Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sherlock Homes

NYTT TEMA
sistemann

sistemann
15.10.04 23:46
Bør bøkene leses i kronologisk rekkefølge?

Eller, utgitt rekkefølge blir kanskje mer riktig.
Bardamu

Bardamu
15.10.04 23:48
Det beste er å lese novellene. De er best. Jeg har alle samlet i et bind. Kostelig!

- If you ever drop your keys into a river of molten lava, let them go, because man, they`re gone.
sistemann

sistemann
15.10.04 23:49
Hvordan er novellene? Tenker på lengde etc. Hvordan skiller de seg fra bøkene?

Bardamu

Bardamu
16.10.04 00:05
De skiller seg ikke særlig fra bøkene bortsett fra det åpenbare; at de er kortere. Mesteparten av fortellingene om Holmes er skrevet i novelleform, men det aller første er vel boken A study in scarlet, som introduserer både Sherlock og Watson, det er første gang de to møtes. Etter denne ligger kontinuiteten i novellene og de tre andre romanene passer inn i novellenes tidslinje, jeg antar at disse tre bøkene er noveller som ble såpass lange at de ble utgitt som romaner (dette er en ren subjektiv antagelse som jeg ikke har noe emperi på...). Det er jo en eneste lang fortelling, så alt bør leses, men begynn med A study in scarlet før du slenger deg på novellelasset. Du finner sikkert ut av hvordan du skal legge opp løpet når du har kommet litt inn i det!
Ha en fortreffelig leseropplevelse!

- If you ever drop your keys into a river of molten lava, let them go, because man, they`re gone.
monsanto2

monsanto2
18.10.04 08:48
Enig med Bardamu her. Novellene er mer fortettede, ikke så ordrike, naturligvis. Og de samlede Holmes-historiene er en veldig grei måte å lese dem på, i kronologisk rekkefølge, komplett med Holmes' grufulle død i avgrunnen - og hans tilbakekomst!
Og så er samlingen (i alle fall den jeg har) illustrert med de ypperlige tegningene fra The Strand Magazine - en flott bonus, synes jeg!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Klikk for å gå tilbake til toppen