Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Masseslakt av høstens krimbøker.

NYTT TEMA
Helmer

Helmer
21.09.04 17:32
Har enda tilgode å lese en god anmeldelse av en av høstens norske krimbøker. Det ser ut som det er masseslakt denne høsten!

Lars Helles krimdebut: "Når demningen brister" skulle i følge Dagbladet aldri vært gitt ut. Enkelte mener det samme om Sverre Knutsens tredje krimroman: "Fare, fare krigsmann." Tom Egelands "Åndebrettet" betegnes av Stavanger Aftenblad som kjedelig og slurvete. Gunnar Staalesens "Ansikt til ansikt" er visst den dårligste Varg Veum romanen så langt. Unni Lindells "Rødhette" er anmelderne også enige om er under pari. Heller ikke Karin Fossums siste bok med Conrad Sejer: "Drapet på Harriet Krohn" holder mål. I følge Adresseavisa er det så forutsigbar at den må anses som død som spenningsroman.

Lurer på hvem som får Rivertonprisen for 2004...?
Anubis

Anubis
21.09.04 17:34
Jeg får den i 2005.

Gratulerer, forresten, med utgivelsen. Mener det.
Helmer

Helmer
21.09.04 17:51
Var dette et svar på mitt innlegg?
Anubis

Anubis
21.09.04 17:53
Jepp.
Helmer

Helmer
22.09.04 15:08
Det er tydligvis delte meninger om Karin Fossums bok. Ternningkast fire her i VG (som faktisk er det dårligste hun har fått). Ellers så har jo Gert Nygårdshaug fått gode kritikker for sin siste bok "Alle orkaners mor".

Vi venter jo også på Kim Småges nye krim.
SigurdSen

SigurdSen
28.09.04 13:47
Jepp... Ser ut til å være en dårlig krimhøst. Heldigvis hadde vi en god vår...
Boka

Boka
30.09.04 21:13
Leste ut Karin Fossums bok "Drapet på Harriet Krohn" i dag. Jeg synes det var en ganske bra bok. Leser du den med åpent sinn og ikke forventer deg krim av den gode gamle sorten hvor politiet skal finne morderen, så blir dette en artig vri på en krimbok :)
SigurdSen

SigurdSen
01.10.04 09:42
Ser at både Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen denne uken at de er skuffet over boken.

Synes det virker interesant med at hun lager en ny vri med sine gamle politihelter i birollene.

Boka er tydligvis populær uanett, for ventetiden på biblioteket er laaaaang.

PS: Knut Faldbakken kommer også med krim i høst. Det blir også spennende. Hans forrige/første krim ble jo slaktet totalt.
Boka

Boka
01.10.04 11:08
Har ikke lest noe av Knut Faldbakken tidligere, men får den nye krimboka hans etterhvert fra de Norske Bokklubbene. Kommer vel i slutten av oktober en gang regner jeg med. Ser fram til den :)
ase

ase
01.10.04 14:28
Bra! Så kanskje det blir plass til annet enn krim og glansa papir i norske bokhandler.
Joey

Joey
01.10.04 23:08
Gunnar Staalesen fikk vel gode kritikker i avisene her i Bergen, men hvor nøytrale de klarer å være er jo en annen sak. Boken skal ihvertfall leses uansett.
Helmer

Helmer
03.10.04 17:54
Så kommer Anne Holt med ny bok også - på det nye piratforlage! Synes ikke helt hun har fått det til med de to siste bøkene... Spennende og se om hun kan få det bedre til med "Det som aldri skjer" på nytt forlag. Hun skryter iallefall selv av at denne boka er den beste... Synes imidlertid det virker litt spekulativt dersom det er riktig slik jeg har fått inntrykk av at den morder går løs og tar livet av "virkelige kjendiser"... Kjendiser selger jo alltid...

Skal vente med dommen til boka foreligger...
SigurdSen

SigurdSen
08.10.04 08:13
Tja, så ble Anne Holt og "Det som aldri skjer" også slaktet. Terningkast 3 sender ikke den boka på ønskelista mi til jul...
Helmer

Helmer
09.10.04 20:05
Tydligvis delte meninger om denne (også). Både Dagbladet og Aftenposten er fornøyd, men ser ikke helt ut til at den skal være så bra som Anne Holt gir uttrykk for ("Nå har jeg skrevet min beste krim....")
SigurdSen

SigurdSen
20.10.04 10:27
I en heller lunken anmeldelse av Kim Småges ny bok "Dobbeltmann" oppsummerer Adresseavisa Ole Jacob Hoel krimbokhøsten på denne måten:

"Med unntak av Braa og Nygårdshaug har det vært en skuffende norsk krimhøst. Kanskje er vi på tampen av norsk gullalderkrim? En typisk plottoppbygging hos de norske forfatterne (Staalesen, Michelet, Skagen, Småge, Lindell, Fossum, Dahl, Holt) har hatt utgangspunkt i et svært brutalt drap - inn med etterforskeren og så vekselvis fokus på opptrapping av den store handlingen (et par-tre drap har sjelden vært nok) og en tilsvarende opptrapping av den lille handlingen (et par-tre akutte kriser hos etterforskerens nære familie har sjelden vært nok) syes sammen til et heidundrende crescendo. Det store og lille handlingsplan kobles på tryllekunstnermanér, og i historiens gang har vi fått minst to synsvinkler på et aktuelt samfunnsproblem - det være seg illegal innvandring, narkotikasmugling, organisert kriminalitet, omsorgssvikt overfor svake grupper osv."

Somjeg skulle sagt det selv...
Helmer

Helmer
20.10.04 18:22
Hvem f... er Braa?
SigurdSen

SigurdSen
21.10.04 14:10
Dabladet skriver dette om Kim Småges siste bok:

Masete, slitsom og rotete: Jo da, Anne-kin Halvorsen er tilbake, og det er ikke noe gledelig gjensyn. «Dobbeltmann» er en av de mest irriterende krimromanene undertegnede har lest i år, en roman hvor intrigen ligger begravet under et lass av unødvendige ord og irrelevante kommentarer.

Vet ikke om jeg gidder å lese den selv, men tvilsomt om hun blir vår tredje dobbelt-vinner av Riverton-prisen.
SigurdSen

SigurdSen
21.10.04 14:12
Braa er Knut Arnljot Braa. Han har en egen hjemmeside: www.braa.net

Trønderavisens skryter fælt av ham. Har ikke lest noe av ham selv. Den siste boken han skal være bra (Dreamland.com). Handler om pedofili mm. Det er jeg egentlig lei av...
Klikk for å gå tilbake til toppen