Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elder Scrolls: ber om fritak av nettavgift

NYTT TEMA
hfiego
hfiegoInnlegg: 4724
29.08.13 01:23

Bethesda ber Sony og Microsoft om fritak av nettavgift for spillet Elder Scrolls Online.

Nettrollespillet kommer på hyllene i begynnelsen av neste år, til Windows, Mac, PlayStation 4 og Xbox One.

Antiteist
AntiteistInnlegg: 5531
29.08.13 09:53

For å være så nærme utgivelse har vi hørt alt for lite om dette spillet. At et så omfattende spill nesten ikke får noen penger dedikert til medieomtale synes jeg er urolig. Dette bli også kanskje et av de siste MMO-spillet med betalingsavgift, så det er vel derfor de ikke ønsker at man deretter må betale et ekstra beløp for å spille det online.

(Innlegget ble redigert 29.08.13 09:54)

LeBron
LeBronInnlegg: 10939
29.08.13 09:56
hfiego: Bethesda ber Sony og Microsoft om fritak av nettavgift for spillet Elder Scrolls Online. Nettrollespillet kommer på hyllene i begynnelsen av neste år, til Windows, Mac, PlayStation 4 og Xbox One.

Nok en grunn til å velge PC til EOS, uten å starte noe systemkrangel ser jeg ingen grunn til å velge konsoll for et mmo med mindre man ikke har PC/Mac.

Sony/MS kommer ikke til å forskjellsbehandle spillselskapene og gi Bethesda fritt leide. Med mindre den ene "feilaktig" gjør det for å få et konkuransemessig forsprang og den andre følger direkte etter.

LeBron
29.08.13 09:57
Antiteist: Dette bli også kanskje et av de siste MMO-spillet med betalingsavgift

Hvordan trekker du den konklusjonen, de "beste" MMO-ene vil forhåpentligvis alltid ha betalingsavgift.

Antiteist
29.08.13 13:50
LeBron: Hvordan trekker du den konklusjonen, de "beste" MMO-ene vil forhåpentligvis alltid ha betalingsavgift.

Fordi det er ufattelig mange MMO's som failer å holde på brukerbasen med betalinsavgift og går over til Free to play.

Bare for å nevne noen få eksempler har vi Lotro, Age of Conan, The Old Republic, The Secret World, Star Trek Online, Rift,  Warhammer Online og Anarchy Online som starta med månedlig avgift og gikk over til FtP.

Deretter har vi andre eksempler som Guild Wars serien hvor man bare trenger å betale en gang for spillet så har man det for alltid, og de gjør det rimelig bra.

WoW er det eneste spillet som har tålt tidens tann, men det spillet mister også brukere som aldri før nå.

LeBron
29.08.13 14:39
Antiteist: Fordi det er ufattelig mange MMO's som failer å holde på brukerbasen med betalinsavgift og går over til Free to play.
Bare for å nevne noen få eksempler har vi Lotro, Age of Conan, The Old Republic, The Secret World, Star Trek Online, Rift, Warhammer Online og Anarchy Online som starta med månedlig avgift og gikk over til FtP.
Deretter har vi andre eksempler som Guild Wars serien hvor man bare trenger å betale en gang for spillet så har man det for alltid, og de gjør det rimelig bra.
WoW er det eneste spillet som har tålt tidens tann, men det spillet mister også brukere som aldri før nå.

Wow er fremdeles "sluggeren", og for å kunne bli en "slugger" tror jeg man er helt avhengig av månedsavgiften. Personlig er jeg bortimot totalt uinteresert i alt som lukter av mikrotransaksjoner og pay to win, hvilket fort blir scenarie ved såkalt "ftp".

De du nevner er jo spill som sliter med omsetningen i tillegg til spillermassen, da forstår jeg at de tyr til desperate valg. Temmelig trygg på at de ville valgt månedsavgift om de hadde kunnet. Det kan og bør de beste gjøre.

Guild Wars sliter og med at folk kommer inn, spiller litt og så ferdig. Det fikk en bråte i mine øyne ufortjente toppkarakterer da et mmos verdi i høy grad bør måles i "stayer" evne. Communityen dannes over lang tid, noe få klarer.

Yxeflens
YxeflensInnlegg: 7356
29.08.13 14:57
hfiego: Bethesda ber Sony og Microsoft om fritak av nettavgift for spillet Elder Scrolls Online.

Den ene vil gi etter, den andre vil så følge på.

Antiteist
29.08.13 17:32
LeBron: Wow er fremdeles "sluggeren", og for å kunne bli en "slugger" tror jeg man er helt avhengig av månedsavgiften. Personlig er jeg bortimot totalt uinteresert i alt som lukter av mikrotransaksjoner og pay to win, hvilket fort blir scenarie ved såkalt "ftp".

La meg bare tilføye at jeg liker månedsavgiften i mmo's, da det ofte filtrerer ut "kidsa" og at det gir utviklerne mer inntekter til å fikse og forbedre spillet. Men det er en realitet at færre tørr å satse på denne betalingsmetoden, og at mange som prøver blir nødt til å gå over til FtP. I dag må man lage noe helt fantastisk hvis man skal kunne opprettholde månedsavgiften... Tror det må til en MMO revolusjon ala WoW for at det skal bli mulig. 

Guild Wars 2 synes jeg var elendig, karakterene var oppskrytt til skyene men endte som en av mine store skuffelser sammen med Diablo 3. 

LeBron
30.08.13 08:33
Antiteist: I dag må man lage noe helt fantastisk hvis man skal kunne opprettholde månedsavgiften... Tror det må til en MMO revolusjon ala WoW for at det skal bli mulig.

Helt klart, og det er jo "the gift and the curse" med MMO-sjangeren. Kundene flokker seg rundt det resten spiller, men jeg er temmelig trygg på at nr 1 alltid vil få betalt månedsavgift.

Bethesda ligger godt an allerede de har et fjell av blodlojale fans som strekker seg årevis tilbake. Tamriel går Azeroth en god gang :)

Antiteist
30.08.13 11:51
LeBron: Bethesda ligger godt an allerede de har et fjell av blodlojale fans som strekker seg årevis tilbake. Tamriel går Azeroth en god gang :)

Man skulle tro det samme med TOR også - et av de dyreste spillprosjektene noensinne i en svært populær og ikonisk verden som også er etterfølger til et av tidenes beste RPG-spill. Likevel måtte de gå over til free to play etter bare et år. Lever ikke spillet opp til forventningene eller holder seg interessant over lengre perioder vil ikke brukerbasen nøle med å avslutte abonnementet, og før du vet ord av det kommer kunngjøringen om at spillet blir gratis.

(Innlegget ble redigert 30.08.13 11:52)

LeBron
30.08.13 13:17
Antiteist: Man skulle tro det samme med TOR også - et av de dyreste spillprosjektene noensinne i en svært populær og ikonisk verden som også er etterfølger til et av tidenes beste RPG-spill. Likevel måtte de gå over til free to play etter bare et år. Lever ikke spillet opp til forventningene eller holder seg interessant over lengre perioder vil ikke brukerbasen nøle med å avslutte abonnementet, og før du vet ord av det kommer kunngjøringen om at spillet blir gratis.

Jo, men Star Wars verdenen er ikke en "spillverden". Spillverdener lever best på egne premisser, uten å få 5000sider med filmanus tredd ned over seg. Jeg har ikke noe mot Star Wars/conan/lotr som konsepter, men det blir litt "nå skal vi sette oss ned og lage et mmo som tjener penger" kontra hvor selskap som blizzard/bethesda (og jada vet jeg gaper over litt mye nå) tenker hvertfall litt mer på å lage et knakende godt spill.

TOR, var/er et ok spill, men det mangler litt community, og "It" faktoren som gjør at man føler seg nærmest forpliktet til å være online for ikke å gå glipp av noe.

Skal innrømme jeg har skyhøye forventninger til EOS, og jeg betaler dem hva det skal være for å holde fingrene unna mikrotransaksjoner og for mye klønete DLC, med horse armoren til Oblivion "friskt" i minne......

Antiteist
30.08.13 15:03
LeBron: Jo, men Star Wars verdenen er ikke en "spillverden".

Tja Star Wars Galaxies blir ofte sett på som et av de beste MMO-spillene laget før hele denne NGE-patchen ble utgitt. Og nå er KOTOR satt flere tusen år før George Lucas sine filmer, og det er klart at Bioware hadde frie tøyler og fikk utvide universet på egne primisser - noe som kan være mye av forklaringene på hvorfor spillet ble så bra. KOTOR er uten tvil det beste som har kommet ut av Star Wars universet, og det var ikke filmene som skapte de høye forventningene for min del.

Og bare for å gjøre det klart så er LOTRO og Conan basert på bøkene ikke filmene. Personlig likte jeg begge disse spillene mye bedre enn de flest MMO's jeg har spilt.

Jonasar
JonasarInnlegg: 25692
30.08.13 18:15
LeBron: Hvordan trekker du den konklusjonen, de "beste" MMO-ene vil forhåpentligvis alltid ha betalingsavgift.

hva med Guild Wars 2?

LeBron
31.08.13 15:31
Jonasar: hva med Guild Wars 2?

Guils wars 2 er med respekt å melde et ok+ mmo, som aldri tok/tar helt av. Jeg er ikke helt motstander av GW2s betalingspolicy heller, men jeg er overbevist om at de ville klart å presentere et enda mer solid produkt om spillerene betalte hver måned.

Torkel
TorkelInnlegg: 3385
08.04.15 23:14
Antiteist: Tror det må til en MMO revolusjon ala WoW for at det skal bli mulig.

Eneste som var revolusjonerende med WoW var hvor mange som spilte det. Spillet i seg selv var en total blåkopi av Everquest - nesten ned til den minste detalj (til og med businessmodellen ble kopiert) - i ALT annet enn grafikken. Everquest var det ikke i nærheten så mange som spilte men det bante vei for suksessen til WoW på forhånd.

Jeg har spilt begge og minnes stemningen i EQ med nostalgi - mens WoW tenker jeg nesten aldri på. Kanskje fordi det var mitt første av den sorten MMO - etter UO sin mer frihetsbaserte, gjør hva du vil-verden.

Alt handler om promotering og timing. Everquest hadde det ikke, WoW hadde det.

(Innlegget ble redigert 08.04.15 23:18)

LeBron
10.04.15 09:02
Torkel: Eneste som var revolusjonerende med WoW var hvor mange som spilte det. Spillet i seg selv var en total blåkopi av Everquest - nesten ned til den minste detalj (til og med businessmodellen ble kopiert) - i ALT annet enn grafikken. Everquest var det ikke i nærheten så mange som spilte men det bante vei for suksessen til WoW på forhånd. Jeg har spilt begge og minnes stemningen i EQ med nostalgi - mens WoW tenker jeg nesten aldri på. Kanskje fordi det var mitt første av den sorten MMO - etter UO sin mer frihetsbaserte, gjør hva du vil-verden. Alt handler om promotering og timing. Everquest hadde det ikke, WoW hadde det.

Jeg er fullt klar over at Blizzard er verdensmestere i å blåkopiere, men wow hadde virkelig et par ting gående for seg. Først og fremst et meget forståelig og ikke minst tilgjengelig brukergrensesnitt ifra level 1. Det var lett å forstå hva som skjedde og hva man burde gjøre ifra starten. 

Blizzard var også i en særstilling til å lansere MMO. Det finnes vel knapt en spillutvikler med flere lojale fans, og de hadde alt et velprøvd univers på plass, det var bare å tre et MMO over det. Tragisk nok, for idag vil jeg heller ha Warcraft 4 enn expansion nr. 6... 

Enig at det første mmo-et er det man ender opp med nostalgi til, men wow ødela det for min del, det vokste seg for stort og ble til et monster som gav spillerne det de klaget seg til, ikke det de trengte. Garrisonen var spikern i kista for min del, dvs jeg sluttet før Draenor, men å gå rundt alene på gården min og sende slavene ut på oppdrag.... Nei takk :( 

Guildwars 2 er det mmo-et som har vokst mest på meg, i starten følte jeg det var rotete og uoversiktelig, men så snart jeg hadde spilt lenge nok til å skjønne poenget så tenker jeg det spillet gjør så utrolig mye rett som andre spill gjør feil. Særlig mtp at du fra starten plukker opp quests automatisk, du kan snakke med fyren, men du må ikke, events underveis gjør at du faktisk føler det er en levende verden, og selve verdenen er helt magisk designet, den blir omtrent bedre med årene. 

Torkel
19.04.15 18:29
LeBron: Guildwars 2 er det mmo-et som har vokst mest på meg

Jeg spiller GW2 akkurat nå faktisk. Spilte også Guild Wars ganske mye da det kom - fordi de fokuserte på lett tilgjengelig pvp, noe jeg mener de også fikk til. Selv er jeg mer fan av GW konseptet enn GW2. Selv om jeg spiller det mye og er fan, så mener jeg det er helt feil det de sier om at det er et spill som ikke krever grinding. GW2 er for så vidt det du vil det skal være, men uten å ønske å oppnå f.eks. full ascended eller legendary våpen, og du er ferdig med story/open world er det for så vidt lite progresjon å spore etter at du har fullt exotic set. Og ascended og legendaries er en vanvittig grind.

Med mindre du spiller pvp/wvw da, som sikkert også er en grind - men jeg har ikke rørt det enda.

Spiller du pdd forresten? Jeg sliter med å finne et guild som er skreddersydd etter mine behov. Kanskje du har ett på gang? :)

(Innlegget ble redigert 19.04.15 18:31)

LeBron
19.04.15 23:26
Torkel: Spiller du pdd forresten? Jeg sliter med å finne et guild som er skreddersydd etter mine behov. Kanskje du har ett på gang? :)

Du måtte gjerne blitt med i mitt guild, men det er kun meg og en kompis igjen, som vandrer rundt på level 20 ish hehe, tviler på du ville fått så mye ut av det haha

Torkel
20.04.15 12:50
LeBron: Du måtte gjerne blitt med i mitt guild, men det er kun meg og en kompis igjen, som vandrer rundt på level 20 ish hehe, tviler på du ville fått så mye ut av det haha

Det har du nok forsåvidt rett i ;)

Forøvrig så er jeg tilbake der på grunn av en expansion som kommer ut snart, som skal fikse de problemene jeg nevnte om progresjon etter level 80. Vil anbefale å prøve å nå maks level. Spillet begynner egentlig ikke før da, alt som leder opp til det er en slags tutorial.

(Innlegget ble redigert 20.04.15 12:53)

LeBron
20.04.15 13:13
Torkel: Forøvrig så er jeg tilbake der på grunn av en expansion som kommer ut snart, som skal fikse de problemene jeg nevnte om progresjon etter level 80. Vil anbefale å prøve å nå maks level. Spillet begynner egentlig ikke før da, alt som leder opp til det er en slags tutorial.

Ja, jeg har forsåvidt spilt nok MMO til å vite at det ikke starter før det, men muligens derfor jeg liker GW2 så godt om dagen, at jeg ikke vet bedre... Etter jeg begynte å jobbe så blir det begrenset med timer, og da er det viktig å få nok igjen for de timene man har, å grinde noe særlig funker dårlig.

Slik sett er levlingen i GW2 midt i blinken for meg, story driven/og eventsene som pågår får alt jeg holder på med til å kjennes veldig levende ut.

Eneste er at jeg føler meg litt n00b-ish, necromancer skillsene mine er labre, og jeg vet ikke hvilke stats jeg bør prioritere engang...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester