Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mine quizplaner (2011... and beyond)

NYTT TEMA
Vahlley
VahlleyInnlegg: 67336
24.11.10 00:23

Siden jeg debuterte som quizmaster her på VGD 6. januar 2008, har jeg fått mer og mer smaken for dette. Riktignok var jeg ikke helt fersk i gamet den gangen: Siden jeg begynte som ungdomsskolelærer i 2003, har elevene mine vært ofre for et overveldende antall quizer – de fleste med faglig substans, selvsagt. Men som onlineforum-quizmaster var jeg fersk, og jeg føler meg forsåvidt fremdeles fersk: Det er ennå ikke gått 3 år siden jeg tok mine første usikre steg i ukjent quizfarvann her på forumet.

Siden Quizmania 3 ble avsluttet, har jeg tenkt en god del over min quiztilværelse her inne. Jeg har blant annet spurt meg selv: «Liker jeg å holde på med dette?» Og som jeg allerede har hintet fram om, så fant jeg ut at: «Ja, jeg liker dette; selvsagt gjør jeg det.» Jeg har funnet min hovedhobby her i livet. Dernest har jeg grublet over tidligere quizkonsept og eventuelt fremtidige quizkonsept; og kommet frem til følgende konklusjoner:

#1: Jeg ønsker å fortsette å arrangere quizer her på VGD så lenge jeg (1) har motivasjon og gnist; (2) så lenge jeg har deltakere som ønsker å være med og setter pris på mine quizer; (3) så lenge min livssituasjon tillater det (nå er den slik: single, barnløs, sparsommelig sosialt liv, elendig kulturtilbud på hjemstedet); (4) så lenge jeg ikke skriver noe dumt slik at Mod. kaster meg ut herfra; (5) og så lenge jeg har bredbånd, PC, strøm og andre materielle selvfølgeligheter.

#2: Jeg ønsker å slå meg til ro med tre stk. ulike quizkonsept og ha full fokus på disse. Siden disse tre er såpass forskjellige i form og innhold, tror jeg neppe jeg kommer til å føle noen voldsomme behov for ytterligere utprøvinger av nye konsept. Jeg tror jeg har funnet mine tre hjertebarn nå: Én tenåring (Quizmania), én som nettopp har begynt på skolen (Quizmaraton) og én nyfødt (Quizmanesjen).

#3: Jeg ønsker å arrangere de ulike quizene med bekvemmelige mellomrom, slik at jeg får «hentet meg inn» (ev. «lade batteriene») mellom slagene. Selv om quiz er moro, så er det også temmelig slitsomt i lengden, tro det eller ei. Derfor vil det gå flere måneder mellom hver gang en ny quizsesong starter.

#4: Hovedtidspunktet for mine quizer vil fortsette å være 2300, med unntak av Quizmaraton (som foregår på alle døgnets tider) og finalerundene i mitt nye barn Quizmanesjen (se nedenfor). Og slik blir det helt til min livssituasjon eventuelt endres. Klokka 2300 er «Vahlley-time», og med dette tidspunktet er jeg samtidig vennlig overfor dem som eventuelt vil arrangere quiz tidligere på kvelden.

Her følger en kort beskrivelse av de tre quizkonseptene jeg kommer til å konsentrere meg om i årene fremover:

QUIZMANIA
er mitt eldste og mest utprøvde konsept. Første delkonkurranse fant sted 27. oktober 2008, og det har blitt tre sesonger så langt. Noen modifikasjoner har det vært fra sesong til sesong, men grunnpilarene har vært de samme: Ca. én times quiz hver eneste kveld i syv uker (49 dager), og med syv ulike kunnskapskategorier (hver knyttet til en bestemt ukedag). I tillegg er spørsmålene delt inn i tre vanskegrader med dertil korresponderende poengskala. Det kåres delmestere i hver kategori pluss en allroundmester, som er den som ganske enkelt har samlet flest poeng i løpet av de 49 delkonkurransene. De tre allroundmesterne til nå har vært Mashadar2 (sesong 1), Biermann (sesong 2) og Coach (sesong 3).  

Quizmania 4 kommer til å inneholde nok en ny vri: Sluttspill: De første 49 delkonkurransene utgjør «grunnserien». Den blir etterfulgt av en bonusuke med ett sluttspill pr. kategori. Det er de fire beste i hver kategori som møtes til interne dueller (semifinaler og finale). Og til slutt krones det hele med en allround sluttspillfinale, der de åtte beste fra allround-sammenlagtlista møtes til dueller (kvartfinaler, semifinaler og finale). Hele 16 mestere vil bli kåret: 8 seriemestere (1 allroundmester + 7 kategorimestere) og 8 sluttspillmestere (1+7).

Men dette må dere vente ganske lenge på: Quizmania 4 arrangeres først høsten 2012.

QUIZMARATON er nettopp det – en maraton, på flere måter: En sesong spenner over 10 måneder, og hver delkonkurranse varer i 24 timer. Det arrangeres én delkonkurranse i måneden, i hovedsak den første helgen. Da den første (og til nå eneste) sesongen av Quizmaraton ble rullet i gang 5. september 2009, var det faktisk snakk om 24 timer quiz i strekk. Jeg fant derimot ganske fort ut at det ble en smule overambisiøst og rovdriftig. Etter en kollaps i tredje eller fjerde runde (husker ikke helt (jeg vil aller helst ikke huske)) ble de 24 timene fordelt utover hele helgen i 3 økter à 8 timer. Tempoet er lavt: Det stilles ett spørsmål hvert femte minutt; og hver gang en ny time begynner, skiftes det emne. Quizmaraton har hele 240 foskjellige emner. Det sier seg selv at hver enkelt av dem er mer spesialiserte og smalere enn de syv kategoriene i Quizmania. Spørsmålene deles ikke inn i vanskegrader, og de er ganske enkelt verdt ett poeng hver. Deltakeren med flest poeng etter 10 måneder vinner maratontittelen. Quizmaraton 2010 ble faktisk vunnet av både 6347 og Mashadar2, da de endte opp med 421 poeng hver etter at alle 2880 spørsmålene var blitt stilt.

Neste runde, Quizmaraton 2012, starter i september 2011 og mesteren kåres i juni 2012.

QUIZMANESJEN er min nye installasjon. Denne har jeg tenkt på lenge; og jeg vurderte å arrangere den denne høsten, men det endte opp med at det ble en tredje sesong av Quizmania i stedet. Det nye barnets navn ble nøye utvalgt fra ordboka. Jeg ville at navnet skulle begynne med bokstavene Quizma- (som de to andre barna). I skarp konkurranse med «Quizmalaria» ble Quizmanesjen foretrukket – ikke bare fordi malaria er en alvorlig infeksjonssykdom, men først og fremst fordi den originale (italienske) betydningen av malaria er «dårlig luft» – og det passer seg ikke som navn på en quiz. En manesje derimot, er en scene hvor et sirkus foregår; og det som skal skje i Quizmanesjen kan kanskje komme til å minne om et sirkus.

Quizmanesjen er ulik de to andre quizene på mange måter – og lik på noen måter: En av ulikhetene er at spørsmålene verken er inndelt i kategorier eller vanskegrader. Det er altså snakk om en ren allmennquiz der det sjelden kommer til å dukke opp to sportsspørsmål på rad, eller to musikkspøsmål på rad, eller to filmspørsmål på rad, eller... und so weiter. En annen ulikhet er at finalene - som blir arrangert hver åttende dag - får deltakerbegrensning. Det vil nemlig kun bli plass til åtte deltakere pr. finale, og disse åtte må gjøre seg fortjent til finaleplass gjennom kvalifiseringsrunder i dagene forut for finalene. Kun finalevinneren sikres plass i neste finale – åtte dager senere. Kvalifiseringsrundene skjer hver kveld kl. 2300 og vil relativt kjapt være over: Den første deltakeren som får 5 rette, kvalifiserer seg til finalen – så i ekstreme tilfeller kan en kvalikrunde være sluttført allerede etter ti minutter. Av de 8 finalistene, kvalifiserer 6 seg gjennom å vinne en kvalikrunde, én er direktekvalifisert gjennom å vinne foregående finale, mens den siste finaleplassen går til en «Lucky Loser». Finalene kommer til å vare i ca. to timer; derfor vil de bli starte klokka 2100.

Den første finalen i Quizmanesjen 2011 arrangeres 10. januar; med første kvalifiseringsrunde 3. januar. Når den 21. og siste finalen er ferdig, skriver vi 19. juni. Det vil bli en pauseuke etter finale #7 og #14. I tillegg til ukentlige mestere blir det kåret en stormester; den med flest poeng etter 21 finaler (etter et bestemt poengsystem). Mer utfyllende informasjon om Quizmanesjen 2011 kommer i en egen tråd, som jeg kommer til å opprette om ikke så lenge.

Så slik ser altså mine quizplaner ut – i to års sykluser
og jeg kommer til å holde meg til planen helt til enten dere VGD-brukere eller min livssituasjon stopper meg. Jeg gleder meg til å sette i gang igjen. Vel møtt 3. januar!

I mellomtiden skal jeg forsøke meg på det som jeg ikke mestrer like godt som å arrangere quiz; nemlig å delta i quiz. Mashadar2s førjulsquiz that is:)

(Innlegget ble redigert 24.11.10 00:29)

Vahlley
24.11.10 04:04

Selvkorrigering:

Quizmanesjen består av 19 finaler (ikke 21) og avsluttes 20. juni (ikke 19.). Pauseukene blir etter finale #6 og #15 (ikke #7 og #14).

LeonCzolgosz
LeonCzolgoszInnlegg: 3566
24.11.10 15:59

Ahh. Oh takk for at du finnes.

X-nes
X-nesInnlegg: 9911
24.11.10 16:14
Vahlley: Quizmania 4 arrangeres først høsten 2012.

Et glimrende eksempel på hvor herlig sykt det innlegget var.

Quizplanene dine er så fantastiske at du burde bli lønnet av VG, og dernest burde du få din egen quizspalte, nei vent, ditt eget quizmagasin, i papir-VG.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 16:18)

Arshavin_93
Arshavin_93Innlegg: 29838
24.11.10 16:16

Statue av Vahlley bygges i hagen, as we speak!

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14769
24.11.10 19:53

Sørg for at Vahlley holder seg single! ;-)

Statue i hagen er ikke nok, han burde få en sånn diger Michael Jackson-aktig statue uti havgapet der han bor, en ny attraksjon for alle som tar Hurtigruta.

(Innlegget ble redigert 24.11.10 19:53)

Vahlley
24.11.10 21:44

Takk for rosende omtaler, nesten litt for rosende. Husk at det bare er snakk om at jeg lager noen spørsmål som dere svarer på. Egentlig ikke noe big deal så lenge jeg synes det er morsomt å holde på. Og som jeg har nevnt, så fortsetter jeg til livssituasjonen krever noe annet og/eller til motivasjonen svikter.

Vahlley
25.11.10 01:53

(Innlegget ble redigert 25.11.10 01:59)

tommy_cowan
tommy_cowanInnlegg: 30280
25.11.10 13:31

Kjipt at det så og si alltid skjer på feil tidspunkt for meg, men allikevel en fantastisk innsats du legger ned.

PhilemonCyclone
PhilemonCycloneInnlegg: 376
25.11.10 19:38

Vet du, dette er faktisk jævlig solid arbeid. Hatten av.

Og som relativt ung person med skolegang friskt i minne kan jeg si at ungdomsskoleelever setter stor pris på quiz.

23Haldenkam
23HaldenkamInnlegg: 3799
25.11.10 22:40

Jippi!

OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 7972
26.11.10 01:08

Dette er første gang jeg har logget meg på kun med hensikt å gi en tommel.

Vahlley
26.11.10 14:20
OrigoKing: Dette er første gang jeg har logget meg på kun med hensikt å gi en tommel.

For en ære! Du fortjener en tommel for den:)

Vahlley
28.11.10 05:13

OBS! Terminlista til QUIZMANESJEN 2011 er korrigert! Se hovedtråden.

(Vi starter allerede 1. januar.)

korp1
korp1Innlegg: 514
18.12.10 04:20

Jeg bøyer meg i støvet for quizplanene dine! Du bruker virkelig tid på en hobby som mange andre rundt om i det ganske land deler med deg - det lyser respekt over innsatsen du legger i dette.
Jeg har tenkt litt jeg også: Dersom det hadde latt seg gjøre, og det er mange nok interesserte, så hadde det vært interessant om quizzerne her på VGD kunne leke med tanken å arrangere en hel quizhelg LIVE i et forsamlingssted ett eller annet sted i Norge (noe ala norgesmesterskapet.) Enten for enkeltpersoner eller for grupper. En idé å ta med seg videre (kanskje?)

Vahlley
18.12.10 04:33
korp1: Dersom det hadde latt seg gjøre, og det er mange nok interesserte, så hadde det vært interessant om quizzerne her på VGD kunne leke med tanken å arrangere en hel quizhelg LIVE i et forsamlingssted ett eller annet sted i Norge (noe ala norgesmesterskapet.) Enten for enkeltpersoner eller for grupper. En idé å ta med seg videre (kanskje?)

Du, jeg har faktisk lekt litt med den samme tanken. Det er en idé som tenner meg. Hadde vært utrolig interessant å få treffe folkene bak alle disse nickene som har frekventert mine quizer - uten at anonymiteten forringes av en slik gathering (vi velger jo selv om vi vil bruke vårt virkelige navn eller ikke).

Ellers takk for rosende ord.

(Innlegget ble redigert 18.12.10 04:33)

Maudes
MaudesInnlegg: 3673
13.01.11 21:01
Vahlley: Du, jeg har faktisk lekt litt med den samme tanken. Det er en idé som tenner meg. Hadde vært utrolig interessant å få treffe folkene bak alle disse nickene som har frekventert mine quizer - uten at anonymiteten forringes av en slik gathering (vi velger jo selv om vi vil bruke vårt virkelige navn eller ikke). Ellers takk for rosende ord.

blir det noe av snart?

X-nes
X-nesInnlegg: 9911
15.06.11 23:54
Vahlley: Quizmaraton 2012, starter i september 2011

Johoo, dette er jo rett rundt hjørnet! :-)

6347
6347Innlegg: 30204
18.06.11 15:49

Hei alle sammen.

Så var Quizmanesjen over. Jeg har ikke deltatt, men jeg har fulgt en del med ved å skumme gjennom trådene. Jeg ser at mange av deltagerne fra Quizmaraton og Quizmania går igjen her. For meg hadde Quizmania og Quizmanesjen rett og slett blitt alt for mye å være med på. Kunne nok vært med en del runder, men liker best å gå 100 % inn for noe, eller bare droppe det helt. Trives bedre med Quizmaraton hvor man får en hel måneds pause mellom slagene :)  Imponert over dere som er med på alle Vahlleys tre quizprosjekter – ikke minst imponert over quizmaster selv som legger ned en enorm jobb i dette.

Ellers er det nesten vel så interessant å få med seg det som skjer utenom selve quizen her. Alt fra lange skolestiler i vinter rettet mot 2-3 deltagere som etter manges mening ikke oppførte seg anstendig, en gjentagende nysgjerrighet knyttet til OrigoKing sin avatar (til slutt ga han en link til hvor bildet stammer fra - hvor det også var 10-15 andre bilder av dama - men akkurat det kan jeg ikke huske ble kommentert overhodet), Coachs smileys, biermanns mobile bredbånd, frustrasjon knyttet til noen av Vahlleys regler, Coachs YouTube-linker, Bærumsgeografi, Vahlleys nye jobb fra høsten av i Finnmark (gratulerer forresten!), myggbalsam og hvale90s samtaler, en stadig gjentagende omtale av bloggeren Voe, og ikke minst detektivvirksomheten for å finne Vahlleys identitet (noe jeg høyst ydmykt kan si jeg har funnet ut for lenge siden :)).

I dag er det elleve uker til Quizmaraton starter. Som regjerende mester (sammen med Mashadar2 – gratulerer med seieren i manesjen også!), vurderer jeg sterkt å delta for å prøve å forsvare tittelen. Skal innrømme jeg likte det originale konseptet best (06-06, fremfor 07-15, 23-07 og 15-23). Jeg pleide aldri å sove mellom 15 og 23 på lørdagene, derfor var jeg våken 24 timer i strekk uansett. Sisteøkta krasjer også ofte med Tippeligarunden. Men jeg går ut i fra at Vahlley fortsetter der han slapp, med tre økter? Mitt ønske er i alle fall nevnt, uten at jeg på noen som helst måte forventer at det skal bli tatt til følge.

God sommer. Vi snakkes nok i september.

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14769
18.06.11 16:35
6347: vurderer jeg sterkt å delta for å prøve å forsvare tittelen.

Skal vi gå inn for å forsvare den sammen? ;-)

6347
18.06.11 18:11
mashadar2: Skal vi gå inn for å forsvare den sammen? ;-)

Ingenting hadde vært morsommere enn at det skjedde igjen. Nå skal det jo sies at du kunne vunnet i fjor hvis du ville. Husker jeg ikke feil, så stoppet du opp da min poengsum var innhentet, slik at seieren ble delt. Jeg var på ferie under den siste økta, og husker spenningen da jeg gikk gjennom resultatene en uke etterpå.

Vahlley
18.06.11 21:52
6347: I dag er det elleve uker til Quizmaraton starter

Takk for en flott oppsummering av Quizmanesjen, 6347!

Når det gjelder 3. september, er det en dato som jeg slengte ut fordi den følger mønsteret fra forrige Quizmaraton, nemlig første-helgen-i-måneden-systemet.

Nå har jeg nylig sett gjennom skoleruta for 2011/12 og sett spesielt på datoene for høst-, jule-, vinter- og påskeferie; og jeg ser det kommer til å passe bedre å arrangere Quizmaraton-døgnene i andre eller tredje helg hver måned - noe jeg skal gruble nærmere på og komme tilbake til.

Vahlley
19.06.11 06:27
6347: Men jeg går ut i fra at Vahlley fortsetter der han slapp, med tre økter?

Det viste seg å være helsemessig uforsvarlig med en 24-timersøkt. Jeg vil nødig utsette meg for slikt igjen.

6347
19.06.11 14:49
Vahlley: Det viste seg å være helsemessig uforsvarlig med en 24-timersøkt. Jeg vil nødig utsette meg for slikt igjen.

Det er fullt forståelig.

Arshavin_93
Arshavin_93Innlegg: 29838
20.06.11 00:32
6347: God sommer. Vi snakkes nok i september.

Satser på å se deg i maratonet til høsten.

Gleder meg!

Vahlley
02.07.11 02:13
Vahlley: Det viste seg å være helsemessig uforsvarlig med en 24-timersøkt. Jeg vil nødig utsette meg for slikt igjen.

Når jeg tenker meg om, så kan det hende at jeg likevel går for en 24-timer-i-strekk-løsning - blant annet for å se om jeg kollapser tidligere eller senere enn i Quizmaraton 2010 (da kom kollapsen mot slutten av døgn 4).

biermann
biermannInnlegg: 47557
04.07.11 08:34
Vahlley: kan det hende at jeg likevel går for en 24-timer-i-strekk-løsning - blant annet for å se om jeg kollapser tidligere eller senere

Så da ligger du vel i hardtrening nå i sommer? Bare husk å ikke ta i for mye....vi skal ikke ha noe av en overtrent Vahlley når høsten kommer.

6347
16.07.11 09:12
Vahlley: Når jeg tenker meg om, så kan det hende at jeg likevel går for en 24-timer-i-strekk-løsning

Det kan jeg absolutt like!

Vahlley
18.07.11 08:34

25 Mbit/s bredbånd er sikret i min nye arktiske leilighet. Dermed kan jeg nok arrangere quiz en stund fremover.

Myggbalsam
MyggbalsamInnlegg: 15266
19.07.11 21:14

Jipppii

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg