Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vestenfor Måne

NYTT TEMA
kastor

kastor
08.09.04 14:59
For drøyt 30 år siden redigerte Bing & Bringsværd to sci/fi-antologier: Østenfor Sol, som tok for seg engelskspråklig science fiction, og Vestenfor Måne som omfatter science fiction fra øvrige språkområder; Norden er dog ikke representert her. B&B strekker nok dette sjangerbegrepet vel langt, til å omfatte litteratur som går ut over rein realisme. For her er mange forfattere som man ikke umiddelbart forbinder med Sci/Fi: Baudelaire, Rabelais, Kafka, Borges, Joyce, Ionesco, Capek, Cortázar, Octavio Paz, Brecht.

Det er alltid morsomt å ”oppdage” forfattere man ikke har lest før, jeg likte spesielt godt Reisen til roten av den cubanske forfatteren Alejo Carpentier, og historiene til de for meg ukjente belgiske forfatterne Thomas Owen, John Flanders (Jean Ray) og Paul van Ostaijen. Noen som har noe kjennskap til disse forfatterne?

For de filminteresserte kan det jo nevnes at Stanislaw Lem (Solaris) er representert her, så også Alexander Jodorowski, og sannelig min hatt har man også fått plass til synopsiset til Bunuel/Dalis En andalusisk hund. Alt dette og mere til på drøyt 200 tettpakkede sider. Den ble utgitt av Den norske bokklubben i 1972, så å oppdrive denne boka andre steder enn på biblioteket skal vel godt gjøres.
Anubis

Anubis
12.09.04 15:00
Javisst. Men Norden er også representert i trilogien: De kalte den "Stella Polaris."

Sikkert umulig å få tak i disse bøkene nå.

Pussig at du nevner dette, for etter at jeg nylig så "Solaris" og ble ganske så fascinert, lette jeg opp nettopp Lem og fant ham i "Vestenfor Måne".

Har for øvrig ingen kjennskap til dine ukjente belgiske forfattere - men det får jeg sikkert snart. He.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg