Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gode biografier?

NYTT TEMA
IACOCCA

IACOCCA
19.10.04 03:31
Jeg er ingen stor "lesehest" men ser likevel verdien av gode bøker og har funnet en del gode opplevelser mellom to permer.

Det viser seg at biografier er en sjanger jeg liker.
Fordi det som står der da er sant og ekte, og det gir innblikk i et liv som er et annet enn mitt eget, for å si det enkelt.

Kan noen anbefale gode biografier?

For å nevne etpar av mine favoritter i så måte:

IACOCCA: An Autobiography
Richard Branson: Losing my Virginity
monsanto2

monsanto2
19.10.04 08:12
Jeg vil anbefale Reagan-biografien. "Dutch" heter den, og det er den mest fascinerende biografien jeg noensinne har lest. Edmund Morris heter forfatteren, og han "utgir" seg i boken for å være en barndomsvenn av RR - boken er med andre ord skrevet som en beretning, fortalt av en tredjeperson. Ytterst effektfullt fortellerteknisk grep, synes jeg! Selv om Per E.Hegge slang litt med leppa om den i helgeutgaven av Aftenposten for et par uker siden...

Rent biografisk er den god også - den dekker spesielelt godt tiden rundt Reagans barndom og perioden rundt jerneteppets fall. Anbefales!

Ellers synes jeg at biografien om Ernest Shackleton, polfareren, av Roland Huntford, er drivende god.
Her kan du f.eks.lese om hvordan seks mann krysset Sørishavet i en åpen livbåt vinterstid - 1300 kilometer med i alt fire sekstantpeilinger i løpet av sytten dager! Mannskapet la sine liv i hendene på verdens beste navigatør (Frank Worsley het han), og de kom frem - en fullstendig utrolig historie. Igjen: Anbefales!

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
Boka

Boka
19.10.04 09:05

Kan anbefale boken om Knut Hamsun. "Hamsun - Svermeren" av Ingar Sletten Kolloen. Første bok kom ut i fjor høst, den andre boken blir utgitt snart. (I bokklubben blir den sendt ut i første halvdel av november)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg