Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gode noveller!

NYTT TEMA
kastor

kastor
09.09.04 01:30
Tenkte jeg skulle starte en tråd hvor man kunne anbefale gode noveller/novelleforfattere.
Å avgrense novelle-sjangeren er ikke bare lett. La oss holde oss til korte oppdiktede historier som sjelden overstiger 100 sider, ofte med et overraskende sluttpoeng.

Noen av mine favoritter:

- At döda ett barn, Stig Dagerman
Denne hørte jeg første gang som opplesning i radioen, jeg kunne vel ha vært 12-13 år gammel. Den gjorde et såpass sterkt inntrykk at jeg kanskje kan si at det var den som for alvor vekket min interesse for litteratur. Det er noe med kombinasjonen av det dagligdagse og det livsavgjørende, en hendelse som oppstår ved en uoppmerksomhet som varer bare et brøkdel av et sekund.

- Undine går, Ingeborg Bachmann
Denne novellen viser fram et beksvart sinne som jeg kan forholde meg til. Denne novellen ligger og vipper på grensen mellom novelle og poesi. Det liker jeg. Fantastisk språkfølelse.

- Dommen, Franz Kafka
Kafka har en egen evne til å mane fram historier som vipper mellom eksistensiell angst og gapskratt. Språklig sett finner jeg ham enkel, men effektfull.
Kryptisk, men ikke ekskluderende.

- Bartleby, Herman Melville
Bartleby har en genialt (her er faktisk det misbrukte ordet relevant) enkel og medrivende oppbygning, her er også en gåtefullhet som inspirerer til videre lesning (som hos Kafka) en mann som nekter, passivt: "I prefer not to".

Av norske novelleforfattere vil jeg framheve Johan Borgen (en praktfull stilist!) og Kjell Askildsen.

Jeg vil gjerne høre andre tips om gode noveller/novellister.

Politeia

Politeia
09.09.04 07:50
Hemingway'en var en fremragende novelleforfatter. Les "Kort fortalt -
Hemingways noveller i samling", hvis du ikke allerede har gjort det da...

«En nat i længst forsvundne tider vaaknet mennesket og saa sig selv. Han saa at han var naken under kosmos, hjemløs i sit eget legeme. Alting opløste sig for hans prøvende tanke, under over under, rædsel over rædsel sprang ut i hans sind.» - "Den sidste Messias" (1933)
monsanto2

monsanto2
09.09.04 08:17
Helt enig med Politeia her, Hemingway på sitt beste er fremragende.
Prøv "The snows of Kilimanjaro" eller "A clean, well-lighted place".
Ellers har jeg i en annen tråd her anbefalt Jurij Kazakov: "Blått og grønt". Oversanselig.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
jonas

jonas
09.09.04 12:51
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 21:06)

barmadu

barmadu
09.09.04 17:15
Anbefaler:

Norske: Øystein Lønn, Hans Herbjørnsrud, Johan Harstad.
Skandinavisk: August Strindberg (Giftas), Karen Blixen.
Internasjonalt: Det er jo så mye, men: James Joyce (Dubliners), Roald Dahl (Kiss Kiss), Edgar Allan Poe, Nikolai Gogol, Anton Tsjekhov, Milan Kundera, F. Scott Fitzgerald (Tender Is the Night), Truman Capote (Music for Chameleons), Charles Bukowski (South of No North), Raymond Carver, Alice Munroe, J.M.G. le Clézio

Det finnes også mye bra kortprosa som ikke nødvendigvis er klassiske noveller:
Samuel Beckett, Peter Bichsel, Tor Ulven, Ole Robert Sunde, Jorge Luis Borges (Labyrinter), Julio Cortazar (Seremonier), ... litt "særere" saker dette, altså.

Orker ikke plukke ut enkeltnoveller, men hvis ikke du finner mye bra her skjønner jeg ingenting.

gidru

gidru
09.09.04 18:59
til jonas:
enig med deg
kastor

kastor
10.09.04 04:02
Se her ja, mange gode tips. Cortazar er jeg ganske spent på, leste en novelle av ham nå nylig, som absolutt fristet til videre lesning.
Monty

Monty
10.09.04 18:25
barmadu: Er ikke Tender is the Night litt i lengste laget til å kunne kalles en novelle?

Selv synes jeg ingen kommer opp mot Kipling og Gogol.

"Once more unto the breach, dear friends, once more; or close up the wall with our English dead!" Shakespeares Henry V
barmadu

barmadu
11.09.04 09:12
Du har rett, jeg blingset fullstendig her, det er jo for pokker en roman (som jeg ikke har lest). Novellene hans heter vel bare Short Stories eller Collected Short Stories eller noe. Men det er en del bra der.

Har forøvrig lest den samlingen med Kipling-noveller som kom ut i bokklubben for mange år siden. Lenge siden nå, men jeg mener å huske at jeg likte den godt.
guttemann

guttemann
11.09.04 10:57
Jeg husker fra tilbake fra den gang jeg gikk på skolen at jeg leste "At døda et barn". Innholdet husker jeg godt, men grunnen til at jeg husker denne novellen så godt var at det var samtidig som det var mye skriverier rundt Thomas Quick. På samme måte som mange hadde endret "Nynorsk ordliste" med "Spynorsk Mordliste", så hadde en smart sjel funnet ut at det slettes ikke var Stig Dagerman, snarere Thomas Quick som passet til tittelen på novellen. "At døda et barn"

Selv har jeg lest og likt mange av Edgar Allan Poes noveller. Den neste boken jeg skal lese tror jeg blir Lars Saabye Christensens nyeste novellesamling "Oscar Wildes heis" Samlingen fikk en noe kryprisk anmeldelse i Dagbladet, så motivet mitt er at jeg ønsker å lese det nyeste norske fra de store navnene, og at jeg har lest mye bra Christensen fra før.
Anubis

Anubis
12.09.04 14:52
Nå nevner du "Blått og grønt" igjen, Monsanto.

Det er jo ikke til å unngå at jeg blir nysgjerrig på det du skriver, delvis fordi jeg kjenner deg, delvis fordi du anbefaler interessante saker.

Jeg var inne og sjekket språket hans. Det er slett ikke nøkternt, slik jeg mener å huske at du skrev sist. Det fremsto som ganske sanselig. Ikke oversanselig.

Ellers: Enig med dem som snakker om Borgen. Hemingway er ikke min greie.

Noen som har hørt om Nils Johan Rud? Han skriver ganske sårt.
Kilpatrick

Kilpatrick
12.09.04 14:53
Jeg vil anbefale Jorge Luis Borges.

Apokalypse nå
Monty

Monty
12.09.04 17:23
Tender is the Night vil jeg forøvrig anbefale på det sterkeste. Er noen år siden jeg leste den nå, men jeg husker jeg ble meget fascinert av det kompleske forholdet mellom de to hovedpersonene, Dick og Nicole. Etter å ha lest alle Fitzgeralds romaner er denne fortsatt min favoritt.

"Once more unto the breach, dear friends, once more; or close up the wall with our English dead!" Shakespeares Henry V
monsanto2

monsanto2
12.09.04 18:29
Da jeg skrev "oversanselig", mente jeg nettopp sanselig, Anubis. I en nesten overdreven grad, altså. Kazakov er kjent for nettopp dette, som du helt riktig påpeker. Samtididig er han observerende, nøktern, naivistisk i sin stil. Bare prøv "Lukten av brød...", så skal du se!

Ellers: Prøv Levi Henriksen! Hans "Ned ned ned" er et interessant møte med det norske bygdesamfunnet, sorgmuntert fortalt, litt melankolsk, men med ypperlige personskildringer. Anbefales!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Anubis

Anubis
12.09.04 18:51
Jeg har en liten bok som jeg skriver ned dine tips i og som jeg tar med meg til biblioteket.

Har du noen gang fått en flottere kompliment?
monsanto2

monsanto2
12.09.04 21:51
Anubis skrev:
"Har du noen gang fått en flottere kompliment?"

Ja, noen ganger, men for det meste fra henne jeg elsker.
Så jeg takker og bukker!

Her er forresten et forslag til, gjerne til din notisbok, litt mer eksotisk denne gang:

"The stories of Raymond Carver" (ISBN 0 330 28552 1). Det er en kolleksjon av novellesamlingene "Will you please be quiet, please?", "What we talk about when we talk about love" og "Cathedral".
Mektig amerikansk novellekunst, dyster og naken. Presise, rett-på-sak portretter av Hvermannsen og problemene hans i en ikke altfor oppløftende amerikansk virkelighet. Carver døde for en del år siden (1988, tror jeg), men han står fremdeles som den største novelleforfatteren i USA ved siden av Hemingway.
Ikke muntre saker, som sagt, men vel verdt bryderiet, folkens!

Anubis

Anubis
12.09.04 21:56
Aldri.
Anubis

Anubis
17.09.04 08:21
Nå er ikke Hemingway min favoritt, og jeg ser at Carver sammenlignes med ham. Men jeg ser også at noen av novellene var grunnlaget for Altmans "Short Cuts" og at han skriver om "the issue of love and its absence", så jeg gir ham en sjanse. For selv om romantikk ikke er særlig interessant (jfr. dine og Sentrys romantiske måltider), er kjærligheten og fraværet av denne alltid engasjerende. Fravær som likegyldighet og ikke hat? Jeg skal lese...
Thyra

Thyra
18.09.04 23:45
Synes mange av Roald Dahls kriminalnoveller er veldig bra, bestandig en overraskende vri på slutten.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg