Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Anbefal et (godt) spill utenom det vanlige

NYTT TEMA
Gringorilla

Gringorilla
10.02.14 17:28

Jeg er pisslei av å lese om det ene blockbuster-skytespillet etter det andre, og håper folk her inne vet om noen spill som skiller seg ut i mengden, helst noe ukjent eller ikke fullt så kommersielt. Jeg er altså ikke ute etter anbefalinger som Heavy Rain eller Plants Vs Zombies og den slags, men heller av typen The Bridge, Shattered Horizon eller Startopia... om dere skjønner forskjellen.

Jeg kan komme med et eksempel som første innskudd:

Consortium: http://store.steampowered.com/app/264240    

Skriv gjerne noe om spillet dere anbefaler, selv om jeg ikke gidder akkurat nå.

(Innlegget ble redigert 10.02.14 17:28)

Venny139

Venny139
10.02.14 20:46

Du kunne kanskje nevnt hvilke platform som er aktuelle. Og om du tar du tar mot tips om eldre spill fra tidligere generasjoner.

Gringorilla

Gringorilla
10.02.14 21:34
Venny139: Du kunne kanskje nevnt hvilke platform som er aktuelle. Og om du tar du tar mot tips om eldre spill fra tidligere generasjoner.

For all del, alle plattformer og alle aldre, så lenge det faktisk skiller seg ut. Og nei, Castlevania skiller seg IKKE ut. ;)

Målet er at jeg ikke skal ha hørt om det før (noe som er en aldri så liten utfordring).

(Innlegget ble redigert 10.02.14 21:35)

mjordan23

mjordan23
10.02.14 22:35

Tennis Elbow (med Atp World Tour Patch) anbefales på det sterkeste hvis man ønsker å spille et god simulasjon av tennis. Antageligvis et av de mest realistiske simulasjon av sportsspill som finnes, iallefall rent gameplaymessig. 

Venny139

Venny139
10.02.14 22:36
Gringorilla: For all del, alle plattformer og alle aldre, så lenge det faktisk skiller seg ut. Og nei, Castlevania skiller seg IKKE ut. ;)
Målet er at jeg ikke skal ha hørt om det før (noe som er en aldri så liten utfordring).

Gode spill utenom det vanlige som du kanskje ikke vet ?! Kan jo gi et forsøk.

Dogs Life (PS2)
Det første jeg tenkte på da jeg las gjennom åpningsinnlegget. Her styrer du en hund. Et utrolig koselig og særegent spill. Det nest beste spillet fra 2004 hvis du spør meg. En veldig fin og morsom fortelling. Historien handler om nabo hundejenta har blitt tatt av hundefangeren og det er din oppgave og finne henne og befri henne. Man tar i bruk hundens sanser for å finne ledetråder. Kanskje det mest originale spillet jeg har spilt. Ingen spill som ligner.

Overlord-serien/Pikmin-serien (PS3/360/Wii)
De har du helt sikkert hørt om , men de er også ganske annerledes. Pikmin er jo et veldig avslappet spill , der man bruker små Pkimins til å samle romskipdeler osv. Overlord er mer humoristisk og artig , å som jeg koser meg når jeg spilte de spillene der. Man er litt bad ass og samler opp en haug av minions som funker på veldig samme måte som i Pikmin , bare med mye mer liv og mer personlighet. Er vell ingen andre spill i samme gate som de to seriene så vidt jeg vet.

Tenkte også på Valkyria Chronicles og Future Tactics som er en helt egen type strategi/RPG , men disse vet jeg jo at du har spilt. Noen andre enn de to som befinner seg i den gata ?!

Var veldig vanskelig det her. Spesielt når du har spilt og hørt om så og si alt , men kan vell avslutte med å nevne Superman Returns (PS2) da , som jeg skrev litt om potensiale til i Off-topic-tråden for en måned siden. Kronglete gameplay , men jeg finner en del underholdning i det , selv jeg tviler på at du hadde gjort det.

Vet jo ikke hvor aktuelt noe av dette hadde hvert for deg men , det er jo noe anna en Call Of Duty , Fifa og... Castlevania.

Gringorilla

Gringorilla
10.02.14 23:11
Venny139: Kan jo gi et forsøk.

Haha. Har dessverre spilt alle de der. Stor fan av Future Tactics og Valkyria Chronicles. Men gode valg angående hva jeg er ute etter. Selv om jeg har spilt de, så kan det jo hende noen andre oppdager de nå.

(Innlegget ble redigert 10.02.14 23:12)

Kero79

Kero79
11.02.14 00:47

En personlig favoritt hos meg er Space Rangers 2. Nyeste utgaven selges for 20$ på steam.

Henderson

Henderson
11.02.14 08:46

The Wolf Among Us

Gringorilla

Gringorilla
11.02.14 11:26
Kero79: En personlig favoritt hos meg er Space Rangers 2. Nyeste utgaven selges for 20$ på steam.

Har du link? Jeg fant bare enern og en trailer av toern.

Kero79

Kero79
11.02.14 11:47
Gringorilla: Har du link? Jeg fant bare enern og en trailer av toern.

Det finnes på steam men nyutgaven som er remasterd heter: Space Rangers HD: A war apart.

Min feil, trodde det fortsatt het space rangers2.

Her er anmeldelsen av Space Rangers2 rebot som er grunnen til at jeg oppdaget spillet.

Kero79

Kero79
11.02.14 14:43

Gringorilla her er en "blog/story" som er morsom lesing. Er en spiller som ønsker å komme på toppen av Rangers lista men uten å gjøre de vanlige oppdragene. Måten han gjør det på er rett og slett å drepe alle som er høyere rangert en han.

space rangers2 arthur stone and the rusty nail

MrRumpesprekk

MrRumpesprekk
11.02.14 18:51

NES: Solstice, Burai Fighter, Journey to Silius, The Guardian Legend.

SNES: Actraiser, Terranigma, Wild Guns.

Mega Drive: Ristar, Vectorman.

Sega CD: Snatcher.

PC: KKND2 Krossfire, Shadow Man(kan skaffes på steam nuh), Aquaria, La-Mulana, Perspective(Gratis).

PS1: Loaded, Wild 9, Jurassic Park The Lost World(No joke).

Muligens du må spille noen av disse på emulator(Snatcher og Terranigma) blant annet er dyrt og vanskelig å få tak i, sikkert flere også.

Yxeflens

Yxeflens
11.02.14 19:09
MrRumpesprekk: PS1: Loaded

Gull!

Crofty

Crofty
11.02.14 20:05

Mulig du har hørt om det, men jeg sterkt anbefaler VVVVVV.

Veldig morsomt spill av C64 stilen, med herlig musikk og god utfordring.

Finnes også på 3DS.

MrRumpesprekk

MrRumpesprekk
11.02.14 20:07
Crofty: Mulig du har hørt om det, men jeg sterkt anbefaler VVVVVV. Veldig morsomt spill av C64 stilen, med herlig musikk og god utfordring. Finnes også på 3DS.

Skriver under på denne. 

Amazing soundtrack, ja. 

Samme person lagde spillet Super Hexagon, veldig simpelt men avhengighetsskapende spill. 

Gringorilla

Gringorilla
11.02.14 21:18
MrRumpesprekk: Wild 9

Fantastisk spill. Ufattelig at det ikke har kommet til PS3, enten som classic eller som remake.

Forøvrig mange gode forslag her. Keep it up.

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
11.02.14 22:16
Gringorilla: Jeg er pisslei av å lese om det ene blockbuster-skytespillet etter det andre, og håper folk her inne vet om noen spill som skiller seg ut i mengden, helst noe ukjent eller ikke fullt så kommersielt. Jeg er altså ikke ute etter anbefalinger som Heavy Rain eller Plants Vs Zombies og den slags, men heller av typen The Bridge, Shattered Horizon eller Startopia... om dere skjønner forskjellen. Jeg kan komme med et eksempel som første innskudd:
Consortium: http://store.steampowered.com/app/264240     Skriv gjerne noe om spillet dere anbefaler, selv om jeg ikke gidder akkurat nå.

Jeg liker sånne typer tråder. Tenkte faktisk å lage en slik tråd, men du kom meg i forkjøpet, like greit det. Håper flere vil nevne noen ukjente spill så at vi kan oppdage noen skjulte perler.

Skal prøve å utfordre deg og du kan svare meg om du har prøvd de spillene jeg nevner. Nå vet jeg ikke om du kommer til å lyve, for å imponere, eller om du er ærlig og innrømmer at du ikke har prøvd/hørt om spillene. Jeg håper og tror på det sistnevnte.

PC, Indie spill: The Cat lady, et spill for voksne som tar opp flere voksne temaer opp. Har aldri opplevd et så seriøst spill før. Ting som depresjon, ensomhet, vennskap, kjærlighetssorg, psykiatri, relasjoner og andre viktige temaer blir skildret godt. Spillet er et pek og klikk spill med logiske gåter. Spillet lider litt av at det er et lavbudsjettspill med enkel grafikk, men atmosfæren er svært mangfoldig. Anbefaler på det sterkeste. 

PC: The Void. Dette er muligens det mest unike spillet jeg har prøvd ut. Et russisk eksperimentelt spill med interessant og unikt gameplay. Du starter spillet med at protagonisten dør, og du spiller som sjelen hans. Hovedmålet med spillet er farger. Jo mer farger du har, jo mektigere er du. Fargene skal gis til søstre, og det finnes flere ulike søstre med ulike egenskaper. Brødrene er de "slemme" i spilet. Alt du gjør er å prøve å skaffe deg farger. Det høres lett ut, men dette er det vanskeligste spillet jeg har spilt. Du har flere hager der du dyrker farger, opptil deg selv hvilket farger. Fargene har ulike egenskaper, slik som at blå er fart, rød er angrep, grønn er helse, etc. Lengre ut i spillet, blir brødrene mer sultne etter farger og begynner å stjele fra deg. Du kommer deg videre i spillet ved å gi farger til søstrene, som deretter åpner forskjellige rom. Jeg må innrømme at jeg ble aldri ferdig med spillet, det blir så vanskelig og man må alltid gå tilbake til tidligere lagrede filer. Ble halveis ferdig, og vanskelighetsgraden blir umulig etter hvert. 
Kort oppsumert: Spilet handler om farger og farger brukes til forskjellige formål, slik som å tegne, drepe, gi næring til søstrene. Glemte å si at når man går til en søster så må man gå gjennom "tomrommet" slik tittelen til spillet er, og der taper man farger, så det gjelder å være rask og planlegge besøket på forhånd. Man har ikke råd til å miste farger i tomrommet, for da dør man. Dette er det samme russiske selskapet som lagde Pathologic, et spill jeg spilte i kanskje 30 min. Jeg var ung på den tiden og svært utålmodig. 

PS3: Alpha Protocol. En venn anbefalte meg dette spillet. Er ingen tilhenger av RPG, men dette er en action- RPG. Man enten hater dette spillet eller elsker det. Muligens en liten minoritet som liker dette spillet, skikkelig nisje. Jeg synes spillet var bra, men spillet har så mange irriterende momenter at man blir litt sint. De dårlige tingene først: Gameplayet er helt håpløst, kontrollene er kronglete, ubalansert og dårlig gjennomført. Grafikken og lyden er middelmådig. AI er muligens noe av det verste jeg har sett. Du velger selv hvordan du bygger opp din person, men snikingen fungerer bare ikke. Spillet har flere irriterende hacking eposder, der han bokstavelig får hodepine.  Brettdesignet er grått og kjedelig. Spillet føles dessverre litt utdatert og uferdig.
De gode tingene: Historien er svært intrikat og spennende. Dialog-systemet er muligens noe av det beste jeg har prøvd. Disse tingene varmet mitt hjerte. Du kan velge å være profesjonell, saklig, useriøs, morsom, voldelig etc. Helt fantastisk gjennomført og dialogen føles som en god film. Det er uvanlig å lage en RPG der temaet er spionasje i nåtid, men det fungerer her. Selv om spillet har åpenbare mangler, så likte jeg spillet. De gode tingene veier tyngst og jeg prøvde å ignorere feilene, selv om det til tider er vanskelig.

PS3: Enslaved: Odyssey to the West. Du har muligens spilt eller hørt om dette spillet, men jeg føler det er et toppspill mange har glemt. Svært undervurdert. Bra historie, interessant dialog mellom de to hovedpersonene. Spillet trenger nok ikke en nærmere beskrivelse, siden de fleste må vel ha hørt om det?

Er nå spent om du har prøvd/hørt om de titlene jeg har nevnt?

(Innlegget ble redigert 11.02.14 22:18)

Gringorilla

Gringorilla
11.02.14 22:49
Bulent_Korkmaz1: Er nå spent om du har prøvd/hørt om de titlene jeg har nevnt?

Jeg har både Alpha Protocol og Enslaved, men har ikke spilt ferdig sistnevnte. Begge er fantastiske.

Ellers takk for et flott innlegg med gode beskrivelser av spillene. Skal absolutt sjekke ut de du nevner, og spesielt The Void fanget oppmerksomheten min.

Og du bør sjekke ut det jeg nevnte i åpningsinnlegget. Jeg skal fortløpende komme med flere forslag selv også.

T-boy

T-boy
11.02.14 22:54

Kyrandia-trilogy! Fantasy pek-og-klikk.

MrRumpesprekk

MrRumpesprekk
12.02.14 00:37

Flere PS1 spill jeg har hatt morro med som kanskje kan være ukjente:

Intelligent Qube, Kula World, Nightmare Creatures, Silent Bomber, Croc 2, Shipwreckers.

Kulumuli

Kulumuli
12.02.14 03:20

For de som synes Portal var bra, er det verdt å sjekke ut Antichamber.

http://store.steampowered.com/app/219890/

“Even as the developer told me what the game was doing to mess with my brain while I was playing it, it still succeeded in messing with my brain.”
Rock, Paper, Shotgun

(Innlegget ble redigert 12.02.14 03:25)

Gringorilla

Gringorilla
12.02.14 09:41
MrRumpesprekk: Intelligent Qube, Kula World, Nightmare Creatures, Silent Bomber, Croc 2, Shipwreckers.

Spilt samtlige. ;) Intelligent Cube (eller Kurushi som det heter i Europa), Kula World (som man får på PS3 også), Silent Bomber og Shipwreckers (som het Overboard i Europa) er alle fantastiske og blant mine favoritter (og skiller seg absolutt ut. Croc 2 og Nightmare Creatures ville jeg verken si skiller seg ut eller er bra. =P

(Innlegget ble redigert 12.02.14 09:42)

Bulent_Korkmaz1

Bulent_Korkmaz1
12.02.14 16:07
Gringorilla: Heavy Rain

Når vi snakker om Quantic Dream, så har jo de laget et spill fra 90-tallet som heter Omikron: The Nomad Soul. Jeg kan ikke anbefale det, siden jeg ikke har spilt det, men er det noen som vet hvordan man kan skaffe seg det, og samtidig få det til å fungere på en relativ ny PC? Husker at når jeg kjøpte Fahrenheit og skulle prøve å installere det på min relativ nye PC, så funket det ikke, jeg måtte installere andre programmer først og tukle litt på nettet for å få det til å fungere. 

Gringorilla

Gringorilla
12.02.14 21:00
Bulent_Korkmaz1: men er det noen som vet hvordan man kan skaffe seg det, og samtidig få det til å fungere på en relativ ny PC?
Minikongen

Minikongen
13.02.14 12:44

Tomba! til PS

Vigilante 8 til PS

The Getaway til PS2

The Godfather til PS2

Mission: Impossible - Operation Surma til PS2

Noen spill jeg var veldig glad i da jeg var yngre om du aldri har prøvd dem :-)

Venny139

Venny139
13.02.14 13:46
Minikongen: The Getaway til PS2
The Godfather til PS2
Mission: Impossible - Operation Surma til PS2

Ikke spilt Godfather , men Getaway og Mission Impossible er da ikke "uten om det vanlige" spill. Sistnevnte er jo i samme kategori som Minority Report , Bond-spill og andre skytespill med en god hovedperson , bare at det har en MI stil i oppdragene , slik Bond spill har en Bond-stil osv. Getaway er en mer mørk blanding mellom et slikt skytespill og GTA. Dessuten så er det helt uspillbart pdd , synes det hadde fryktelig dårlig gameplay. Å prøve å sikte på folk og skyte var jo bare tragisk. Black Monday gjorde det litt bedre der. Det Getaway hadde trengt er en reboot , å spill et av de gamle spillene i dag ville bar hvert en stor nedtur.

(Innlegget ble redigert 13.02.14 13:47)

Minikongen

Minikongen
13.02.14 14:28

Syns bare det var gode spill på den tiden, husker ikke hvor kjent de var.

Men om trådstarter er på let etter obskure titler har jeg lite å stille opp med.

Gringorilla

Gringorilla
13.02.14 14:39
Minikongen: Tomba! til PS

Dette var i alle fall fantastisk, og du får det på PS3 nå, om du er i det nostalgiske hjørnet.

LeBron

LeBron
13.02.14 14:56

Broken age, det er legendarisk i point and click genren, personlig har jeg ventet på dette spillet siden Monkey Island 3, jeg hadde egentlig gitt opp, men siden jeg kjedet meg mandag og det lå på steam bestemte jeg meg for å teste det ut :)

Jeg trodde ikke Schaefer(stavefeil) hadde det i seg lenger, men jeg finner ikke superlativer som dekker Broken Age godt nok, hadde det bare ikke vært så kort (flere deler slippes gratis for de som har kjøpt det senere i år)

LeBron

LeBron
13.02.14 14:57

Broken age, det er legendarisk i point and click genren, personlig har jeg ventet på dette spillet siden Monkey Island 3, jeg hadde egentlig gitt opp, men siden jeg kjedet meg mandag og det lå på steam bestemte jeg meg for å teste det ut :)

Jeg trodde ikke Schaefer(stavefeil) hadde det i seg lenger, men jeg finner ikke superlativer som dekker Broken Age godt nok, hadde det bare ikke vært så kort (flere deler slippes gratis for de som har kjøpt det senere i år)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg