Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mount & Blade

NYTT TEMA
IthiIien
IthiIienInnlegg: 22823
20.09.08 02:49
Synspunkter på spillet?

Registrerer at det får svært god omtale på gamer.no, og på Gamespot ser det også ut til å bli godt mottatt. Ettersigende noen svakheter (herunder spesielt mangelen på en god historielinje), men samtidig et fint tillegg til et litt tynt spillmarked innenfor sjangeren.

Jeg valgte å bestille det utestet, mest fordi jeg ønsker å støtte utviklere av denne type spill - og bidra til at det er et marked for det - men hadde likevel vært fint å høre hvordan de som har prøvd det vurderer det opp mot Two Worlds, Oblivion, Gothic mv (sett bort fra det åpenbare i at M&B er friere).
Amused99
Amused99Innlegg: 22764
20.09.08 10:46
Leste nettopp om dette i Dagbladet (av alle steder). Er egentlig ganske positiv til det som omtales som en "manglende historie". Tror det passer sjangeren ganske så godt.

Gothic I og II er fantastiske spille slik jeg ser det. Ellers hadde jeg en bedre opplevelse med Morrowind enn jeg hadde med oppfølgeren - på tross av de svakhetene førstnevnte tross alt har når det kommer til bl.a. måten NPCs oppfører seg (eller ikke). Two Worlds har jeg ikke testet, ser at det har fått en blandet mottakelse. Er dette å anbefale?

Har heller ikke spilt det siste spillet i Gothic-serien grunnet en maskin som kun takler det aller laveste grafiske nivået. Systemkravene til Mount&Blade er jo ikke akkurat avskrekkende. Tror jeg må teste det ut uansett.
Amused99
20.09.08 10:52
Det jeg foresten virkelig savner er et RPG som legger opp til muligheten for å løse spillet på en pasifistisk måte - og hvor egenskaper som 'karisma' og 'intelligens' faktisk har en reell innvirkning på hvordan det er mulig å løse spillet.

Jeg håper virkelig Bethesda får til det med Fallout 3 - det spiller jeg gleder meg desidert mest til pr. nå.

Det sagt, min første karakter også her kommer nok til å være en klassisk "ridder-skikkelse" om man skal bruke begreper fra andre rollespill som slettes ikke er sammenliknbare med fallout-universet som sådan...

20.09.08 15:52
Jeg klarer ikke å skjønne kritikken av Two Worlds; det er et herlig spill som man kan fordype seg i gjennom et hundretalls timer. Det har selvsagt svakheter, herunder at det er for ubalansert (litt vel vanskelig i starten, litt vel enkelt mot slutten), men for meg var i hvert fall den totale spillopplevelsen positiv.

Svakheter ala manglende synkronisering mellom stemme/ansiktsbevegelse og denslags bryr jeg meg minimalt om.

Siden du tydeligvis ikke har problemer med å håndtere grafikken i Fallout 2 så anbefaler jeg Nox og Evil Islands. Klassikere :)

Vedrørende Two Worlds ville jeg gått for "Epic Edition". Det har mer innhold og er mer modent (mange småfeil som er luket bort).
Amused99
20.09.08 16:57
Skal sjekke ut det du nevner når jeg får tid. Inkludert Two Worlds. Dette er definitivt den sjangeren av spill jeg bruker flest timer på - alt annet blir pauseunderholdning.

Testet en trial-vesion av Mount and Blade nå (max level 8 eller noe slikt).

Kommer til å kjøpe spillet. En del bugs (en hest som setter seg fast i en vegg og liknende) og litt død verden i form av at du ikke kan ta opp spesielt mange gjenstander, gå inn alle steder og liknende - men den lille halvtimen jeg har testet det fremstår det som ekstremt lovende. Liker stemningen i spillet skapt både av musikken, utformingen på verden - og ikke minst følelsen av at nå kan jeg faktisk gjøre det jeg selv ønsker, følelsen av at det skjer ting rundt meg uten at jeg nødvendigvis får dem til å skje.

Måten de benytter kartet på (du beveger deg fra sted til sted på et oversiktskart som du kan zoome inn og ut på, hvor du ser "veden", deg selv og andre resende følger) får også verden til å fremstå som massiv, selv om det sikkert bare er en tidel av størrelsen til spill som Oblivion (her gjetter jeg) hvor du faktisk kan bevege deg fritt. Her minner det på mange måter om et spill som Fallout, bare at grafikken selvsagt er oppdatert, og du får noe mer informasjon om andre som er på "veien".

Det er også, i allefall i starten, mange mulige steder å slenge inn "stat-points", og få å dele ut. Det liker jeg veldig godt, da det betyr at man ikke kan gjøre alt på en gang - og at det faktisk gir mening å skape seg en karakter til for å spille det igjen senere.

Alt for kort tid til å si noe veldig konkret om spillbarhet og utviklng i "historien" (som altså i utgangspunktet ikke er der som sådan...) så langt, skal komme tilbake med noen mer interessante synspunkter etterhvert som jeg får gjort litt mer - og håper du og andre gjør det samme. Men ut fra det lille jeg har spilt og lest virker det som om man utvikler karakteren på rollespill-manér, mens man kan variere slossingen mellom å delta selv, eller bare å styre troppene dine, noe som i såfall vil trekke litt også på strategi-sjangeren. Om dette er tilfellet må jeg si jeg gleder meg stort til fortsettelsen.

Tror dette kan bli en liten "evighetsfavoritt". Ikke nødvendigvis det beste spillet jeg har vært borti, men med en frihet som gjør at jeg ikke kommer til å gå lei med det første. Håper spillet kan fortsette å overraske... :)
Amused99
21.09.08 11:03
Inne på forumet nå og leser at det kommer en god del morsomme mods med tiden. Blant annet er det en Fallout mod på vei, en jeg definitivt vil kose meg med! :)

http://forums.taleworlds.net/index.php/topic,37788.0.html

Foreløpig liste over work in progress:

1866
Age of Reason
Ago Ergo Sum
Ancient Greek
Bible Times
Brick and Blade
Buildings replacement
Calradia 1914
Clone Trooper
Early 14th century
Fallout
Galactic Mercenary: The Chaos Of War
Guitar Mod
Hegemony:Timeless Kingdoms
Heroes of Erathia
Hope of a Peaceful Empire
Lamellar Armor Retexture
Land Of Old
Liberty or Death
M&B:Realism
M&B:Surcoat
mark the lion series
Modern Warfare
Mythology
Norman Invasion
Orcs!
Ottomans - 15th century
Revelation:Clone Wars
Second/Third Crusade
Steampunk Mod
Tercioid
The Age of the Rag'narok
The Empires
The Fall of Zendar
The Last Alliance
The Night Hunters
The Once and Future King
The Peasant's Rebellion: Warhammer Battles
The Peloponnesian War
The Spice Must Flow
The Third Reich
The Wheel of Time
The Wutai war
Warhammer 40k Mod
Warrior of Eternity
XVI century:1580,the Rising of the Fall

Koste meg med Wheel of Time i min ungdom - og selv om det på de fleste måter er en utdatert interesse kunne det vært morsomt å spille med dette utgangspunktet .

http://forums.taleworlds.net/index.php/topic,35671.0.html
IthiIien
21.09.08 19:11
Var litt skeptisk til den manglende historien da jeg startet, men for meg fungerte dette utmerket... Det blir litt annerledes enn Gothic et al, men det gir fin variasjon.

Endte med å kjøpe meg det online også, da det fristet lite med å vente 14 dager på Play-forsendelsen (jeg var så godt i gang med hæren min!) :) Gjør meg uansett ikke noe å støtte en såpass liten utvikler med mer enn et kjøp.

Støtter alt du sier forøvrig. Husker ikke hvor jeg så spillet beskrevet som "Pirates på land", og det stemmer veldig godt.
Ribba
RibbaInnlegg: 35193
21.09.08 21:42
IthiIien skrev:
""""Jeg valgte å bestille det utestet, mest fordi jeg ønsker å støtte utviklere av denne type spill - og bidra til at det er et marked for det - men hadde likevel vært fint å høre hvordan de som har prøvd det vurderer det opp mot Two Worlds, Oblivion, Gothic mv (sett bort fra det åpenbare i at M&B er friere).""""

Hvis du liker sandkassespill, så er dette et veldig godt spill. Leste omtalen på gamer.no og syntes det hørt utrolig spennede ut. Og når jeg så at det var Paradox som var utgiveren, så betydde det jo også at det er tilgjengelig på Gamersgate for nedlasting. Og jeg angrer overhode ikke på at jeg kjøpte det.

Som sagt, historien mangler, men selv om det mangler en historie å følge, så kan man "skape" historie. For dette er et spill der det eneste målet du har det er det målet du selv setter deg.

Ellers, så ser jeg at enkelte her sier at verden mangler mye liv, og jeg er både enig og uenig. For selv om verden kanskje virker død verden i og med at verden i form av at du ikke kan ta opp spesielt mange gjenstander, gå inn alle steder og liknende, så har den fortsatt såpass mye "liv" at verden føles litt troverdig. For det er veldig mange NPC'er som jeg synes er godt laget. For det er litt kult å møte f-eks kongen i en nasjon eller f-eks en lord og de husker tidligere møter med deg. F-eks hadde jeg kommet et par Nords-lorder til unsetning da et av slottene til kongedømmet hadde falt. Vi beleiret slottet og inntok det sammen. Og da jeg møtte en av lordene en tid i etterkant, så fortelte lorden at han husket godt når vi stormet over slotsmurene. Og ettersom du blir mer og mer kjent, så trenger du ikke engang å ha møtt dem. De har likevel hørt om deg.

Et annet tilfelle der NPC'ene virker til å ha "liv", det var f-eks i etterkant av at jeg hadde rekrutert et par NPC'er. Men vi var bare 6 stykker og falt i et bakhold, jeg ble tatt til fange sammen. Men da vi var 3 stykker som klarte å rømme etter en liten stund Men lenge etterpå, så møter jeg igjen på en av de NPC'ene som forsvant. Og han kunne fortelle hva som hadde skjedd for hans del under slaget og hvordan han hadde kommet seg vekk. Så man danner seg relasjoner med alle NPC'er man møter, og byene husker om du har gjort gode ting mot dem eller ikke fult så gode ting. Så jeg synes verden har liv, selv om det kanskje ikke er så folksomt.

Andre ting som jeg synes er bra med spillet, det er kampene og styrkene. For alle de styrkene du har, de utvikler seg. Vel og merke om du vil at de skal utvikle seg. For når de får mer erfaring, så kan du oppgradere dem. De forlanger da selvsagt mer i lønn, men det er morsomt å starte med et rekrutter og gjøre dem til topp trente soldater. Og kampene er utrolig morsom, selv om det langt fra er perfekt. Her må man jo faktisk sloss og ikke bare trykke på knappen og la "kalkulatoren" regne ut om du traff eller ikke. For her må man se etter åpninger i "offeret" ditt sitt forsvar, for så å angripe deretter. F-eks blokerer har sin høyerside, så bør du angripe hans venstre side. Og kommer han med et svingslag mot din venstre side, så må du forsvare din venstre side. Men som sagt tidligere her, så er nok ikke AI'en helt god. Særlig på hest har de en tendens til å kjøre seg fast i vegger og slikt, og AI'en får ikke personene til å virker så veldig "virkelig". Men slagene er uansett en fryd å spille, og jeg har ikke spilt noe spill som virker bedre. Annet som bør nevnes, det er at grafikken er på mange måter vedlig utdatert. Dette er jo trossalt et spill fra en uavhengig produsent, og dermed blir det jo spart en god del. Men uansett, så synes jeg det er en bagatell i forhold til alle de meget positive tingene med Mount & Blade.

Så jeg anbefaler hvirkelig spillet for folk som liker sandboxspill. Dette er ikke et spill der du må gjør A for å få gjort B eller må ha et endelig mål for å spille. Så for folk som liker å skape sin egen historie og ha frihet, så et veldig godt spill.
Amused99
21.09.08 21:46
Pirates ja, et annet spill jeg egentlig aldri har tatt tak i.

Har derimot spilt New Horizons: Unchartered Waters, og ser for meg at det finnes visse likheter her. Ser i allefall helt åpenbare likheter til M&B.

Spilt noen timer til nå. Fremdeles ikke bundet meg til noens sak, reiser enda rundt og rekrutterer nye mennesker til hæren min. Sloiss med litt banditter og desertører, reiser fra by til by og gjør profitt på diverse handel og har deltatt i en turnering - hvor jeg endte som nummer fire.

Veldig moro fortsatt!
Amused99
21.09.08 21:56
Helt enig med deg i det du sier om en levende verden, er ikke i utgangspunktet kritisk til "livet" som sådan, peker bare på et par svakheter ved det. Dette handler selvsagt også litt om at man har l bortsjemt på dette området med en del andre titler de siste årene. Det sagt, andre måter å løse dette på kunne fort tatt bort fokuset fra det som faktisk er viktig - knyttet til spillbarhet og annet. På sistnevnte område får de full score av meg.

Grafikken plager meg forøvrig kke litt en gang :)
Amused99
06.06.09 08:47

Noen som har spilt noe mer på dette? Hadde et veldig godt førsteinntrykk, men så gikk PCen min åt skogen. Noen som har gjort seg noen dypere erfaringer?

Paladin_Anderson
Paladin_AndersonInnlegg: 2808
06.06.09 20:22

Har ikke spilt noe særlig siden "fullversjonen" kom. Prøvde det første gang i 2006.

Men for å være ærlig, det er et helt genialt spill og jeg er nesten litt sjokkert, kanskje mer overrasket, over at ingen av de store utviklerne har prøvd seg på noe lignende. Da tenker jeg spesielt på hvordan kampene utfolder seg. At du har kommandoen over flere titals folk, og hvordan man nedkjemper fiendene.

Jeg er ikke helt sikker, men tror det nå også er mulighet for å spille det online.

Spillets store ankepunkt er at det fort kan bli repeterende i lengden, noe jeg føler skjer alt for ofte med sandkassespill.

Biscan2
Biscan2Innlegg: 15860
27.03.12 04:28

Fikk en kasj på 'ny PCen' så jeg måtte finne frem min tidligere, mindre kraftige PC. Av en eller annen grunn får jeg ikke kontakt med steam mtp spill, så jeg kom over Mount & Blade 'Warbands'.

Rett og slett fantastisk!

Amused99
30.08.12 13:55

Hentet frem igjen Warband. Med Floris Mod Pack 2.53.

Ufattelig moro. Elsker å kunne plassere troppene mine i formasjoner.

Kagå
KagåInnlegg: 5113
30.08.12 15:11
Amused99: Hentet frem igjen Warband. Med Floris Mod Pack 2.53.

Spiller det titt og ofte med Blood and Steel-modden. Storkoser meg!

Har du prøvd den modden og bør jeg heller spille med Floris? 

Amused99
30.08.12 16:23
Kagå: Spiller det titt og ofte med Blood and Steel-modden. Storkoser meg!

Har ikke testet denne, så det vet jeg ikke.

Floris er egentlig bare en pakke med 52 populære mods som er samlet sammen i en enkel installasjon. Så du spiller i prakses en kraftig (kraftig!!) utvidet versjon av Native.

Det er nye former for tropper, nye formasjoner, man kan plassere de forskjellige troppene med en markør (altså ikke bare "move 10 paces") og man kan få konkrete deler av troppene dine til å angripe konkrete deler av fiendens tropper (F.eks: kan man få infanteriet til å stå i formasjon et konkret sted og konsentrere seg om å angripe motstanerens infanteri). Også motstanderne kjemper i formasjon, og defensive formasjoner forekommer - altså kommer det ikke bare en gigantisk gruppe løpende mot deg gung-ho-style. Før du entrer slagmarken velger du også hvilke formasjoner de forskjellige troppene skal angripe i - om de skal stå stille, bevege seg i formasjon, stå tett, spredt, etc.

Ellers er det lagt til flere "heroes", kystbyene har fått havner, du kan kjøpe skip og du kan seile dem, det er grafiske oppdateringer, nye animasjoner, nye våpen, kameler i ørkenen... Ja, en haug med nye funksjoner.

Har egentlig bare spilt native tidligere (med noen få tillegg), så dette er noe helt nytt for meg.

Må nok prøve Blood and Steel og Prophesy of Pendor også med tiden, som vel er mer nye opplevelser i sin helhet.

Kagå
KagåInnlegg: 5113
30.08.12 17:09
Amused99: Må nok prøve Blood and Steel og Prophesy of Pendor også med tiden, som vel er mer nye opplevelser i sin helhet.

Tusen takk for et langt og forklarende innlegg! Da virker det som Blood and Steel er en "mini-versjon" av Floris. Nye våpen, nye heroes, kameler i ørken og CPU'en er litt mer taktiske under slag. Men det virker som Floris er en mye mer omfattende mod, så blir nok og laste den ned nå ja!

For meg og en del andre er det noe gale med nåværende versjon av Prophesy of Pendor. Har lastet den ned 3 ganger, men får opp samme feilmelding hver gang. Har også lest i flere kommentarfelt der filene blir lagt ut at det ikke funker med de heller!

Til dere som spiller uten mods; Prøv mod en gang og du innser hvor kjedelig Native er i forhold!

(Innlegget ble redigert 30.08.12 17:10)

Reefer69
Reefer69Innlegg: 2514
31.08.12 18:27

Brilliant spill, en klar favoritt! Spesielt MP.

Henderson
HendersonInnlegg: 4818
21.05.13 15:43

Fantastisk spill, spiller det i skrivende stund!

Henderson
HendersonInnlegg: 4818
23.05.13 00:45

Noen som fortsatt spiller dette mesterverket?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester