Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske forfattere

NYTT TEMA
Kenyff

Kenyff
14.09.04 01:11
Så melder høsten seg, regn, vind og særemne i norsk.

Noen som kan anbefale noen norske/nordiske bøker, må være skrevet på norsk. Jeg er ingen lesehest, men plikten kaller, og bøkene kunne ikke være for enkle. Det skal være 3-4 bøker.
kveles.

"let it be, let it be, let it be, speaking words of wisdom, let it be"

**Registrert på vgd ikke BARE på grunn av særemnet**
Kenyff

Kenyff
14.09.04 01:26
Ser det er et liknende innlegg. Bruke søk funksjonen. ok.

starface

starface
14.09.04 10:40
Særemne i norsk ja....

Anbefaler Lars Saabye Christensen. Har lest beatles, den er fantastisk! Litt tung i begynnelsen men.... Skal begynne på Halvbroren nå.

Har du lyst på noe mye letter har du jo Erlend Loe. Hans bøker er utrolig morsomme. Anbefaler L, Naiv: super, tatt av kvinnen (som jeg personlig ikke likte SÅ godt da men), dessuten denne siden:

http://www.kjentfolk.no/forfattere/loe/frameset.php?load=main.php?action=saroppgave
Nautheus

Nautheus
14.09.04 13:06
Jeg skrev om Jostein Gaarder, men nå - når jeg leser Agnar Mykles samlede verker, som er tilsammen 3 (4) bøker, så hadde jeg ønsket at jeg hadde tatt ham, for å gi deg en konkret idè;

I 1998 ble det skrevet en hovedfagsoppgave av en medisinstudent om Agnar Mykle, som satte søkelys på om Mykle var et offer for overgrep/incest fra morens side, siden han hatet moren verre enn pesten. Hvis du leser bøkene hans, med dette i hodet, får du noe å tenke på :-)
Anubis

Anubis
14.09.04 13:09
Litt pussig, da, at han ikke hater kvinner generelt. For jeg synes han viser kvinnen stor respekt i både "Lasso rundt fru Luna" og oppfølgeren "Sangen om den røde rubin".
Kenyff

Kenyff
14.09.04 19:48
starface skrev:
Særemne i norsk ja....

Anbefaler Lars Saabye Christensen. Har lest beatles, den er fantastisk! Litt tung i begynnelsen men.... Skal begynne på Halvbroren nå.

Har du lyst på noe mye letter har du jo Erlend Loe. Hans bøker er utrolig morsomme. Anbefaler L, Naiv: super, tatt av kvinnen (som jeg personlig ikke likte SÅ godt da men), dessuten denne siden:

http://www.kjentfolk.no/forfattere/loe/frameset.php?load=main.php?action=saroppgave

** Det blir nok en av de to forfatterne jeg velger. Har L.S Christensen flere bøker du
kan anbefale, og er det greit og finne en problemstilling som ikke bli for fjollete i
hans bøker?
Vet du noe om Sven Hassel forresten. Vet han er en dansk forfatter, men
skriver han på dansk, og hvordan egner krigshistorie seg egentlig som tema
på et norsk særemne?
Kenyff

Kenyff
14.09.04 19:52
Nautheus skrev:
Jeg skrev om Jostein Gaarder, men nå - når jeg leser Agnar Mykles samlede verker, som er tilsammen 3 (4) bøker, så hadde jeg ønsket at jeg hadde tatt ham, for å gi deg en konkret idè;

I 1998 ble det skrevet en hovedfagsoppgave av en medisinstudent om Agnar Mykle, som satte søkelys på om Mykle var et offer for overgrep/incest fra morens side, siden han hatet moren verre enn pesten. Hvis du leser bøkene hans, med dette i hodet, får du noe å tenke på :-)

** Hvordan er bøkene hans og lese, og hvordan gikk det med denne medisin
studenten?
Nautheus

Nautheus
14.09.04 21:11
Nå har jeg bare lest en av bøkene hans, men holder på med den andre nå.
Jeg liker dem veldig godt, de er veldig lettleste, selv om de springer veldig mye og er skrevet på en noe annerledes måte. Det er mange innskytende kapittel i bøkene, som du aldri kan være helt sikker på om kommer fra hovedpersonen eller fra forfatteren selv.
(Bl.a. kapittel om fargen grå, om en dør vi alle leter etter, om et skip vi alle vil seile med osv.)

En av hans bøker, "Sangen om den røde rubin" er jo også en forbudt bok.

Jeg vet ikke hvordan det gikk med denne medisinstudenten, men ett poeng har har hun i allefall - da Mykle be stevnet for retten på grunn av Sangen, ble det stilt fra ham - og han ga aldri ut noe mer. (Nå sammenlikner hun dette med den oppmerksomheten han fikk fra moren, men så langt går ikke jeg :-).

Liker i det hele tatt skrivestilen hans veldig godt.
Den første boken var i allefall en skikkelig "page turner".
Nautheus

Nautheus
14.09.04 21:17
http://tekst.aftenposten.no/forfindeks/fi.cgi?fiart+AFT98+AFT9812230027&
Der finner du aftenpostens artikkel om denne doktoravhandlingen.
(Dèt var det, ikke hovedfagsoppgave).

Hvordan det gikk med henne.. Vel, det svaret SOL ga meg var at hun ble lege i Oslo. Og muligens fikk et proffessorat ;-)
Kenyff

Kenyff
15.09.04 16:29
Tror nok det blir Erlend Loe. Det er ikke særlig orginalt, men siden jeg må bestemme meg i dag, må jeg bare velge noe, og Erlend Loe er det som høres greiest ut for meg. Ønsk meg lykke til! :)

*Vil ønske dere alle en god dag*
Bardamu

Bardamu
19.09.04 21:23
Abo Rasul har to bøker som hadde vært morsomt å bruke på særemne, lurer på hva læreren din hadde sagt til det...
RichieMac

RichieMac
19.09.04 22:03
Satt på spissen finnes det to typer norske forfattere: Knut Hamsun og alle andre.

Sett deg godt til rette i godstolen og prøv "Victoria," "Sult" og "Markens Grøde" av Hamsun.

Forresten, jeg glemte Sigrid Undsets "Kristin Lavransdatter." Den er utrolig vakker.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg