Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken norsk-norsk ordbok er best?

NYTT TEMA
ambassador

ambassador
12.10.04 10:57
Jeg driver og skal kjøpe meg en norsk ordbok til bruk ved universitetet og i livet for øvrig. Fant en vakker dag ut at mitt norske ordforråd ikke er altomfattende. Det jeg da kunne tenke meg var en ordbok som ligner på "Oxford Advanced Learner's Dictionary", bare på norsk. Her er de fleste ord definert, selv de ordene man kanskje tar for gitt, med eksempler:

Feks: Baby: 1A: a very young child or animal: (med påfølgende språklige eksempler) 1B: The youngest member of a family or group. 1C: A person who behaves like a child or is too easily frightened or upset. 2. Used as a form of address expressing affection for a young woman. 3. Very small of its kind.

Fins en slik ordbok på norsk? Hvis ikke, hva er det nærmeste jeg kommer?

Lette litt på kunnskapsforlaget sine hjemmesider, og fant fram til "Norsk Ordbok" og "norsk fremmedordbok". Det var også noen 6-binds serier over det norske språk, men det er jo ikke aktuelt. Oxford dictionary som jeg holder i hånda, er jo på ett bind...
ingvill

ingvill
12.10.04 11:05
Jeg vil tro at Tanums store rettskrivningsordbok er en av de bedre. Sjekk www.tanum.com.
ambassador

ambassador
12.10.04 11:38
Du vil tro? har du den selv? I såfall: Definerer den ord, eller bare oppgir den stavemåten, slik tittelen "rettskrivingsordbok" skulle tilsi..? 300 000 ord er jo uslåelig, men hvis det bare er en oppramsing av alle ordene vi har på norsk, er jeg i grunnen like langt. Jeg vil vite hva feks. sardonisk betyr når jeg slår opp i den.

ingvill

ingvill
12.10.04 14:10
Jeg har tatt en kjapp telefon til min far "norsk-freaken", som sverger til Tanums. Ifølge ham er det ingen andre ordbøker som kan måle seg med den. Han leste litt høyt fra den, og det var helt greie ordforklaringer i parentes etter mange av ordene.
Jeg fant denne beskrivelsen på kunnskapsforlaget.no:

Boken inneholder riktig skrivemåte for over 300 000 ord i alle tillatte former, opplysninger om bøyning, valgfrie, anbefalte og ikke anbefalte former, ordforklaringer, synonymer, forklaring på fremmedord med uttale, forkortninger, geografiske navn og nasjonalitetsnavn.
ambassador

ambassador
12.10.04 14:16
Imponerende at du ringte til din far for min skyld! Hvis din far mener Tanum er best, så får jeg seriøst vurdere den.. Tror jeg tar en tur nedom Norli i morgen og blar litt i den... Kan sikkert sammenligne ulike ordbøker der...
ingvill

ingvill
13.10.04 09:44
Lykket til med bokkjøpet!
Kanskje hadde du fått flere svar hvis du hadde postet spørsmålet ditt på språksidene.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg