Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PS3 60gb vil ikke spille av Blu-Ray lenger

NYTT TEMA
DrPain
DrPainInnlegg: 3277
23.10.10 18:50

Kjøpte maskinen ved lansering i 2006, og nå ville den plutselig ikke spille av BD lenger... Jeg antar at det ikke lenger er noen garanti / kjøpslov på denne, da jeg ikke har kvitteringen lenger. Tror jeg kjøpte den på Siba sommeren 2006.

Hvordan går jeg fram for å få den reparert (er interessert i å beholde den, framfor å bare kjøpe en ny slim-utgave)

Noen tips?

lassvold
lassvoldInnlegg: 3569
23.10.10 19:24
DrPain: Kjøpte maskinen ved lansering i 2006, og nå ville den plutselig ikke spille av BD lenger... Jeg antar at det ikke lenger er noen garanti / kjøpslov på denne, da jeg ikke har kvitteringen lenger. Tror jeg kjøpte den på Siba sommeren 2006. Hvordan går jeg fram for å få den reparert (er interessert i å beholde den, framfor å bare kjøpe en ny slim-utgave) Noen tips?

Forbrukerkjøpsloven gjelder vell over 5 år på ps3 gjør den ikke? Det er også mulig at siba har kvitteringen liggende på sine systemer.

Hvis ikke noe av det skulle virke, så vet jeg elprice sendte min ps3 til servicecompaniet, som reparerte den når BRen tok kvelden.

Men det bør være siste utvei, hør først med siba og sett deg inn i kjøpsloven som sikkert noen andre her kan fortelle mer om.

(Innlegget ble redigert 23.10.10 19:28)

DrPain
23.10.10 19:27
lassvold: Forbrukerkjøpsloven gjelder vell over 5 år på ps3 gjør den ikke? Det er også mulig at siba har kvitteringen liggende på sine systemer.

Joda, den gir deg rett til å reklamere i inntil 5 år, men det er egentlig ikke det viktigste for meg. Jeg er mest opptatt av å få reparert den jeg har, og ikke risikere å levere den inn, for deretter å få en nyere utgave returnert...

Er det bare å levere den på Siba, eller finnes det andre alternativer?

lassvold
lassvoldInnlegg: 3569
23.10.10 19:31
DrPain: Joda, den gir deg rett til å reklamere i inntil 5 år, men det er egentlig ikke det viktigste for meg. Jeg er mest opptatt av å få reparert den jeg har, og ikke risikere å levere den inn, for deretter å få en nyere utgave returnert... Er det bare å levere den på Siba, eller finnes det andre alternativer?

Da ville jeg sendt en mail til servicecompaniet og hørt med dem. Jeg fikk den samme maskinen tilbake, men vet at folk har forskjellig erfaring med å sende inn maskinen sin når det gjelder reprasjon vs få en ny maskin

Markmus
MarkmusInnlegg: 54980
25.10.10 08:14
lassvold: Men det bør være siste utvei, hør først med siba og sett deg inn i kjøpsloven som sikkert noen andre her kan fortelle mer om.

Forbrukerkjøpsloven vel og merke ;)

DrPain
27.10.10 15:42

Da har jeg vært i kontakt med Siba, og ble opplyst om at det er 5 års reklamasjonsrett på PS3, så det bare var å levere inn maskinen for rep.Jeg hadde ikke kvittering, men han klarte å grave meg fram i kunderegisteret.

Mannen fra Siba mente det var liten sjanse for at jeg fikk tilbake en byttemaskin lik den jeg har (1. gen. 60GB) men heller fikk igjen 120GB versjon. Jeg var ikke helt fornøyd med dette, så jeg ringte Nordisk Film og forklarte saken. De påsto hardnakket at jeg fikk tilbake tilsvarende maskin (de spesifiserte 1. gen 60GB) så da får vi se hva som skjer. Siba sa videre at jeg måtte påregne 1-3 mnd ventetid, og at 3 mnd var max.

Så da leveres den inn i morgen, så skal jeg komme med oppdatering om hvordan saken utvikler seg.

nobbe
nobbeInnlegg: 1772
27.10.10 15:55
DrPain: Mannen fra Siba mente det var liten sjanse for at jeg fikk tilbake en byttemaskin lik den jeg har (1. gen. 60GB) men heller fikk igjen 120GB versjon. Jeg var ikke helt fornøyd med dette, så jeg ringte Nordisk Film og forklarte saken. De påsto hardnakket at jeg fikk tilbake tilsvarende maskin (de spesifiserte 1. gen 60GB) så da får vi se hva som skjer. Siba sa videre at jeg måtte påregne 1-3 mnd ventetid, og at 3 mnd var max.

Håper for din del at Nordisk Film har rett. Men jeg fikk ikke samme type igjen etter at min første gikk dunken. Og den reperasjonstiden er jo helt vanvittig irriterende. Får du den etter 4 uker er du heldig.

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13682
27.10.10 16:04
DrPain: Da har jeg vært i kontakt med Siba, og ble opplyst om at det er 5 års reklamasjonsrett på PS3, så det bare var å levere inn maskinen for rep.Jeg hadde ikke kvittering, men han klarte å grave meg fram i kunderegisteret. Mannen fra Siba mente det var liten sjanse for at jeg fikk tilbake en byttemaskin lik den jeg har (1. gen. 60GB) men heller fikk igjen 120GB versjon. Jeg var ikke helt fornøyd med dette, så jeg ringte Nordisk Film og forklarte saken. De påsto hardnakket at jeg fikk tilbake tilsvarende maskin (de spesifiserte 1. gen 60GB) så da får vi se hva som skjer. Siba sa videre at jeg måtte påregne 1-3 mnd ventetid, og at 3 mnd var max. Så da leveres den inn i morgen, så skal jeg komme med oppdatering om hvordan saken utvikler seg.

Ifølge forbrukerkjøpsloven har du rett på å få tilbake et tilsvarende eller bedre produkt. Ettersom 60GBen er det beste PS3-produktet (etter din mening), så har du krav på å få en slik tilbake.

Når jeg leverte inn min, så fikk jeg en nyprodusert 60GB tilbake. Dette var vel rundt halvannet år siden, lenge etter at 60GB var ute av produksjon.

Draciger
DracigerInnlegg: 10126
27.10.10 17:25
DrPain: Siba sa videre at jeg måtte påregne 1-3 mnd ventetid, og at 3 mnd var max.

Da er de nok utrolig trege. Skal vel maks ta 24 virkedager.

DrPain
22.12.10 19:30

Oppdatering: Jeg fikk igjen maskinen forrige uke, så det tok lang tid mao. Det positive er at jeg fikk en ny 60gb maskin, så alt i alt er jeg fornøyd.

DrPain
22.12.10 22:06

Enda en oppdatering. Etter 9 dagers bruk av maskinen, fikk jeg YLOD.

?%&&%&??%&?%?&%&%

Ikke f*** om jeg venter i nye 1 1/2 mnd på ny maskin. Jeg skal ha ny maskin! Og hva gjør jeg med GT5-skiva som sitter i maskinen? Får den ikke ut!

SATAN!

Gringorilla
23.12.10 20:46
DrPain: Enda en oppdatering. Etter 9 dagers bruk av maskinen, fikk jeg YLOD. ?%&&%&??%&?%?&%&% Ikke f*** om jeg venter i nye 1 1/2 mnd på ny maskin. Jeg skal ha ny maskin! Og hva gjør jeg med GT5-skiva som sitter i maskinen? Får den ikke ut! SATAN!

Det var da utrolig kjipt. Spillet får du erstattet uansett, men det kan ta litt tid. Etter det jeg har hørt, så tar det kortere tid dersom spillet er utgitt av Sony (som GT5 er).

Fikk nettopp YLOD selv på en 60GB. Jeg leverte den inn, men fikk beskjed om at siden det er jul vil kunne det ta opp til 3 måneder å få den tilbake. Jeg valgte derfor å kjøpe meg en ny Slim for så å selge den (eller 60GBen) når jeg fikk min gamle tilbake. Var såpass fornøyd med Slim at jeg spurte om jeg ikke kunne beholde den og få pengene jeg betalte tilbake, og det sa de gikk greit. Jeg fikk jo en ekstra Dual Shock, pluss et spill med den maskina jeg kjøpte, så jeg gikk jo egentlig i pluss.

Regner med det ikke skal by på problemer for deg heller.

DrPain
01.01.11 12:22

Jaja, jeg får levere den inn til uka igjen da. Mulig jeg går for samme løsning som deg. Kjøpe ny slim-utgave, og selge den nye jeg får igjen fra rep. Vet du om de sender nytt spill samtidig med maskinen?

ErikJm
ErikJmInnlegg: 15353
01.01.11 15:05

Virker som det er mer tilfeller av feil med PS3, enn Xbox 360 i disse dager. Før var det hele tiden piping om RRoD, men nå er det YLOD som er det nye :-) Kjip situasjon DrPain, kjøp deg Forza 3 og en Xbox mens PS3'n er på rep.

Justice 96
Justice 96Innlegg: 40130
01.01.11 18:22
ErikJm: men nå er det YLOD som er det nye

Kan det være tilfeldig at det har vært en kraftig stigning av disse tilfellene i ukene etter releasen av Crap Ops, mon tro?

Lurer på hvor mange PS3'er Sony har fått i retur med Crap Ops-skiva stuck i konsollen.

(Innlegget ble redigert 01.01.11 18:32)

DrPain
01.01.11 19:20
ErikJm: Virker som det er mer tilfeller av feil med PS3, enn Xbox 360 i disse dager. Før var det hele tiden piping om RRoD, men nå er det YLOD som er det nye :-) Kjip situasjon DrPain, kjøp deg Forza 3 og en Xbox mens PS3'n er på rep.

Har det. Har hatt det i et halvt år godt og vel. Men det er en fattig trøst når gt5-coveret ligger tomt på bordet :-(

Gringorilla
03.01.11 10:35
ErikJm: Virker som det er mer tilfeller av feil med PS3, enn Xbox 360 i disse dager. Før var det hele tiden piping om RRoD, men nå er det YLOD som er det nye :-)

Kan virke sånn ja. Men jeg er nok enig med Justice at Black Ops kan ha mye av skylda. Virker også som det for det meste er 60GBer som ryker.

Etter det jeg har hørt, så får man rett og slett ikke YLOD på Slim, men jeg har ingen aning om det stemmer.

DrPain
12.02.11 16:25

Sånn, da var maskin nr 3 i hus. Tok sin tid, og GT5 var selvsagt ikke returnert med den nye maskinen. Fikk 1. gen 60gb versjon nå også. Da de på Siba prøvde seg med at jeg fikk ettersendt spillet på et senere tidspunkt, satte jeg meg på bakbena og ble ubehagelig. Det endte med at jeg fikk med meg nytt spill, men jeg synes Siba har hatt dårlig kundebehandling her.

Så får vi se hvor lenge det holder denne gangen da....

Gompe
GompeInnlegg: 2539
13.02.11 10:26

Jeg må også levere min 60 gb inn til rep til uka ettersom den daua midt under GT5.

Det er overhodet ikke mulig å beholde savegames og alt man har lagret nå? Ligger ikke alt på harddisken?

Gringorilla
13.02.11 15:41
DrPain: Da de på Siba prøvde seg med at jeg fikk ettersendt spillet på et senere tidspunkt, satte jeg meg på bakbena og ble ubehagelig. Det endte med at jeg fikk med meg nytt spill, men jeg synes Siba har hatt dårlig kundebehandling her.

Det har ingenting med Siba å gjøre. Det er standard policy fra Sony. De må sjekke at det faktisk er det spillet som ligger i, og deretter sende rekvisisjon til de som har gitt ut spillet (men i dette tilfellet er det Sony selv), for så å sende denne videre til butikken som deretter kan gi ut spillet til deg.

Det at Siba ga deg spillet uten videre er GOD service fra deres side. Evt. ville de bare at du skulle slutte å sutre.

DrPain
13.02.11 22:06
Gringorilla: Det har ingenting med Siba å gjøre. Det er standard policy fra Sony. De må sjekke at det faktisk er det spillet som ligger i, og deretter sende rekvisisjon til de som har gitt ut spillet (men i dette tilfellet er det Sony selv), for så å sende denne videre til butikken som deretter kan gi ut spillet til deg.

Dette er jeg fullstendig klar over. Men det er uinteressant for min del hvilke mekanismer som skal til for å erstatte spillet. Jeg reklamerer jo til Siba, og blåser i om det er Sony, InfoCare eller Nordisk Film AS som skal erstatte det. Jeg mener det er realt å få erstattet spillet samtidig med retur av maskinen, noe jeg også fikk. Men jeg måtte krangle meg til det, noe jeg likte dårlig.

Gringorilla
14.02.11 02:28
DrPain: Jeg mener det er realt å få erstattet spillet samtidig med retur av maskinen, noe jeg også fikk.

Enig i den. Men resultatet blir jo til slutt at det tar lenger tid å få maskina tilbake.

DrPain
01.03.11 23:36

Og da gikk maskin nr 3 i stykker. Vil ikke lese disken lenger. Tok under 1 mnd.

Kommer til å forlange heving av kjøpet nå. Er lei av Siba's dårlige håndtering av reklamasjoner.

Gringorilla
02.03.11 01:56
DrPain: Kommer til å forlange heving av kjøpet nå.

Har du 60GBen fortsatt?

Da kommer du flott ut av det i så fall, da du skal få alle pengene du betalte for den tilbake. Etterpå er det bare å stikke innom en annen butikk og kjøpe Slim for halve prisen.

De kommer sannsynligvis til å prøve seg på noe lureri, men du har rett til å velge å få pengene tilbake (og ikke ny maskin eller noe sånt som de sikkert vil prøve seg på først).

Justice 96
02.03.11 10:05
Gringorilla: Da kommer du flott ut av det i så fall, da du skal få alle pengene du betalte for den tilbake.

DEN løsningen går jeg for om men neste 60GB ryker.

Gringorilla
02.03.11 10:18
Justice 96: DEN løsningen går jeg for om men neste 60GB ryker.

Yup. Angrer på at jeg ikke var iskald og gjorde det samme. Byttet mot en Slim på min andre YLOD. Usikker på om det fortsatt regnes som et tredje avhjelpsforsøk om jeg leverer Slimen inn, eller om det blir nummer 1.

Det eneste som kanskje hindrer deg i å kunne kreve pengene tilbake, som jeg kommer på, er diverse paragrafer (orker ikke sjekke) om at det ikke skal koste selgeren unødvendig mye å gjennomføre tjenesten.

Justice 96
02.03.11 11:21

Det var jo tredje gangen jeg leverte til service nå, så jeg kunne vel prøvd meg på å få pengene tilbake. Eller har de tre forsøk? Jeg får vel uansett gi 60GB en mulighet til.

(Innlegget ble redigert 02.03.11 11:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg