Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kunsten å huske det man leser

NYTT TEMA
Politeia

Politeia
17.10.04 00:14
Hei folkens!

Hvilke teknikker/metoder benytter dere dere av når dere skal huske mest mulig av det dere leser? Hvordan lese mest effektivt, samtidig som man skal huske det man leser?

Når på døgnet er det lettest å lære?

Enkelte personer gjør notater (gjerne i margen på boken) underveis i lesningen. Andre bruker tegninger og føler at det hjelper. Atter andre nytter både oversiktsnotater, dybdenotater og tankekart, nøkkelord, farger, symboler og grafisk presentasjon av det som skal læres.

Har dere et godt tips til hvordan man kan lære seg hurtiglesing?

Jeg har registrert at Bjørn Ringom har skrevet en bok om tankekart som heter "Kreative hukommelseskart". Kanskje den kan være noe?

Summa summarum: Kom med proposisjoner til hvordan man lærer mest mulig når man leser.

PS: Jeg forsøkt å bruke enkelte av de ovennevnte teknikker, men det ser ikke ut til å gi resultater. Derfor håper jeg at dere kan komme med forslag til hvordan jeg kan få mest mulig ut av lesningen min.

Fyr løs!

På forhånd takk!
Mvh. Politeia
Nautheus

Nautheus
17.10.04 01:35
Jeg leser først et avsnitt/kapittel - avhenger av lengde, deretter markerer jeg de viktigste tingene med markeringstusj. For evt. andre notater, og der det ikke dreier seg om en hel bok skriver jeg små notater i en form som for alle andre enn meg er skikkelig gresk, jeg har på en måte utviklet min egen tolkning av stenografi.

Ellers har jeg en utmerket god hukommelse, så ofte holder det med å lese bare en gang. Husker fra ungdoms- og videregående skole at alle leste og leste - og fikk dårlige karakterer, mens jeg pløyde gjennom alt, ofte i halvsøvne, èn gang og fikk som oftest 5 eller 6.

Jeg husker best når jeg leser når jeg er trøtt. Det er vel faktisk bevist at man lærer bedre når man er trøtt :-)
Arson

Arson
17.10.04 02:13
Jeg leser igjennom et par ganger og forsøker å huske essensen. Hvis det er detaljert hjelper det om jeg noterer ned stikkord (aldri lengre setninger).

For å bedre få oversikt kan det hjelpe å skrive ned en egen oppsummering av stoffet i egne ord. Man bør skrive i så enkel form som mulig (stikkord, tabeller, enkle setninger, etc). Det forekommer sikkert at man har flere valgmuligheter for hvordan å skrive en oppsummering, og da bør man finne den som er mest oversiktelig. Å oppsummere stoffet i samme rekkefølge som det står skrevet i boka er ikke alltid det lureste.

Men hvis stoffet hverken er noe særlig detaljert eller uoversiktelig holder det for min del ofte å bare lese over et par ganger. Det aller viktigste er å få en oversikt, slik at man kan se ting i sammenheng.
Ednan

Ednan
17.10.04 09:27
Hei, Politeia

Dette har vel noe med interessen for stoffet å gjøre? Tvinger man seg gjennom pugging til å huske noe uinteressant for å forbedre en ev karakter, blir det grøftegraving og slit. Selv leser jeg omtrent støtt; og jeg har - sånn en passent - en pussig egenskap å ergre meg over: Jeg kan befinne meg midt inni en tekst - - så dukker det opp en assosiasjon jeg smack MÅ borti, som tungen i en mista plombe. Men jeg fortsetter å lese. Èn side og en til, uten at det tilsynelatende fester seg. Må lese det om igjen. Poenget mitt er at stoffet jeg sånn har kjørt over på tomgang må ha havnet ett eller annet sted? Kanskje et uoppdaget svar på spørsmålet ditt?
ingvill

ingvill
18.10.04 23:46
Jeg regner med at det er fagbøker du snakker om.

Jeg hadde en gang en lærer som sa at for å få mest mulig ut av bøkene, skulle vi ødelegge dem. Det tok litt tid før jeg skjønte hva han mente, men nå følger jeg det rådet. Jeg streker under viktig tekst, skriver mine egne tolkninger i margen, lager eselører etc. Selv har jeg min egen lille fargekode som hjelper meg. En farge for definisjoner, en annen for viktige stikkord, en tredje for ting jeg må finne mer stoff om, en fjerde for ting jeg er uenig i, etc. Det er helt gull når jeg blar tilbake. Hvis jeg for eksempel har glemt en definisjon, trenger jeg bare å se etter blå understrekinger. Det viktigste for å huske det jeg leser er å radbrekke stoffet med mine egne kommentarer og understrekinger, sette mitt eget preg på boksidene.

..works for me
akselv

akselv
19.10.04 20:06
Urettferdig med sånne som deg... :(
Kjetild

Kjetild
19.10.04 20:18
Det er lett å huske det man leser, hvis man interreserer seg veldig for det.

** Ferrari 575m Maranello **
ideologik

ideologik
19.10.04 23:37
Politeia 13.01.04: "(...) jeg har en tendens, nærmest en vane, til å huske de ting som blir skrevet eller sagt. Dette kalles vel blant de fleste "klisterhjerne". En hjerne som lett tar til seg fakta, kunnskaper, viten og andre typer informasjon."
Politeia

Politeia
20.10.04 10:02
Det var dét jeg gikk rundt og trodde.
ideologik

ideologik
20.10.04 12:49
Du trodde du husket ting, men egentlig så gjorde du det ikke? Spennende.
Politeia

Politeia
20.10.04 15:08
Du koser deg nå, ideologik!
Klikk for å gå tilbake til toppen