Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

henning mankell

NYTT TEMA
merroila

merroila
08.09.04 12:56
han er den beste krimforfatteren i norden,bøkene er så spennende,klarer nesten ikke å legge fra meg boka.villspor er en av de beste bøkene han har skrevet
EBGrande

EBGrande
08.09.04 13:06
Og du reagerte ikke på tvilsomme faktafeil og tåpelig oppførsel fra vår helt?

...for ikke å snakke om latterlig oversettelse, stakkato språk og forglemmelser. Eller kanskje du er fornuftig nok til å lese på svensk...
MicroLine

MicroLine
09.09.04 20:52
EBGrande skrev:
Og du reagerte ikke på tvilsomme faktafeil og tåpelig oppførsel fra vår helt?

Utdyp dette er du grei. Kan ikke si jeg reagerte på noe spesielt vedr. Vallanders oppførsel når jeg leste Villspor. (Dette er dog en stund siden). Dette med faktafeil ødelegger ikke min opplevelse av en god kriminal historie, men det skulle vært interessant å vite hva du tenker på.
EBGrande

EBGrande
10.09.04 15:32
Utdyp dette er du grei. Kan ikke si jeg reagerte på noe spesielt vedr. Vallanders oppførsel når jeg leste Villspor. (Dette er dog en stund siden). Dette med faktafeil ødelegger ikke min opplevelse av en god kriminal historie, men det skulle vært interessant å vite hva du tenker på.

- Nja, nå har jeg ikke lest Villspor, så jeg burde kanskje ikke uttale meg om akkurat den boken, men jeg har lest en 3 - 4 andre uten å ha blitt så veldig imponert. (Greit nok, jeg har jo gått til det skritt å lese 3-4 bøker av han, så det er ikke all bad...). Først og fremst er det oversettelsene som ergrer meg, og jeg tror kanskje store deler av faktafeilene er direkte årsak av slapp oversetting. Dårlig språk og ting som forandrer seg underveis, det være seg nummer eller navn. Fryktelig irriterende! Men, det er særlig en episode jeg kan trekke fram. Den virker så himla latterlig på meg at jeg faktisk trekker Mankels intelligens i tvil. Ihvertfall hans idè av hva politiet gjør i enkelte situasjoner. Jeg husker ikke hva boka heter, men det kan være det samme. Wallander blir ihvertfall oppringt av ett vitne i en sak som hevder at det har vært noen i hagen hennes i løpet av natten. Og det kunne se ut som inntrengeren hadde benyttet seg av nattens mulm og mørke til å utføre litt gravearbeid. Nuvel, Wallander haster til åstedet og finner at den eldre damen har helt rett, det ser definitivt ut til å ha blitt gravd i hagen i løpet av natten. Wallander tusler ut og gjør litt politiarbeid. Åstedsgranskning og slikt vet du, vi har jo sett CSI. Sjokket er naturligvis stort da han finner en aktiv landmine i denne hagen som absolutt ikke burde inneholde en landmine. Det er noen som vil den søte gamle damen noe vondt, ja faktisk beint fram ønsker livet av henne. Nå har jeg aldri prøvd å ta livet av noen, jeg har heller ikke ofret mye tanker omkring hvordan jeg ville gjort det hvis det nå engang skulle bli nødvendig. Men, jeg kan med ganske stor sikkerhet si at jeg hadde vurdert andre muligheter før jeg gravde ned en jævla (unnskyld fransken) landmine i hagen til det potensielle offeret. Og dette er ikke det værste, det den godeste Wallander gjør nå, er faktisk noe av det sletteste politiarbeid noensinne beskrevet i bokform. Han bykser inn i huset, finner en telefonkatalog, beiner ut igjen og pælmer katalogen på mina så hele skiten går i lufta. Deretter tilkaller han åstedsgranskere for å prøve å finne spor. Ooohkay, makes sense!
Mnas

Mnas
10.09.04 23:22
Jeg synes Danselærerens tilbakekomst var ufattelig bra!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg