Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The catcher in the rye

NYTT TEMA
jonas

jonas
10.10.04 14:01
Jeg leste ut denne boken i går. Synes den var bra, men følte hele tiden at poenget gikk like over hodet på meg. Er det noen som kan forklare hva Salinger ville med den?

Jeg tenkte at de tre dager vi tilbringer sammen med Holden er symbolske for hele livet hans. Da han utvises fra Pencey kan vi si han fødes ut i verden. Deretter bor han på hotellet i et snaut døgn. Her har han fast bosted med mat og hushold. På samme måte som unger som bor hos foreldrene. Han møter pikkoloen som presser han dame på han, ungdommer finner sammen i gjenger og oppdager damer.
Slik fortsetter det, må lese boken igjen og teste om det stemmer hele veien. Er jeg på viddene?

Ellers la jeg merke til fargebruk, Holdens røde hatt, Sunnys grønne kjole og Phoebe i blått på slutten. Må tenke ut hva dette betyr. Akk ja.
strawfoot

strawfoot
10.10.04 22:55
Det beste du kan gjøre for å få fred i sjelen er å lese en analyse på internett, med mindre du regner det som "juks". Denne boken er pensum på så å si alle amerikanske skoler, så det er nok noen der ute som har gjort seg opp noen vettuge tanker.

Veldig fin bok, forresten, og tilsvarende døv oversettelse: "Hver tar sin - så får vi andre ingen".
barmadu

barmadu
11.10.04 18:55
Hehe. Siden det er over 10 år siden jeg leste denne boka kan jeg ikke hjelpe deg stort med analysen din, jonas.

Men generelt vil jeg si: Jeg likte boka godt, og det er det viktigste. Husk at det vesentlige ved en roman (som etthvert annet kunstverk) er den følelsen du sitter igjen med når den (det) er ferdig konsumert. Og at en roman (som etthvert annet kunstverk) IKKE er en gåte hvor alt går opp, alle spørsmål blir besvart, alle løse tråder samlet... Snarere er det en fordel hvis kunstverkets gåtefulle karakter bevares, og dermed gir mottakeren noe å tygge på.
Så når man leser en bok: ikke bruk masse tid og krefter på å analysere den mens du holder på, finne "fasitsvar" på symboler, kompliserte metaforer osv, det gjør ikke boken noe bedre. Hvis du er så interessert i å finne mer mening enn det at den følelsen du sitter igjen med i seg selv er meningsfull (selv om du ikke nødvendigvis kan beskrive den eksakt), les heller boken for annen gang og analyser da. (Jeg mener ikke ar dette er verdiløst, man kan finne mer mening / flere aspekter ved å analysere nærmere, men det er ikke hovedsaken.)

Forøvrig tror jeg hovedsaken med Catcher in the Rye er at vår godeste Holden har problemer med å finne seg til rette, og forholde seg til, den "voksne" verdenen som det er ventet at han trer inn i nå, og som han finner falsk, hyklerisk og meningsløs. Når den kom ut på 50-tallet var dette en original og "opprørsk" bok som satte spørsmålstegn ved konvensjoner osv, noe som i seg selv var skandaløst i denne periodens trykkende konformitet.
Fargebruk og sånt har jeg ikke peiling på hva skulle bety, jeg kan knapt huske det. Men det bekymrer meg ikke...
jonas

jonas
11.10.04 19:32
"barmadu skrev:
Husk at det vesentlige ved en roman (som etthvert annet kunstverk) er den følelsen du sitter igjen med når den (det) er ferdig konsumert. "

Men siden følelsen jeg satt igjen med etter å ha lest CitR var at dersom jeg tenker litt hardt skal det være mulig å finne poenget. Derfor prøver jeg.
Bardamu

Bardamu
11.10.04 23:36
Denne boken har betydd veldig mye for meg da det var den som en gang for alle satte meg på den litterære karusellen. Jeg har lest den fire ganger siden og blir trollbundet av den hver gang. Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er som gjør den så bra i mine øyne, og jeg har analysert den opp og ned på egenånd så vel som med hjelp fra internet, men det jeg sitter igjen med er selve følelsen og stemningen som preger disse dagene i Holden sitt liv. Det er blitt sagt om denne boken at hver eneste setning er et dikt, og jeg må si meg ening. Det er jo en klassisk bildungsroman og jeg identifiserte meg nok med Holden og det han tenkte og gjennomgikk de første gangene jeg leste den, men nå som jeg er litt eldre (bare 23 da...) er det heller minnene om denne følelsen jeg hadde første gang jeg leste boken som gjør den så bra for meg. Jeg har derfor gjort som barmadu anbefaler og ikke brydd meg stort om dypere analyser og symboltolkning da jeg er enig i at disse er sekudære kvaliteter ved leseropplevelsen, det primære er nå å kose seg med boken og å la seg bli oppslukt av dens stemningsfulle fortelling!
jesman2

jesman2
11.10.04 23:42
Hadde denne glimrende boka som pensum på skolen selv. Fantastisk historie. Etter å ha gitt ut boka trakk jo Salinger seg tilbake og giftet seg med en mye yngre jente. Har aldri gitt ut noe etterpå.

Men over til betydningen:

Jeg husker ikke alt, men litt av poenget til Salinger var å angripe litt av ungdomskulturen. Du husker sikkert hvordan Holden hele tiden bruker ordet "phoney", eller "falsking" om folk han ikke liker. Selv greier han aldri å fortelle foreldrene om at han har droppet ut, han greier ikke fullfure noe av det han begynner på, og i løpet av hans opphold i New York gir han seg hele tiden ut for å være eldre enn det han er, noe som alt i alt bidrar til å gjøre ham til den største "phoneyen" i hele boka.
damienduff

damienduff
14.10.04 12:19
på daria.no finnes det er en haug med sånne analyser.

For å være nøyaktig, bare tre;-)
http://www.daria.no/skole/emne/Litterære_verk/The_catcher_in_the_rye/
Dog skrevet av nordmenn med muligens begrensede engelskkunnskaper
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg