Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PS4 er sterkere enn Xbox One

NYTT TEMA
Selmorder
SelmorderInnlegg: 3323
30.10.13 17:28

Men har det noe å si? På videoen i denne artikkelen synes jeg det ser ut som Xbox One gir langt penere grafikk, spesielt ved detaljene og lys.

Tror kanskje jeg ble overtalt til å kjøpe Xbox One likevel, jeg...

tooommm
tooommmInnlegg: 23552
30.10.13 17:55

Har absolutt ingenting å si, ihvertfall for min del. Spillene kommer til å se helt fantastiske ut på begge maskinene, og jeg skaffer meg nok begge etterhvert pga gode exlusiver.

Yxeflens
YxeflensInnlegg: 7280
30.10.13 18:25

Dette her MÅ jo bare ende godt...

Det eneste som vil ha noe å si er eventuelt multiplat-spill... OM du eier begge. Sitter du med "bare" en av dem så har det null og niks å si.

Det med BF4... vel... jeg er ikke enig i at det er subjektivt hvilken som ser best ut. Ganske mye heller den ene veien, men jeg driter en langt marsj i et spill som pr definisjon er uten SP-del.

Jeg tror forøvrig trådstarter hadde bestemt seg for lengst.

SNIPERN
SNIPERNInnlegg: 11299
30.10.13 18:54
Selmorder: På videoen i denne artikkelen synes jeg det ser ut som Xbox One gir langt penere grafikk, spesielt ved detaljene og lys.

Kontrasten er jo skrudd mørkere på Xbox one ser det ut til.  Dermed blir sammenligningen litt urettferdig.

Amused99
Amused99Innlegg: 22764
30.10.13 21:32

Det hele skyldes jo her at DF har fucket opp sine opptak, noe de også har innrømmet i ettertid. X1 er fanget med utstyr som var stilt inn på å ta imot full RGB (0-250), mens X1en kun leverte signaler i limited RGB (16-234). Dermed får du feil i bildet, som crushing blacks og tap av detaljer - slik du ser her. Og det ser da virkelig ikke bra ut! Masse "rike farger" og sterke kontraster, ja, men helt åpenbart... vel, feil.

PS4 versjonen er på sin side langt mer blurry hos DF en alle andre steder man kan se video. Se bl.a. denne sammenlikningen:

http://youtu.be/GDGAvdJ9PHQ

Jack Frags konklusjon er at PS4s multiplayer ser bedre ut enn X1s singleplayer - noe han også sier at de fleste andre som hadde vært på review eventen var enige i. Dersom det stemmer ved launch er dette helt ekstraordinært...

PS4 har mer enn 50% flere piksler, Antialiasing (ikke på X1), flere og bedre effekter - og på tross av det leverer den også en høyere framerate. Når dette er situasjonen ved launch så må man jo spørre seg hvordan X1 vil stå seg når man etterhvert legger til mer og mer grafisk snacks de kommende årene...

Siste nytt er forøvrig at det nå er bekreftet at COD: Ghost, som ser elendig ut, kjører i native 720p på X1, 1080p på PS4. Det er absurd...

DET SAGT, som også Jack Frags over her sier, spill ser bra ut på X1 også - og de vil se bra ut. Hvordan spillene ser ut er nå uansett ikke det viktigste.

(Innlegget ble redigert 30.10.13 21:34)

MartinOVO
MartinOVOInnlegg: 382
30.10.13 21:40

Ser for meg ut som det kun er endret på kontrastene, hvis jeg ikke tar helt feil er jo det noe som kan fikses på i innstillinger.

Amused99
30.10.13 21:45

Nope. DF dreit seg ut.

Mer her:

neogaf.com/showthread.php?t=706159&page=1

(Innlegget ble redigert 30.10.13 21:46)

MartinOVO
MartinOVOInnlegg: 382
30.10.13 22:07

Hm.. Linken funket ikke for meg dog. Uansett, du har sikkert mer peiling på det enn meg. Går likevel for PS4 : p

Amused99
30.10.13 22:15

Hmm... Sorry. 

www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=706159

Jeg kan lite om dette, men har lest en del de siste dagene. At PS4-versionen ser bedre ut, det vet jeg derimot :) 

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16858
30.10.13 22:20

Er jo ingen tvil om at PS4 leverer bedre grafikk. Det som blir spennende å se er om Xbox klarer å holde det lille forspranget de har hatt på alle andre punkter. Ser ikke slik ut men er lov å håpe :)

Selve spillene som er offentliggjort er fordel Xbox men spørs om vi får en konsoll som funker i nærmeste fremtid skal vi tro ryktene.

JCDenton
JCDentonInnlegg: 6036
30.10.13 22:27

Hvor er Gilmour blitt av ? Det hadde vært topp underholdning å se han krangle i ps4 vs x1 diskusjon. Kanskje han har blitt voksen ?

Yxeflens
30.10.13 22:54
JCDenton: Kanskje han har blitt voksen ?

Er vel grenser for hvor mange ganger du kan bytte telefonnummer for å få ny bruker på VGD?

Yxeflens
30.10.13 22:55
kimkong_8: men spørs om vi får en konsoll som funker i nærmeste fremtid skal vi tro ryktene.

Har ikke du bestilt til norsk lansering? Regner med du er rimelig trygg da. Om de ikke har fått fikset det som eventuelt er galt til da... vel... da...da...

Edit: fornorsking

(Innlegget ble redigert 30.10.13 22:57)

Selmorder
30.10.13 23:07
Amused99: Siste nytt er forøvrig at det nå er bekreftet at COD: Ghost, som ser elendig ut, kjører i native 720p på X1, 1080p på PS4. Det er absurd...

Har ikke PS4 900p da?

Yxeflens
30.10.13 23:10
Selmorder: Har ikke PS4 900p da?

BF4, ikke på COD: Ghosts. Ghosts kjører i native 1080p på PS4.

Selmorder
30.10.13 23:14
Yxeflens: BF4, ikke på COD: Ghosts. Ghosts kjører i native 1080p på PS4.

Okei. Tror uansett valget mitt faller på xbox pga jeg liker kontrollen bedre, deiligere meny og et bedre utvalg apper. Mulig jeg kjøper begge også, da jeg har lyst til å spille spillene til Quantic Dream. 

kimkong_8
31.10.13 13:29

Nå må man ikke se seg blind på det der da. Det ser enormt ut om man tenker på grafikk.

Men BO2 f.eks kjører lavere res enn MW3 men ser fortsatt bedre ut.

Yxeflens
31.10.13 13:55
kimkong_8: Det ser enormt ut om man tenker på grafikk.

Det er ganske enormt og, siden 1080p inneholder dobbelt så mange pixler som 720p.

Uansett så har vi vel til gode å se et imponerende multiplat-spill. Det kommer nok tidligst høsten 2014.

kimkong_8
31.10.13 16:03

Ja men det er ikke så ille som det ser ut som på den tegningen. Se bare MW3-BO2. Mye fler pixler på MW3 men BO2 ser fortsatt bedre ut. Men at det er så stor forskjell er en liten skandale ja.

Selmorder
31.10.13 16:18
kimkong_8: Ja men det er ikke så ille som det ser ut som på den tegningen. Se bare MW3-BO2. Mye fler pixler på MW3 men BO2 ser fortsatt bedre ut. Men at det er så stor forskjell er en liten skandale ja.

Må tenkes på at så mange pixler mer er kun nyttig hvis du kjører en ganske så stor skjerm, eller hvis du sitter veldig nærme skjermen. Lys og farger er viktigere enn antall pixler spør du meg. Blir for dumt å si at PS4 er så sykt mye bedre da pixler ikke er alt.

kimkong_8
31.10.13 16:28

Det er riktig og jeg regner med at det er "jukset" en del på Xbox versjonen som gjør at forskjellene blir dekket bort en del.

Men når det er sagt, det er et varseltegn at det er såpass forskjell allerede på første spill. Og det burde ikke være sånn.

Selmorder
31.10.13 16:51
kimkong_8: Men når det er sagt, det er et varseltegn at det er såpass forskjell allerede på første spill. Og det burde ikke være sånn.

Ikke alle mener dette.

Han har jo også et poeng. De skal lage samme spill til to plattformer, og spillet blir begrenset hos begge. 

Yxeflens
31.10.13 17:00
Selmorder: Ikke alle mener dette.

Hvilket poeng? Det er ganske udiskutabelt at den ene fronter kvassere maskinvare enn den andre, og begge konsoller vil selvsagt begrenses av sin egen maskinvare. Den ene begrenses mer enn den andre i forhold til dette. Litt usikker på hvorfor dette nærmest virker å være uakseptabelt for enkelte.

Kommer spillene til å bli penere på XBOX One utover i generasjonen? Ja. Kommer spillene til å bli penere på PS4 utover i generasjonen? Ja. Kommer det alltid til å være en forskjell? Ja. Hvorfor? Fordi avstanden er skapt av større hardwarebegrensninger i den ene enn den andre. Kommer spill til å se bra ut uansett plattform? Ja. Kommer spill til å være gøy å spille? Noen, andre ikke.

Du kommer til å se forskjell om du har en tv som er 40" eller større. Behøver man å bry seg? Nei. Er det nødvendig å gripe etter halmstrå? Nei, for ingen bryr seg/alle vil respektere at du velger den ene maskinen fremfor den andre. Håper du har det knallmorsomt med den/de maskinen(e) du kjøper. Men forskjellene i ytelse vil bestå.

kimkong_8
31.10.13 17:08

Han sier heller ikke at det ikke er forskjell på konsollene, han sier bare at de ikke er så store. En forskjell er det men om det vil ha noe å si er usikkert.

Ser vi på denne generasjonen av konsoller så var det forskjeller på grafikk men det hadde så og si ingen betydning. Det er alt annet som avgjør, så får vi se hvem som vinner disse andre kategoriene denne generasjonen :)

Yxeflens
31.10.13 17:23
kimkong_8: så får vi se hvem som vinner disse andre kategoriene denne generasjonen :)

Bryr meg lite om hvem som "vinner". Er mest redd for at disse konsollene vil selge godt i starten for så å fise av, slik som WiiU.

Selmorder
31.10.13 17:28
Yxeflens: Du kommer til å se forskjell om du har en tv som er 40" eller større. Behøver man å bry seg? Nei. Er det nødvendig å gripe etter halmstrå? Nei, for ingen bryr seg/alle vil respektere at du velger den ene maskinen fremfor den andre. Håper du har det knallmorsomt med den/de maskinen(e) du kjøper. Men forskjellene i ytelse vil bestå.

Wow, du trenger ikke å ta helt av. Du diskuterer jo som om du har fasitsvaret før noen av konsollene har kommet ut.

Yxeflens
31.10.13 18:06
Selmorder: Du diskuterer jo som om du har fasitsvaret før noen av konsollene har kommet ut.

Det at den ene maskinvaren er mer kapabel enn den andre er ikke noe som vil forandre seg. Alt det andre er det samme som har skjedd hver eneste konsollgenerasjon noen gang. Så lenge vi diskuterer objektive sannheter er det mulig å finne frem fasiten.

Altså: Kraft og antall piksler er udiskutabelt. Det bare er slik. Hva man foretrekker, hvilke spill man synes ser pene ut (designvalg osv), hvilke spill man liker og hvilket økosystem man foretrekker er derimot 100% subjektivt.

(Innlegget ble redigert 31.10.13 18:09)

Selmorder
31.10.13 18:21
Yxeflens: Kraft

Her er vel optimaliseringen av dette like viktig. Ellers var du mer saklig i dette innlegget :)

Yxeflens
31.10.13 18:28
Selmorder: Her er vel optimaliseringen av dette like viktig. Ellers var du mer saklig i dette innlegget :)

Optimalisering er viktig, men det vil skje på/til alle konsoller. Bare se på hva som skjedde med PS360 gjennom denne generasjonen. Lansering og deres svanesang er som natt og dag. Det er klart utviklerverktøyene vil bli bedre på Xbox One, det samme vil skje på PS4, men du kan ikke optimalisere bort forskjellen på GPUene, eller det faktum at 32mb med Esram har vist seg å være alt for lite. MS rotet til hardwaren sin, og akkurat det kommer vi ikke fra. Det betyr likevel ikke at Xbox One-utgavene av spill vel se ut som 8bits-spill, som enkelte tullebilder på nett vil foreslå. Begge maskiner vil være store hopp fra dagens konsoller. Alle vil bli fornøyde.

Amused99 kan sikkert slenge inn noen komentarer i forhold til dette.

Jeg sier egentlig det samme i begge innleggene. Jeg bryr meg oppriktig svært lite om hvilken konsoll folk velger.

(Innlegget ble redigert 31.10.13 18:36)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg