til å skrive særemne om? Hvilke bøker av disse to forfatterene to ga deg best leseopplevelse?

Med det samme, noen som har lest Dag Solstads bøker Svik, Krig: 1940 og Brød&Våpen? Temet er meget interessant, men er det bra skrevet?

Om det er noen som vil anbefale andre forfattere og bøker til særemne så hadde det også vært kjekt, kan da legge til at jeg synes at John Irving skriver aldeles fortreffelig og om det er en nordmann som skriver i samme gata kunne det vært uhyre interessant.

Hysteria2

Hysteria2
23.08.04 13:33
Gjør det noe om andre velger samme forfattere som deg, da? I klassen min var det sikkert 4-5 stykker som valgte samme forfatter som meg (Saabye Christensen), men det hadde jo ingenting å si mtp. karakterene.
Jeg syns tvert imot det var en fordel at også andre jobbet med det samme som meg.

hysteria
djs86

djs86
23.08.04 14:18
Jeg synes ihvertfall det er kjipt å velge det samme som andre.
jonas

jonas
23.08.04 15:25
"djs86 skrev:
Vi tåler en tråd til med dette temaet, eller?
Ja, nå er tiden kommet for å velge seg en fortrinnsvis norsk, men skandinavisk går også, fortfatter"

Hvorfor frykter jeg at det ikke bare blir 1 tråd til om dette?

Skriv om Hamsun. Da blir lærern glad. Og du får lest bøker av Norges beste forfatter gjennom tidene. Markens grøde og Sult er forholdsvis enkle. Sammenlign Markens grødes varme og seriøse fortelling mot Sults henmingsløse ironi. Blir bra vettu.
fuorigioco

fuorigioco
23.08.04 15:48
Enig i Hamsun, skrev selv om hans tidlige periode med Sult, Pan og Victoria.
Fantastiske bøker og Hamsun er som regel en av en norsklærers absolutte favoritter.
djs86

djs86
23.08.04 16:18
Hamsund gir nok cred i bøtter og spann.
faben

faben
23.08.04 16:24
Velg Fredrik Skagen, og les Purpurhjertene som den eine boka. Her er det mykje å skrive om. Boka går for å vera dokumentar, og har fått prisar for det. Mange meiner boka er reint oppspinn, men det er likevel ei knakande god bok.

----------------------------------------
---Røysekatten frå helvete---
☻ www.home.no/faben ☻
Kilpatrick

Kilpatrick
23.08.04 17:40
Hva med å skrive om Tor Ulven? Eller Tore Renbergs "Mannen som elsket Yngve"? Den er fortreffelig. Hans Jæger? André Bjerke? Jens Bjørneboe.

Apokalypse nå
monsanto2

monsanto2
23.08.04 17:47
Hei, djs86!
Mange gode forslag her. Hva med Bjørneboe? Prøv hans "Bestialitetens historie - bøkene "Friheten", "Kruttårnet og "Stillheten". Der har du et tema - bestialitet, altså - som er høyst aktuelt i våre dager. Lettleste er bøkene også, og glimrende skrevet!

Skandinavisk duger også, sier du? Hva med Per Olov Enquist?
Prøv hans "Sekundanten" - flott bok om en sønn som ser tilbake på forholdet til sin far, som ble avslørt som "riksjukser" i sleggekast. Hvis dette er en bok som tar deg slik den gjorde med meg, kan du jo kombinere med en av hans novellesamlinger eller romaner.

Lykke til!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Nautheus

Nautheus
23.08.04 20:18
Prøv Jostein Gaarder. Men gi det en vri. Undersøk saker som;
- Gaarders kvinnesyn i div. bøker,
- Gaarders forhold til Nietche (unnskyld om det er skrevet feil)
- Gaarders forhold til belæring.

Skaffet meg en saftig karakter i fjor. Selv om Gaarder er en av favorittforfatterne mine, har han også svinn på skogen - om man ser ham fra et annet syn. Bl.a. er han "noe" kvinneundertrykkende i bøkene sine. Han gjentar mange ganger at de som ikke er kunstnere eller tenkere er "ingenting" (Salamandre, som Jens Bjørneboe skrev om i Jonas) - og han har sagt rett ut at alt han skriver er for å belære folk. Bl.a. er Sofies Verden ren belæring.

(Jeg brukte bøkene Sofies Verden, Sirkusdirektørens Datter og Appelsinpiken, altså en ungdoms, en voksen og en barnebok.)

Lykke til!
ExDeathh

ExDeathh
24.08.04 08:19
skriv om tidenes beste norske dramatiker, ludvig holberg.

sistemann

sistemann
26.08.04 22:21
Faen, som jeg hater særemne. Er nødt til å fremføre en 30 minutters dramatisering av en ikke-filmatisert norsk roman.
abban

abban
27.08.04 05:11
Den kalde krigen er ikke akkurat brennaktuell ( Orions Belte) men kanskje noe mer tidløst som Den Gule Djevels By av Michelet?
kanon95

kanon95
28.08.04 14:30
Ari Behn selvfølgelig ;)
damienduff

damienduff
02.09.04 16:02
"Ja, nå er tiden kommet for å velge seg en fortrinnsvis norsk, men skandinavisk går også, fortfatter - som man skal lese 2 bøker av og deretter jobbe med. "

Skandinavisk? Flate, det fikk ikke jeg lov til. Skulle egentlig skrive om Lundell. Endte opp med å skrive om Jon Fosse, og da blir læreren din veldig fornøyd. En litt sær fyr, som skriver om sære ting. (I fullt alvor, selvsagt). Naustet anbefales på det sterkeste. Dessuten skriver han ikke langt, om det skulle være et problem.

DamienDuff, som vet om mange tips på daria.no;-)
cfossnes

cfossnes
02.09.04 22:29
Et lite tips, velg ikke en forfatter, men velg et tema/en epoke. I vår klasse var det noen som f.eks valgte kritikk av skolesystemet. De tok for seg bøker fra hver sin tid, "Gift" av Kielland (slutten av 1800-tallet), "Jonas" av Bjørneboe (60-tallet), pluss en bok fra åttitallet jeg ikke husker navnet på.

I`m on your side
Lightcola

Lightcola
07.09.04 17:50
Kan du utdype oppgaven din litt?

Jeg har litt lyst til å velge Jostein Gaarder, men er fortsatt litt usikker. Altså, jeg liker forfatteren og alt det der, men er noe usikker på problemstillinga.
strawfoot

strawfoot
07.09.04 18:04
Man skriver da om Hamsun.
Rduffy

Rduffy
07.09.04 19:59

synes det er synd vi må skrive om norske forfattere.

har lest de fleste bøkene til LSC, men har ikke noe videre lyst til å skrive om det en gang til, ettersom jeg skrev en oppgave om ham tidligere.

Stevieboy

Stevieboy
13.09.04 22:38
Jeg skrev særoppgave om Jon Michelet siste året på videregående.

Problemstillingen min var "hvordan J.M politiske syn påvirker innholdet i bøkene hans" eller noe i den duren.

Tok utgangspunkt i Orions Belte, Jernkorset og Hvit som snø. De to første er vel de mest politiske bøkene hans, og hvis du kun skal vektlegge to bøker er det vel kanskje disse som er greiest for deg.

Det viste seg etterhvert at det var litt vanskelig å finne formen på dette særemnet, men en firer ble det nå av det til slutt.

bean

bean
14.09.04 10:45
> Med det samme, noen som har lest Dag Solstads bøker Svik, Krig: 1940 og Brød&Våpen? Temet er meget interessant, men er det bra skrevet?

Bøkene er veldig bra skrevet og til dels bygget på faktiske hendelser, men også påvirket av hans politiske syn på den tiden.

Bean
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg