Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny gaming pc

NYTT TEMA
T_Norge2000
T_Norge2000Innlegg: 5
02.04.14 20:44

Jeg har tenkt til å kjøpe meg gaming pc. Har funnet denne: https://www.komplett.no/komplett-gamer-i05/10875

Er denne bra nok til å kjøre nye spill og fremtidige spill? Eller må jeg oppgradere den?

kimkong_8
kimkong_8Innlegg: 16979
02.04.14 21:54

Ok PC det.

Oppgradering må gjøres jevnlig på PC uansett.

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13395
03.04.14 00:25
T_Norge2000: Er denne bra nok til å kjøre nye spill og fremtidige spill? Eller må jeg oppgradere den?

Jeg ville nok siktet litt høyere. Helt greit grafikkort, men utdatert prosessor og litt for lite RAM. For et par tusenlapper ekstra får du en latterlig mye bedre maskin. Jeg ga 10 000 for min maskin for nesten 3 år siden, og den er betydelig bedre enn den der.

Gurdox
GurdoxInnlegg: 639
03.04.14 00:29
T_Norge2000: Jeg har tenkt til å kjøpe meg gaming pc. Har funnet denne: https://www.komplett.no/komplett-gamer-i05/10875 Er denne bra nok til å kjøre nye spill og fremtidige spill? Eller må jeg oppgradere den?

Kjøp en prosessor merket med K, disse kan lett overklokkes. Skermkortet er noe svakt i forhold til andre der ute.

Men det til side den maskinen vil kjøre alle sakene du putter inn nå helt greit.

Sjekk HW.no forumene der gir alltd gode kjøpstips

(Innlegget ble redigert 03.04.14 00:36)

Dreasbre97
Dreasbre97Innlegg: 41
03.04.14 07:46

Hvilket skjermkort ville du eventuelt oppgradert til? 

Venny139
Venny139Innlegg: 7550
03.04.14 09:22
Gringorilla: for lite RAM

Med mindre han skal kjøre VMWare servere og lignende så er ikke 8GB for lite. Jeg har riktig nok 12GB selv , da jeg oppgraderte fra 4GB i fjor. Men kunne hel klart greid meg fint med 8GB. Når det er gaming som er fokuset.

Jeg ville mye heller påkostet meg 1500 kroner på i7 prosessor enn nærmere 1000 kroner for dobbelt så mye Ram , som man enkelt kan oppgradere med om flere år om det skulle bli nødvendig. Skjermkortet er helt greit per i dag og sikkert noen år frem i tid også , så det spørs hvor mye du vil påkoste maskinen.

(Innlegget ble redigert 03.04.14 09:23)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13395
03.04.14 10:36
Venny139: Med mindre han skal kjøre VMWare servere og lignende så er ikke 8GB for lite.

Derfor jeg sier "litt for lite". Jeg har 16 i min 3 år gamle maskin. Det er greit nok at 8 holder til det meste i dag, men ikke lenge, og RAM er kanskje den billigste oppgraderingen du kan gjøre i forhold til ekstra ytelse.

solimor
solimorInnlegg: 2809
03.04.14 11:04
T_Norge2000: Jeg har tenkt til å kjøpe meg gaming pc. Har funnet denne: https://www.komplett.no/komplett-gamer-i05/10875

har du råd så hadde jeg konfig selv og byttet ut prosseren til en i7 ram kan du lett sett inn mer av siden og sjermkort kan også byttes ved behov lett om et år eller noe.

grei start og base til å jobbe vider med, støre jobb å bytt en prosesor en ram/sjermkort

Venny139
Venny139Innlegg: 7550
03.04.14 12:29
Gringorilla: Det er greit nok at 8 holder til det meste i dag, men ikke lenge, og RAM er kanskje den billigste oppgraderingen du kan gjøre i forhold til ekstra ytelse.

Det holder nok i en god stund fremmover og det er kanskje den billigste oppgradering for ekstra ytelse ja. Men det hele er et økonomisk spørsmål. Har han masse cash , så er det bare å kjøre på , men om han ønsker å begrense utgiften så mye som mulig , så er ikke over 700 kroner for Ram en nødvendig utgift. Dette er en enkel oppgradering han kan gjøre om noen år , hvis det er nødvendig. Per dags dato er 16GB Ram kontra 8GB mer fansy en funksjonelt når det kommer til å game ulike Steam spill.
(Men så har han jo ikke sagt hva han faktisk skal bruke PC'en til da.)

Må si meg enig med solimor her. Endre til en i7 og ta evt oppgradering av Ram og skjermkort om noen år for billigere/bedre alternativer om du ser behovet for bedre ytelse da. Den aktuelle PC'en er mer en god nok.

nobbe
nobbeInnlegg: 1772
03.04.14 14:11

Hvis en går for denne og tenker å oppgradere etter noen år, så hadde jeg hvertfall vurdert å fått den med større kabinett med en gang. Plutselig så passer ikke det nye skjermkortet på en måte :) Bare en liten erfaringsoverføring

T_Norge2000
03.04.14 16:37

Takk for mange gode svar:) 

T_Norge2000
03.04.14 16:40

Har først og fremst tenkt på å spille på dataen. Har egentlig ikke tenkt til å kjøpe for mer enn 6500 kr. Hva ville du oppgradert da?

lthilien
lthilienInnlegg: 8862
03.04.14 17:25
T_Norge2000: Har først og fremst tenkt på å spille på dataen. Har egentlig ikke tenkt til å kjøpe for mer enn 6500 kr. Hva ville du oppgradert da?

Spørsmålet er vel helst hvilke spill du kommer til å spille. 

Generelt sett har jeg bedre erfaringer med å bytte pc med toårssyklus, og kjøpe det beste fra et drøyt år tilbake, heller enn å kjøpe state of the art og bytte hvert tredje år.

(Innlegget ble redigert 03.04.14 17:27)

Gurdox
GurdoxInnlegg: 639
04.04.14 00:12
T_Norge2000: Har først og fremst tenkt på å spille på dataen. Har egentlig ikke tenkt til å kjøpe for mer enn 6500 kr. Hva ville du oppgradert da?

Du får gjerne en veldig god pc brukt for 5000 kr. Det er der du får mest "bang" for the buck.

se etter er HK med "Z" og en prosessor med i7 og "k". DA kan du klokke lett til 4,5hz og får en mye raskere maskin.

Til gaming er 4 gb ram omtrent nok. 8 gb er overkill egentlig, men er vel blitt til "normalen" nå.

Det viktigeste er grafikortet 80% av ytelsen i spill kommer derfra. 

Så noe slikt som Radeon eller R7 260X? Antagelig den beste ytelsen for pengene.

Kjøp i7 prosessor som basis og en strømforsyning på minimum 600watt. En god start det.

(Innlegget ble redigert 04.04.14 00:13)

Dexter_Morgan
Dexter_MorganInnlegg: 765
13.03.15 13:39

Låner denne tråden da jeg for tiden vurderer å gå til innkjøp av en gaming pc.

Er for å si det mildt ganske noob når det kommer til gaming på pc, så spør da dere om litt tips om hva det lønner seg å se etter i valg av pc. Er helst ute etter en pakkeløsning med skjerm.

Har kikket litt på Komplett og kom over f.eks. denne på tilbud da dette er ca prisklassen jeg hadde sett for meg. Er ikke helt låst til denne prisen og legger heller på ett par tusenlapper dersom dere har noen gode tips om evt. forbedringer.

solimor
13.03.15 16:59
Dexter_Morgan: Har kikket litt på Komplett og kom over f.eks. denne på tilbud da dette er ca prisklassen jeg hadde sett for meg. Er ikke helt låst til denne prisen og legger heller på ett par tusenlapper dersom dere har noen gode tips om evt. forbedringer.

Er en helt ok pc.

Men som de felste prebuild har den en litt liten strømforsying, for å værne deg for fremtid vil jeg på det sterkest bytted ut til en med minst 750w

Sjermkort er low end 900 serien som er helt ok men kna bli litt svakt for kreveden fps o.l i fremtiden så har du penge bytt det gjerne ut med 970/980, sjermkort er lett å bytte seinere

Personlig ville jeg bytte ut sjerme med BenQ men her er det små pris forandringer eller stats forandringer her går det mer på mine prefferanser.

Vist du ikke gamer emd headset vil jeg ambefale deg å ta med et par høytaller, sjerm høytalere er aldri gode.

Lykke til

pikachu
pikachuInnlegg: 14007
13.03.15 21:16

Bytt ut følgende:  Skjermkortet til min GTX 970, prosessor til i5 4690K, psu til en med 750w helst gold og en SSD disk + evnt en 7200 disk.

Skal du ikke spille i 4k eller med flere skjermer trenger du neppe bedre skjermkort eller mer ram. Kjører du veldig mange program samtidig,  eller driver med videoredigering bør du gå for i7 4790K devils canyon vedrørende prosessor.  

Northridge
NorthridgeInnlegg: 3718
13.03.15 23:18

Det er alltid vanskelig å gi gode tips på pre-builds, da det er alltid noe som er feil.:)

Jeg er enig i at 970 virker som det beste kortet, men om det gir mest for pengene er jeg usikker på. 2000,- ca virker som et bra sweet spot.

Jeg er uenig i PSU. 500w holder i massevis.

Makinen du har valgt er helt bra. Ikke la deg skremme av de andre her. 

En SSD mener jeg er et must i en slik maskin.

Ribba
RibbaInnlegg: 35198
13.03.15 23:39

Her kan du jo lese om et forslag til et oppsett. Da har du i alle fall en PC som bør holde ut året uten at du bør frykte å skru ned på detaljene. Kan jo selvsagt ikke garantere at den vil fortsatt holde mål til neste år, men det er jo i så fall et problem for morgendagen.

Dexter_Morgan
14.03.15 01:48

Takk for tips. Skal ta med meg forslagene, så blir det nok en bestilling i løpet av helgen.

Dexter_Morgan
14.03.15 01:49
Ribba: Her kan du jo lese om et forslag til et oppsett. Da har du i alle fall en PC som bør holde ut året uten at du bør frykte å skru ned på detaljene. Kan jo selvsagt ikke garantere at den vil fortsatt holde mål til neste år, men det er jo i så fall et problem for morgendagen.

"Litt" over mitt budsjett, men spanderer du så sier ikke jeg nei takk.

solimor
14.03.15 07:28
Northridge: Jeg er uenig i PSU. 500w holder i massevis.

den holder i dag men er en pc som har fint rom for å kunne kjøre Sli og på sikt instalere ssd og da vil 500 bli for lite....

Med Pc er det greit å tenke litt fremover slikt at pc kan forlenge livet for bare noen lapper om noen år

Ribba
14.03.15 15:06
solimor: den holder i dag men er en pc som har fint rom for å kunne kjøre Sli og på sikt instalere ssd og da vil 500 bli for lite...

GTX 970 har fått mye skryt for lavt strømforbruk, men Nvidia oppgir fortsatt 500 watts strømforsyning som et minimum.

Så man lager seg selv en potensielt flaskehals i systemet når man begynner plutselig å begynner å nøye seg med minimumskrav til komponenter. 

Northridge
14.03.15 18:02
solimor: den holder i dag men er en pc som har fint rom for å kunne kjøre Sli og på sikt instalere ssd og da vil 500 bli for lite.... Med Pc er det greit å tenke litt fremover slikt at pc kan forlenge livet for bare noen lapper om noen år

Det blir helt feil å skulle anbefale produkter etter en mulig fremtidig SLI-løsning. Bruk heller pengene der man får mest igjen for de i dag.

PC-komponenter har hatt en trend nå der de bruker mindre og mindre strøm.

Jeg ville ikke mistet nattesøvnen over å bruke en 500w strømforsyning i et slikt system.

solimor
14.03.15 18:29
Northridge: Det blir helt feil å skulle anbefale produkter etter en mulig fremtidig SLI-løsning. Bruk heller pengene der man får mest igjen for de i dag. PC-komponenter har hatt en trend nå der de bruker mindre og mindre strøm.

Å kjøre minumum kan være meget kortsiktig og som ribba var inne på kan det skape en flaskehals sitvasjon i fremtiden.

Å ha en romsliger strømforsyning kan gi en pc et lengre liv en uten, og kunne sette i mer ram, ekstra sjermkort kan forlenge en pc ganske lenge for en billig penge og kan gjøre at en pc med totale pris på 13-14 kan leve i 5+ år i forhold til en til 10 vil svikte hard etter 2 år og står ganske låst når det kommer til oppdeteringer.

Og om han ønsker på sikte mer plass eller rasker plass med ssd er det også greit å ha mer kraft. (jeg sier ikke ssd er nødvendig og ikke noen jeg ville prioterte med 10k men er meget deilig å å være rasker vist en har råd til det)

Northridge
14.03.15 18:35
solimor: Å kjøre minumum kan være meget kortsiktig og som ribba var inne på kan det skape en flaskehals sitvasjon i fremtiden. Å ha en romsliger strømforsyning kan gi en pc et lengre liv en uten, og kunne sette i mer ram, ekstra sjermkort kan forlenge en pc ganske lenge for en billig penge og kan gjøre at en pc med totale pris på 13-14 kan leve i 5+ år i forhold til en til 10 vil svikte hard etter 2 år og står ganske låst når det kommer til oppdeteringer. Og om han ønsker på sikte mer plass eller rasker plass med ssd er det også greit å ha mer kraft. (jeg sier ikke ssd er nødvendig og ikke noen jeg ville prioterte med 10k men er meget deilig å å være rasker vist en har råd til det)

Du misser poenget mitt. Jeg sier nødvendigvis ikke at det er dumt med en kraftigere PSU. Men til denne personen og til dette systemet, så finner jeg det merkelig at det er dette det skal brukes penger på.

Men for all del, prioriteringer er subjektivt.

solimor
14.03.15 20:18
Northridge: Men for all del, prioriteringer er subjektivt.

Det har du rett i og for meg er vil at et smart tower og en bra PSU var det viktig grunnmuren i en pc, og derfor råder jeg han til en 750 ikke er det top men langt i fra bunn og vil gi ha stort nok puste rom, for både nåtid og fremtid unsett hva den vil bringe.

Men lommeboken må styre, jeg bare sier min råd, men fint at han kan få flere synspunk for da har han best mulighet til å gjøre riktig valg for seg selv

Ribba
15.03.15 00:24
solimor: Å ha en romsliger strømforsyning kan gi en pc et lengre liv en uten, og kunne sette i mer ram, ekstra sjermkort kan forlenge en pc ganske lenge for en billig penge og kan gjøre at en pc med totale pris på 13-14 kan leve i 5+ år i forhold til en til 10 vil svikte hard etter 2 år og står ganske låst når det kommer til oppdeteringer.

Akkurat dette punktet er for min del noe av det viktigste punktet når jeg skal kjøpe PC. 

Da jeg var "fattig" student, så kjøpte jeg billige PC'er som var low-end/mid-end. Det resulterte i at jeg konsekvent måtte bytte PC hvert 2. år, og hvor det 2. året stort sett var å kjøre med detaljer og oppløsning på lavt nivå. 

Etter man kom i full jobb og kunne begynne å kjøpe top-end PC'er, så økte levetiden betraktelig. I 2007 kjøpte jeg en PC til 19k, og den holdt helt greit fram til 2011 og var fortsatt ok da den ble byttet ut med en ny PC, da til 17k.

Den er fortsatt i bruk i dag og holder fortsatt koken. Men jeg skal innrømme at jeg har hatt lyst på ny PC det siste året, for jeg ser at FPS'en begynner å droppe litt på nyere spill. Nå har det riktignok ikke vært så mange "tunge" titler som har fenget interessen min i 2014/15, så jeg har valgt utsette kjøp av ny gaming rig fram til en stor ny tittel dukker opp.

Så min nåværende PC lever nok litt på det at PC-spill markedet har hatt en aldri så liten revolusjon med mange mindre aktører på markedet. Dermed er ikke behovet like stort for å ha en monstermaskin i dag, for min del, som det var for bare noen få år siden. 

Men GTA5 kan nok endre litt på det. For når jeg først kommer til et spill der man må begynne å justere ned på detaljene for å kunne få en fin flyt, det er dagen ny gaming rig blir bestilt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester