Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Little Big Planet 2

NYTT TEMA
Lopic

Innlegg: 4446
Lopic
17.04.10 12:20

Uoffisielt annonsert gjennom ein som lagar sangar til spelet. Kva annerledes kan dei eigentleg gjera med 2aren trur dykk? Eg tippar det ikkje er så mykje og gjera annerledes, men at det heller berre blir ny historie, brett, fiendar, osv. Men eg syns 1aren var bra, så det plagar ikkje meg.

http://ps3.ign.com/articles/108/1084343p1.html

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
17.04.10 12:56

Jeg vet ikke hva man skal tro om en evt oppfølger.

Sony og Media Molecule understreker hele tiden at det ikke kommer noen 2er da det vil splitte communityet. Media Molecule jobber også for tiden med et annet spill (husker ikke hva).

Men det har flere ganger dukket opp slike indirekte indikasjoner på at en oppfølger er på vei.

OM det kommer en oppfølger, så håper jeg de endrer det ganske radikalt for å gi folket enda større frihet til å lage sine mesterverk. Å lage spillet i 3 dimensjoner hadde gjort mulighetene uendelige, så jeg håper på det.

Jonasar

Innlegg: 27391
Jonasar
17.04.10 17:11
Gringorilla: Å lage spillet i 3 dimensjoner hadde gjort mulighetene uendelige, så jeg håper på det.

det hadde vært SYKT morsomt!

 

bortsett fra det så ser jeg egentlig ikke no grunn til en oppfølger, hadde det ikke vært like greit med nedlastet materiale?

JCDenton

Innlegg: 6808
JCDenton
17.04.10 20:52
Jonasar: , hadde det ikke vært like greit med nedlastet materiale?

Helt enig, ala pirates og metal gear, men med mange flere baner...

LiquidDarkness

Innlegg: 11832
LiquidDarkness
17.04.10 23:11

Skjønte vel egentlig aldri hva folk så i LBP. Greit spill, men et av tidenes mest overhypede.

Kommer ikke til å kjøpe 2eren med mindre det blir relativt store forandringer fra den første.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
18.04.10 00:24
LiquidDarkness: Skjønte vel egentlig aldri hva folk så i LBP. Greit spill, men et av tidenes mest overhypede.

Seriøst, har du prøvd å lage egne brett? Har du prøvd å spille de beste opplastede brettene? Brettene som følger med spillet er elendige i forhold, og de er bare en brøkdel av hva spillet handler om.

Northridge

Innlegg: 3768
Northridge
18.04.10 18:29

3 dimensjoner i LBP hadde vært kult..

Av en eller annen grunn har jeg først begynt å spille LBP nå, selvom jeg har hatt det i hylla lenge. Dette var et utrolig bra spill. Deilig å kunne sette seg ned å bare spille å ha det gøy. Til en forandring fra FPS'er ol.
eneste jeg har å utsette er en litt upresis kontroll.

Testa "unfair platformer"-brettet. Jævla bra!

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
18.04.10 23:46
Northridge: Testa "unfair platformer"-brettet. Jævla bra!

Hehe, ja jeg bryter ofte ut i latter når jeg spiller den. Noah's Ark er en av mine favoritter, selv om det finnes mange bedre der ute.

LiquidDarkness

Innlegg: 11832
LiquidDarkness
19.04.10 22:35
Gringorilla: Seriøst, har du prøvd å lage egne brett? Har du prøvd å spille de beste opplastede brettene? Brettene som følger med spillet er elendige i forhold, og de er bare en brøkdel av hva spillet handler om.

Å lage brett er ikke helt 'min greie' så nei. Klarte aldri å bli fortrolig med kontrollen - det ble for vinglete og lite presist. Hele spillet ble egentlig litt for "vinglete" med fysikken som ble brukt for min smak.

Prøvte en del av de opplastede brettene med det samme, men så kom sony og slettet dem over en lav sko og jeg ble heller oppgitt og gadd ikke mer. Forsøkte å plukke det frem igjen for noen uker siden for å gi det en ny sjanse, men orket ikke mer enn ett par brett før jeg ga opp igjen.

Ikke min type spill rett og slett.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
19.04.10 22:44
LiquidDarkness: Ikke min type spill rett og slett.

Det er nettopp det som er poenget. Det er "alle" sin type spill om du bare finner de rette brettene. Jeg har spilt sidescrollende shootere, Galaga-type spill, Tetris, Shadow of Colossus, plattform-spill, Elastomania-type spill, racere, puzzle-spill, +++ som alle er inne i LBP.

Om man bare er tålmodig og/eller lærer seg hvordan man skal søke etter spill, så finner man mange perler. Det er over 1 million brett, så man er strengt tatt dømt til å finne flere man liker.

Mitt tips er å finne 2-3 brett man liker og søke etter flere brett av samme skaper, samt se hvilke brett han har "hjertet". Da får man som regel et hav av brett man liker.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
08.05.10 12:24

Nå er spillet faktisk annonsert.

http://kotaku.com/5533736/first-littlebigplanet-2-details-its-a-whole-new-game

Det ble ikke 3D som jeg hadde håpet på, men latterlig mange forbedringer er lovet. Den beste er kanskje at man nå får spesifikke verktøy for å lage forskjellige spillkategorier, som racing, strategi etc.

Noe som også er genialt er at man kan overføre brettene, DLCen etc. fra enern.

MBD86

Innlegg: 987
MBD86
08.05.10 13:12
Gringorilla: Nå er spillet faktisk annonsert. http://kotaku.com/5533736/first-littlebigplanet-2-details-its-a-whole-new-game Det ble ikke 3D som jeg hadde håpet på, men latterlig mange forbedringer er lovet. Den beste er kanskje at man nå får spesifikke verktøy for å lage forskjellige spillkategorier, som racing, strategi etc. Noe som også er genialt er at man kan overføre brettene, DLCen etc. fra enern.

Det høres helt sinnsykt ambisiøst ut. Det liker jeg. Ser allerede at folk finner på mye rart med SC2 editoren.

bigboss420

Innlegg: 3072
bigboss420
09.05.10 13:35

http://playstationinformer.wordpress.com/2010/05/08/littlebigplanet-2-gameinformer-images-and-info/

- LBP 2 has less of a focus on platforming altogether and it’s more of a platform to actually create games with

- Fluffy High-Tech: Various high-end technology equipments like video walls are mixed with bunnies and fluffy sheep. It is a cold, futuristic environment populated by adorable creatures

- There is an all-new level creator and it is not just a tool to create platform games.

- Storyline is not country-based like last time, but is based in periods of time

- As examples, the game 100% encourages the player to create game types and wants you to make a shooter, a racer, puzzle games, Space Invaders clones, even RPGs

- There is a major overhaul to the story level as well. There’s the same 3-plane perspective for the story mode and the levels so far have a similar run-jump-grab platform style.

- A player can even customize a HUD. The example given is a health bar for a fighting game.

- All DLC from LBP1 transfers over to LBP2. Including downloaded content packs, costumes, etc.

- A Media Molecule developer has created a fully-functioning Command & Conquer Clone

- Media Molecule loves that a lot of user-created levels in LBP1 were homages to classic games and laments that so many manipulations of the creation tools were necessary to do them. Sackboy won’t need to be “hidden behind the curtain” when you make games with LBP2.

- There is a new gadget (like the MGS paintball gun). It is a big-ass grappling hook.

- There is a new super-important creator tool called “direct control seats”

- Sackbots can be controlled by direct control seats as well.

- (from previous point) In LBP1, lots of people made rudimentary “hold R1 to accelerate” vehicles. Mark Healy created a car out of rubber wheels and a bottle, then placed a direct control seat in it. He pulled up an interface that resembled a PS3 controller and assigned commands to buttons.

- Example given was assigning Sixaxis tilt for forward and reverse, horn on the X button.

- You are no longer limited to the game’s stock sound effects. You can record your own sounds and voices, attaching them to characters or objects. Magic Mouth from the original LBP is gone

- Direct control seat’s control scheme is instantly accessible and you can attach it only to the part of the vehicle you want it to control.

- Example was given about the 8/16-bit remakes/tributes having to use the signature gameplay mechanics of LBP. That is no longer true in LBP2. A creator can place a direct control seat on their own platforming protagonist and complete it with a customized control scheme.

- Example of the previous was Yoshi’s Island. If a player creates the perfect recreation of the SNES-era jump they can share it with anyone in the community.

- There is an in-game microchip that functions as a calculator and it is a direct response/homage to PSN user Upsilandre (seriously, he’s mentioned by name)

- Enemies in the original title could only be programmed with super-basic commands and most resembled marionettes.

- Users will be able to take a template for an enemy called a Sackbot, tweak the AI and dress it in any way they choose.

- Creators can choose the weak points on the Sackbot, determine if it is scared of heights, and even program acting routines.

- A disco scene was set up by Media Molecule and two employees recorded together on a single Sackbot. They moved its arms and bobbed its head in a dancing routine. JUST the AI was copied and pasted onto twenty different Sackbots. Each Sackbot was given its own unique look.

- There are now movie editing options as well.

- Every LBP2 player will receive their own profile on LBP.me. It will display your activity feed as well as previews of their own stages

- There will be user-created integration in QR codes as well. They can be printed on advertisements, business cards, and automatically load a level when held up to the PlayStation Eye.There is no special menu to do this. Any time the PS3 is turned on and running LBP 2, you can wave it in front of the Eye.

- If you are not near your PS3 you can take a quick photo with your smartphone to see an online preview of the level and add it directly to your level queue.

- For creators of multiple levels, you will be able to string your stages together so that they flow from one level to the next.

- Sackbots can be drastically increased or decreased in physical size.

- Media Molecule says explicitly there are multiple more gadgets coming.

Here is a list of levels and summaries so far:

- Techno Renaissance: Whimsical alternative take of the Renaissance period. Leonardo da Vinci-like character to guide him through a technology-based twist level

- Steam & Cake: Steampunk-style level based on a fucked-up tea and cake party

- Neon Propaganda: Cold-war era posters line a factory environment where Sackboy is liberating oppressed workers. There is a grim nature to the level that is totally opposed to the neon lights and signs.

- Creators can make full-on cutscenes. Camera angles and voice-overs included. Creators can even make little five-minute short films. These levels are clearly marked on the stage select screen so you can tell whether you’re watching or playing the level.

————————–

Sure. Quality-wise is is very, very close to the first game. However this is not even close to true of all the screenshots of the levels. Things look far less rudimentary in the levels this time around. One thing that I am genuinely liking and I hope is transferring to all the other user-creation tools is how the game shows you what commands are assigned to what microchips. Best way to explain it is to have you think of what happens when you press on a link on the iPhone. It blows up the microchip’s commands with a little transparent, green comic-book style speech bubble part at the bottom pointing to the microchip it represents.

Sackbot templates start as a square-ish version of Sackboy with no faces. They resemble a wooden puppet very much. There are all kinds of various lighting effects on display. My favorite one (because it’s so unique) is the 8-bit pixel Apple II-style lighting. You’ll see what I mean by that when your issue gets in.

————————–

Is there any more detail on the whole circuit board/microchip thing? It sounds like a new/better way to ‘program’ logic, to create your own custom switches perhaps? Is there detail on the interface for that?

You pretty much hit the nail on the head. The article goes into a bit of detail regarding the famous calculator level from the first LBP that Upsilandre created. He had tons and tons of wires and switches in the background working to make that happen. Media Molecule didn’t want players to have to take up all that space just to make that happen. So in LBP2 you can create microchips that handle all of that logic stuff. You can condense all of it and the commands and function onto one chip and have it take up drastically less space in the level.

Additionally you can use the microchips to program enemies and such as well. You can control their properties, weak points, animations, whatever. They can all also be condensed onto a microchip.

Commands? Microchips?

The interface for animations and some properties of Sackbots is shown. It’s clearly not all there is to do with the Sackbots but it looks a lot like the first game’s menus in that respect. However once you have programmed that aspect and other aspects, you can condense it onto a little circuit board with microchips like I was mentioning in that particular post. They blow up considerably so you can see what aspects have been copied onto a particular Sackbot or whatever. This is very hard to explain in words but once you see it I think it will make more sense.

You can fix the floaty jump physics? Megaton incoming.

From the article, Media Molecule implies that the floaty controls are “signature gameplay” of LBP1, but they know that a lot of fans didn’t like the way they worked with their levels. So you can customize the control scheme of a user-created protagonist within a level. It doesn’t mention anything specifically about the physics but it does allude to it heavily for the user-created protagonists.

Is it going to use Move? It should be no-brainer.

Nothing about Move in this article. However I sincerely believe that this game is being built for it. The grappling hook screenshot is a dead giveaway to me.

------------------------------

klikke på linken for bilder av spillet :)

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
09.05.10 15:11

OMFG!!!!!

Trenger vi flere spill etter dette?

Likte spesielt godt:

*- There is a new gadget (like the MGS paintball gun). It is a big-ass grappling hook.
Spider-Man homage!

*- Example was given about the 8/16-bit remakes/tributes having to use the signature gameplay mechanics of LBP. That is no longer true in LBP2. A creator can place a direct control seat on their own platforming protagonist and complete it with a customized control scheme.
Altså kan vi slutte å høre klaging over bl.a. hoppefysikken i dette spillet.

*- Media Molecule loves that a lot of user-created levels in LBP1 were homages to classic games and laments that so many manipulations of the creation tools were necessary to do them. Sackboy won’t need to be “hidden behind the curtain” when you make games with LBP2.
Dette var et stort problem på enkelte brett. Spesielt i R-Type-brett og lignende.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
10.05.10 15:32

Trailer! Nå er jeg nærmest på gråten!

Lopic

Innlegg: 4446
Lopic
10.05.10 15:39

Dette ser eg fram til. Må sørga for å få platinumen min før 2aren kjem i alle fall.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
10.05.10 16:41
Lopic: Dette ser eg fram til. Må sørga for å få platinumen min før 2aren kjem i alle fall.

Regner med du mangler den der 50 hearts-greia? Det er den eneste jeg mangler. Har rundt 30 hearts. Utrolig irriterende trophy.

Northridge

Innlegg: 3768
Northridge
10.05.10 18:55

Fett. Trodde ikke spillet kunne bli stort bedre, men her ser det ut til at de tar det til et helt nytt nivå!

kimkong_8

Innlegg: 17580
kimkong_8
10.05.10 20:33

Tommel opp! Gleder meg til å se mer av spillet, likte enern :)

Lopic

Innlegg: 4446
Lopic
11.05.10 10:55
Gringorilla: Regner med du mangler den der 50 hearts-greia? Det er den eneste jeg mangler. Har rundt 30 hearts. Utrolig irriterende trophy.

Den manglar eg blant ein del andre. Har ikkje alle boblene i alle fall. Har ikkje spelt med 4 så ofte så har ikkje vore på alle 4x områda.

MBD86

Innlegg: 987
MBD86
11.05.10 12:08
Gringorilla: Trailer! Nå er jeg nærmest på gråten!

Herlig.

Northridge

Innlegg: 3768
Northridge
20.09.10 20:06

Dette ser lovende ut.

Sniktitt av Spillverket.no

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
21.09.10 23:04

OMGOMGOMG....

 

 

 

 

 

 

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
24.09.10 00:16

Spillet er utsatt til januar 2011.

Ser faktisk på dette som litt gode nyheter, da jeg har mer enn nok å gjøre frem til da. Nå kræsjer det derimot med Mass Effect 2, så jeg får satse på mye fritid hele vinteren.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
08.10.10 12:01

 

 

Min favoritt så lagt:

 

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
11.10.10 13:43

Herregud. Dette tar helt av nå. Gleder meg så vilt til å spille det nå.

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
11.10.10 14:40

Ingen som bryr seg?

Sveinboer

Innlegg: 1558
Sveinboer
11.10.10 22:35

Bryr meg jeg :)

Begynner å få ideer allerede :)

Gringorilla

Innlegg: 13859
Gringorilla
12.10.10 00:30
Sveinboer: Bryr meg jeg :) Begynner å få ideer allerede :)

Jeg får som regel ikke idéer før jeg får leke med verktøyene. Jeg bruker ofte å herje rundt i editoren og eksperimentere med verktøyene, og oppdager da nye måter å bruke de på, og så lager jeg et brett rundt den idéen. Dessverre har jeg en lei tendens til å få nye idéer før den gamle er ferdig, så jeg har et hav av uferdige brett.

Gleder meg voldsomt til å leke meg med fysikk-tweaken i 2ern. (Det hørtes faktisk utrolig perverst ut.) Det er så sykt mange nye tweaks som kan gi hysteriske resultater. Håper bare jeg har mye fritid når spillet kommer. Tror seriøst ikke jeg noengang kan (eller trenger) kjøpe flere spill etter dette.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg