Jeg liker sånne typer tråder. Tenkte faktisk å lage en slik tråd, men du kom meg i forkjøpet, like greit det. Håper flere vil nevne noen ukjente spill så at vi kan oppdage noen skjulte perler.
Skal prøve å utfordre deg og du kan svare meg om du har prøvd de spillene jeg nevner. Nå vet jeg ikke om du kommer til å lyve, for å imponere, eller om du er ærlig og innrømmer at du ikke har prøvd/hørt om spillene. Jeg håper og tror på det sistnevnte.
PC, Indie spill: The Cat lady, et spill for voksne som tar opp flere voksne temaer opp. Har aldri opplevd et så seriøst spill før. Ting som depresjon, ensomhet, vennskap, kjærlighetssorg, psykiatri, relasjoner og andre viktige temaer blir skildret godt. Spillet er et pek og klikk spill med logiske gåter. Spillet lider litt av at det er et lavbudsjettspill med enkel grafikk, men atmosfæren er svært mangfoldig. Anbefaler på det sterkeste.
PC: The Void. Dette er muligens det mest unike spillet jeg har prøvd ut. Et russisk eksperimentelt spill med interessant og unikt gameplay. Du starter spillet med at protagonisten dør, og du spiller som sjelen hans. Hovedmålet med spillet er farger. Jo mer farger du har, jo mektigere er du. Fargene skal gis til søstre, og det finnes flere ulike søstre med ulike egenskaper. Brødrene er de "slemme" i spilet. Alt du gjør er å prøve å skaffe deg farger. Det høres lett ut, men dette er det vanskeligste spillet jeg har spilt. Du har flere hager der du dyrker farger, opptil deg selv hvilket farger. Fargene har ulike egenskaper, slik som at blå er fart, rød er angrep, grønn er helse, etc. Lengre ut i spillet, blir brødrene mer sultne etter farger og begynner å stjele fra deg. Du kommer deg videre i spillet ved å gi farger til søstrene, som deretter åpner forskjellige rom. Jeg må innrømme at jeg ble aldri ferdig med spillet, det blir så vanskelig og man må alltid gå tilbake til tidligere lagrede filer. Ble halveis ferdig, og vanskelighetsgraden blir umulig etter hvert.
Kort oppsumert: Spilet handler om farger og farger brukes til forskjellige formål, slik som å tegne, drepe, gi næring til søstrene. Glemte å si at når man går til en søster så må man gå gjennom "tomrommet" slik tittelen til spillet er, og der taper man farger, så det gjelder å være rask og planlegge besøket på forhånd. Man har ikke råd til å miste farger i tomrommet, for da dør man. Dette er det samme russiske selskapet som lagde Pathologic, et spill jeg spilte i kanskje 30 min. Jeg var ung på den tiden og svært utålmodig.
PS3: Alpha Protocol. En venn anbefalte meg dette spillet. Er ingen tilhenger av RPG, men dette er en action- RPG. Man enten hater dette spillet eller elsker det. Muligens en liten minoritet som liker dette spillet, skikkelig nisje. Jeg synes spillet var bra, men spillet har så mange irriterende momenter at man blir litt sint. De dårlige tingene først: Gameplayet er helt håpløst, kontrollene er kronglete, ubalansert og dårlig gjennomført. Grafikken og lyden er middelmådig. AI er muligens noe av det verste jeg har sett. Du velger selv hvordan du bygger opp din person, men snikingen fungerer bare ikke. Spillet har flere irriterende hacking eposder, der han bokstavelig får hodepine. Brettdesignet er grått og kjedelig. Spillet føles dessverre litt utdatert og uferdig.
De gode tingene: Historien er svært intrikat og spennende. Dialog-systemet er muligens noe av det beste jeg har prøvd. Disse tingene varmet mitt hjerte. Du kan velge å være profesjonell, saklig, useriøs, morsom, voldelig etc. Helt fantastisk gjennomført og dialogen føles som en god film. Det er uvanlig å lage en RPG der temaet er spionasje i nåtid, men det fungerer her. Selv om spillet har åpenbare mangler, så likte jeg spillet. De gode tingene veier tyngst og jeg prøvde å ignorere feilene, selv om det til tider er vanskelig.
PS3: Enslaved: Odyssey to the West. Du har muligens spilt eller hørt om dette spillet, men jeg føler det er et toppspill mange har glemt. Svært undervurdert. Bra historie, interessant dialog mellom de to hovedpersonene. Spillet trenger nok ikke en nærmere beskrivelse, siden de fleste må vel ha hørt om det?
Er nå spent om du har prøvd/hørt om de titlene jeg har nevnt?