Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bøkene bak "Master and commander"

NYTT TEMA
FiloSofie

FiloSofie
02.01.05 11:22
Så denne filmen i går, og elsket den!
Noen som har lest bøkene, skrevet av Patrick O'Brian?
Har hørt at de er ganske tungleste, noe som har gjort at jeg ikke har prioritert dem selv, foreløbig.
Noen som kan fortelle meg hva de synes om disse bøkene, og om de er verdt å lese?

”Oh, you may not think I’m pretty,
But don’t judge on what you see,
I’ll eat myself if you can find
A smarter hat than me.”

- The Sorting Hat
xinx

xinx
02.01.05 13:43
Jeg har lest en av de, den første som heter "Master & Commander". Den er forholdvist lettlest synes jeg, men måtte slå opp enkelte uttrykk ;)

Han bruker mye dialoger som kan være litt vanskelig å følge med på, men i hovedsak er dette lettleste bøker. Han er dessuten veldig historisk korrekt så du får mer ut av og lese disse bøkene enn bare timesvis med underholdning
FiloSofie

FiloSofie
02.01.05 14:57
Takk skal du ha :)
Høres bra ut. Må bare bli ferdig med den serien jeg leser nå, så skal det bli Captain Lucky Jack for alle penga! Gleder meg ü
varjen

varjen
02.01.05 18:36
Har også lest "Første kommando", en skapelig bok om kanoner og bramseil. Syntes dog att denne var litt vel tunglest, dette til tross for at jeg har en stor interesse for sjøfartshistorie.

Liker bedre Ellis K. Meachams trilogi om Persival Mereweather, med de engelske titlene "The Eastindiaman" (1968), "On the Company's Service" (1971) og "For King and Company" (1976). Er usikker på om de er oversatt til norsk, leste dem selv på svensk.
-----------------------------------------------------------------

- Forövrig er det min mening at Karthago bör ödelegges.

Cato d.e.
xinx

xinx
02.01.05 21:21
du leste en norsk oversettelse? Jeg leste den på engelsk, men språket var nok noe fornyet. Boka er ikke veldig vanskelig på engelsk i hvertfall :)
varjen

varjen
03.01.05 15:23
Jeg leste Meacham på svensk, fant dem i et antikvariat for noen år siden, men det ser ut som om de fortsatt går å få tak på i internettbokhandlere o.l. Den svenske oversettelsen var eminent.

Kan også nevne de velkjente bøkene om "Hornblower" (som jo også ble en meget bra TV-serie som gikk på NRK for ikke så lenge siden), husker ikke navnet på forfatteren i farten.

- Forövrig er det min mening at Karthago bör ödelegges.

Cato d.e.
Frik4ever

Frik4ever
03.01.05 16:49
varjen skrev:
Jeg leste Meacham på svensk, fant dem i et antikvariat for noen år siden, men det ser ut som om de fortsatt går å få tak på i internettbokhandlere o.l. Den svenske oversettelsen var eminent.

Kan også nevne de velkjente bøkene om "Hornblower" (som jo også ble en meget bra TV-serie som gikk på NRK for ikke så lenge siden), husker ikke navnet på forfatteren i farten.

Bøkene om Hornblower er skrevet av Forrester.
Lanceman

Lanceman
04.01.05 23:35
Har lest nummer 1-3 (eller 4, ikke sikker), jeg mener at alle er veldig bra bøker, tar litt tid å komme inn i de forskjellige utrykkene men etter det er de nok de beste ikke fantasy-bøkene (utenom Da-Vinci Koden, som jeg regner som action/krim) jeg har lest. Anbefales på det sterkeste.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg