Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bokåret 2004

NYTT TEMA
SigurdSen

SigurdSen
01.01.05 14:55
Bokåret 2004 er over. Hvilken bok husker du best?
SigurdSen

SigurdSen
01.01.05 14:59
”Vindens skygge” av Carlos Ruiz Zafon er nok den boken som har satt dypest spor i meg. Det er en en bok for bokelskere om bøker og litteratur. Egentlig en skikkelig røverroman, men den river deg med. Det en bok full av eventyrlige og mystiske hendelser, og en feiring av det skrevne ord!
Helmer

Helmer
02.01.05 19:49
"Da Vinci koden" var selvsagt en god leseropplevelse. Ser fram til "Engler og demoner" som kommer i januar.
Kilpatrick

Kilpatrick
03.01.05 00:11
Stormfulle høyder

Apokalypse nå
xuthus

xuthus
04.01.05 00:48
Hm.. er det virkelig en bok som heter Apokalypse nå? Trodde det bare var en greie ut av Joseph Conrads "Heart of Darkness".

Vel, av norske forfattere må jeg nevne at Knut Faldbakkens "Turneren" var en svært positiv leseropplevelse, i forhold til alt han har gjort tidligere. Tør jeg påstå at dette er en av årets beste krimbøker?

Av debutantene må det nevnes Sara Johnsen som skrev "Han vet om noe som hun kan gjøre", som også debuterer som filmregissør i januar med filmen "Vinterkyss" som jeg har fått store forhåpninger til. Jeg var en av de som overvar hennes opplesning under 'Bok i sentrum'. Jeg kan bare kommentere at en ny STOR multikunstner er født. En virkelig gnist av en forfatter!

Av oversatt litteratur er det bare å bukke og takke for "Vindens skygge". Jeg hadde en utrolig opplevelse med denne boka, og jeg likte den bedre enn "Da Vinci koden". Jeg får håpe de snart kommer til å oversette noen av de andre bøkene hans snart, for Ruiz Zafon vil jeg med glede lese mer av! Mange syns kanskje boken ble litt rotete på grunn av alle de parallelle handlingene, men alt i ett var dette en bortimot glimrende bok som 'uten tvekan' er skrevet av et sant geni!
bean

bean
04.01.05 08:43
Hvis du mener av bøker utgitt i 2004 har jeg ikke så mye å velge i, for jeg begynner ikke på 2004-bøkene før nå i disse dager. Espen Haavardsholms "Gutten på passbildet" er nok en sterk kandidat.

Hvis det siktes til min beste leseropplevelse i 2004, vil jeg trekke fram britiske Jonathan Coes "Lønn som fortjent" (originaltittel: What a Carve-Up!), en mystisk og engajerende blanding av dannelsesroman, grøsser, kriminalroman og politisk satire over Thatcher-tidens England.

Bean
Helmer

Helmer
04.01.05 12:26
xuthus skrev:
Av norske forfattere må jeg nevne at Knut Faldbakkens "Turneren" var en svært positiv leseropplevelse, i forhold til alt han har gjort tidligere. Tør jeg påstå at dette er en av årets beste krimbøker?

"Turneren" var vel ikke bedre enn ALT Faldbakken har gjort tidligere. "Insektssommer" står fremdeles som et høydepunkt. Dette er jo andre gangen han skriver krim. Den forrige boka, "Alle elsker en hodeløs kvinne" (?) var rett og slett dårlig, men "Turneren" var bra.

Har imidlertid lest en annen krimbok - som faktisk minner litt om "Turneren" i stil og form - som jeg syntes var bedre: "Nøkkelvitnet" av Jørn Lier Horst - etter min mening en av årets beste krimbøker.
monsanto2

monsanto2
04.01.05 12:38
Av oversatt litteratur vil jeg trekke frem "Ved sjøen" av Abdulrazak Gurnah, en forfatter fra Zanzibar. Følsomt og flott om to ensomme immigranter fra forfatterens land i England, og om deres forhistorie.

Av norske forfattere i 2004 stiller vel Hanne Ørstavik med "Presten" i en særstilling, synes jeg.

"Dette er reisen til Kina, gutt, det er klart du skal til Kina, bare synd at det vil ta adskillige måneder å komme dit"
xuthus

xuthus
08.01.05 18:08
Helmer skrev:
xuthus skrev:
Av norske forfattere må jeg nevne at Knut Faldbakkens "Turneren" var en svært positiv leseropplevelse, i forhold til alt han har gjort tidligere. Tør jeg påstå at dette er en av årets beste krimbøker?

"Turneren" var vel ikke bedre enn ALT Faldbakken har gjort tidligere. "Insektssommer" står fremdeles som et høydepunkt. Dette er jo andre gangen han skriver krim. Den forrige boka, "Alle elsker en hodeløs kvinne" (?) var rett og slett dårlig, men "Turneren" var bra.

Har imidlertid lest en annen krimbok - som faktisk minner litt om "Turneren" i stil og form - som jeg syntes var bedre: "Nøkkelvitnet" av Jørn Lier Horst - etter min mening en av årets beste krimbøker.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Faldbakken har et ujevnt forfatterskap. Noen svært gode, og noen svært dårlige. De aller siste bøkene hans er etter min mening ganske middels, men Turneren var en virkelig god intellektuell bok!
vaportrail

vaportrail
08.01.05 18:57
Beste leseropplevelsen i 2004 var Altered Carbon av Richard Morgan. Helt suveren sci-fi noir.
aidshore

aidshore
11.01.05 02:02
Jeg har lest én bok fra 2004; Svein Jarvoll "Ustadighet, ustadighet". Den var jarvollsk.
Aebriol

Aebriol
11.01.05 07:52
Altered Carbon er veldig god, men ikke fra 2004. Det er derimot Market Forces av samme forfatter (anbefales på det sterkeste). Broken Angels er en fortsettelse (frittstående, bare gjenbruk av hovedperson egentlig) på Altered Carbon, og lesverdig men absolutt dårligst av disse 3.

Beste jeg har lest i år som jeg tror er fra i år, for å si det sånn...

Blir vel...
Steven Erikson "Midnight Tides".
Peter F. Hamilton "Pandora's Star".
Neal Stephenson "Quicksilver".

Og, vel, det var jo deilig at Dark Tower serien til Stephen King ble ferdig endelig, selv om jeg ikke er så glad i de siste bøkene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg