Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rama-serien

NYTT TEMA
varjen

varjen
18.09.04 19:35
Leste nylig ut Rama-serien til Arthur C. Clarke/Gentry Lee. Syntes det var en fantastisk bokserie, som bare blir bedre og bedre jo lenger ut man kommer.

Også spennende å lese en scifi som i så stor grad skiller seg ut fra mengden. Til forskjell fra mye man leser innen samme kategori klarer Clarke/Lee å holde fokus på personene. Selv om bökene til tider blir tekniske, så er det hele tiden personene i boka (og familien Wakefield) som står i sentrum, og hvordan de menneskelige forhold ser ut.

Til tross for at hele serien utspiller seg i verdensrommet så klarer bökene å holde föttene godt plantet på jorden hos oss mennesker.
-----------------------------------------------------------------

varjen - alle dyr er like, men noen er likere enn andre.
varjen

varjen
22.09.04 00:54
Ingen andre som har synspunkter på disse bökene?

phb

phb
22.09.04 06:19
Likte de egentlig ikke noe særlig. Mye tørr vitenskap uten de helt store ideene eller interessante konflikter.
Spasme

Spasme
22.09.04 11:33
varjen skrev:
Leste nylig ut Rama-serien til Arthur C. Clarke/Gentry Lee. Syntes det var en fantastisk bokserie, som bare blir bedre og bedre jo lenger ut man kommer.
-------------------------------------------------

Lenge siden jeg leste denne. Leste kun den første, og den var
grei nok dengang.

Beste scifi (som skiller seg ut fra mengden) jeg har lest i senere tid må bli

Vernor Vinge: A fire upon the deep.
varjen

varjen
22.09.04 17:57
Den förste boka var ganske törr og vitenskaplig ja. De neste synes jeg derimot satte en god finger på menneskers oppförsel og forhold til hverandre (og til de som er annerledes enn oss selv). Den tekniske siden har her en mye mindre plass.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg