Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny spill-PC i år eller vente til neste år?

NYTT TEMA
Ribba

Ribba
10.06.14 21:54

Ja, det er spørsmålet. 

Riktignok er jo dette et spørsmålet som vanligvis burde ha vært stilte inne på Data og Internett-forumet, men siden dette er snakk om en gaming-rigg og det som avgjør om det blir i år eller neste år, det er hvilke spill titler som kommer i løpet av høsten og hvor maskinkrevende de vil være.

Og akkurat der er jeg ikke så oppdatert på i år og lurer på om det er bare jeg som har gått glipp av mange spennende kommende titler, eller om 2014 faktisk blir bare et relativt stille år. For jeg har faktisk hørt mer om 2015 enn 2014. Riktignok kom jo WatchDogs ut og GTA V er vel blitt annonsert, samt at Dragon Age 3 også skal dukke opp (holder på med 2'ern nå). Men hva annet krevende og spennende kommer. Da snakker vi ordentlige spill og ikke noe CoD eller Battlefield, som kun er der for å melke folket.

Min nåværende PC er nok klar for å trå inn i pensjonistenes tilværelsen ettersom den nå har rundet 3 år. Vanligvis har jeg byttet PC hvert tredje år, men om 2014 blir et stille år, og 2015 blir et spennende år, så skal vel den gamle traveren greie å hangle seg et år til som primær gaming rigg. For det er jo bedre å ha en nyeste mulig PC et år der det er mye spennende som kommer ut, framfor å kjøpe en ny en i et stille år. 

Nåværende PC:
Windows 7 Ultimate
Intel i7-950
NVIDIA GeForce GTX 570
12 GB ram
WD-3000 VelociRaptor - systemdisk
samt 1 TB - spill-disk 

Et av de store ankepunktene med min nåværende PC, det er jo trege disker. Raptordisken er jo grei nok, men jeg innser jo nå at jeg var litt konservativ i forhold til SSD-disker i 2011 og at en standard 7200 rpm HD rett og slett er for treg til spill i dag. 

PC jeg har sett på:
Windows 7 Ultimate
Intel Core i7-4930K
Kingston DDR3 HyperX Beast 32GB 1600MHz
GeForce GTX TITAN BLACK 6GB
Kingston HyperX 3K SSD 240GB - systemdisk
Kingston SSDNow V300 480GB - spill-disk?
Kingston HyperX 3K SSD 480GB - spill-disk?
WD VelociRaptor 1TB - spill-disk?

Er ikke stor fan av SLI/Crossfire, så det er uaktuelt. Har også dårlig erfaring med AMD/ATI, så jeg vil nok tvilsomt velge AMD-CPU eller GPU. Så det blir nok en Intel/NVIDIA-kombo denne gangen også.

Ellers er jeg usikker på om selve spilldisken skal være en SSD eller en VelociRaptordisk. Fordelen med SSD er jo at den vel er litt raskere og langt mer stillegående. Utvikler vel også mindre varme. Ulempen er jo at den er mindre og vel ikke er like holdbar som en VelociRaptor. Er ekstremt fornøyd med mine tidligere Raptordisker og de har gått uten et feilskjær både på min nåværende PC og på min forrige PC, som fortsatt er i bruk nå og da. SSD har vel en begrenset levetid selv om det er ingen bevegelige deler i den. 

Om SSD er å anbefale, så er jo selvsagt om det er behov for en HyperX-disk eller om en ordinær SSD-disk. Er det noen spill som krever mye texture-lastning, så kan man jo alltid installere det spillet på systemdisken.

Kommer nok uansett til å ha en ordinær HD som stallfyll og som kan benyttes til spill som ikke trenger rask disk. Så selv om de SSD-diskene jeg har sett på kun er på i underkant av 0,5 TB, så skal jeg nok ikke lide av plassmangel.

Andre spørsmålet er jo selvsagt om man fortsatt skal holde seg til Win7 eller om man skal bite i det sure eplet og gå for Win8.1. Har faktisk ingen erfaring med Win8.1 og hvordan det er i forhold til gaming. Hørte mye skremselspropaganda tidligere, men har faktisk ikke satt meg inn i om det bare ble med "truslene"

Av annen informasjon, jeg kjører kun med et ordinært 2-skjermsløsing HD-skjermoppsett, så det blir ingen 3D- eller UHD-behov for min del. Og som oftest benyttes kun en av skjermene til spill.

solimor

solimor
10.06.14 22:32

litt usikker på vilke spill du spiller. pc du har er jo gansk bra enda og jeg forstår ikke helt vilke type spill du venter på.

lyst å si noe mer om hva du spiller med

Win 8.1 jeg tok oppgradering tenke hvorfor ikke har opplevet meget litte problemer i forhold til spilling, vært noe drive kluss med det er det alltid unsett win. Enste som kan være å tenke på at microsoft kommer med xbone/win8 eksulsive spill i fremtiden.

For min del funger det greit men savner enda xp sitt kontrollpanle var det beste spør du meg men stopper der

Ribba

Ribba
10.06.14 22:51
solimor: litt usikker på vilke spill du spiller

Stort sett alt av de vanlige sjangere, men foretrekker singel playerspill. Så alt av FPS, RPG, RTS, TBS, bilspill, adventure og actionspill er aktuelt, men man må jo selvsagt vurdere hver enkelt av dem.

solimor

solimor
11.06.14 13:24

tja som jeg kan se burde pc din dra fint spillen som kommer i 2014 på pc også.

Personlig hadde jeg ventet til neste år og fått mer pc for penga/bedre pc

Tviler på at gta V skal knekke pc din helt som er vel et av de mest krevende spillen som kommer i år

Northridge

Northridge
11.06.14 17:56

Jeg ser du slår på stortromma.:)

Jeg mener nok at det er mye å spare penger på her hvis du skal hovedsakelig bruke PCen til spill. Her tenker jeg hovedsakelig på CPUen. En highend i7 vil du komme langt med, om ikke like langt.

SSD er veien å gå. Både for systemdisk og spilldisk spør du meg. Og det ser ut som du har råd til det, så noe annet vil være dumt. Spesielt når resten av maskinen er såpass bra. Jeg kjører to SSDer i RAID0 for systemdisk. Dette fungerer veldig bra.
Det er ganske behagelig og ikke ha noen HDDer i maskinen.

GPUer har jeg ikke lengre oversikt over, men det skal være enkelt å sjekke hva som er bra ved å lese reviews og sammenligne priser og grafer. Personlig vill jeg nok gått for en 780 TI. Høyere "bang for the buck" og ikke mye lavere ytelse. Men her er jeg nok ute og sykler.. Du vil dog ikke få 6GB med minne(noe det ikke ser ut som du trenger).

Ang kjøpstidspunkt, så er nok det mest fornuftige å vente til du virkelig trenger det. Samtidig som man venter burde man holde øynene åpne for salg.
Men jeg ville nok bare kjøpt og kost meg med ny og bra hardware med en gang.:)

W8 skal fungere problemfritt og også ha bedre ytelse. Men jeg valgte og fortsatt være på W7. Her må man nok se hva man er komfortabel med.

Kulumuli

Kulumuli
11.06.14 18:31

Ser du har nesten nøyaktig PC som meg, bare at jeg har 6Gb RAM mot dine 12 og jeg har SSD. Min er også 3 år gammel.

Kjenner ikke til noen spill jeg ikke kan kjøre. Kanskje jeg ikke kan kjøre alt sømløst på ultra settings, men det er mer enn bra nok for meg.

Eneste spill jeg har som utfordrer maskina skikkelig er Civ V, hvis man spiller på de største brettene.

Farcry 3, Skyrim og Mass Effect 3 går jo som smør.

Jeg ville ventet. Især hvis økonomien har noe å si. Vet ikke om du kommer under 20.000kr på ditt tenkte oppsett selv om du bygger selv. Og man må jo ikke glemme god kjøling med et slikt kraftverk.

Ribba

Ribba
11.06.14 23:25
Kulumuli: Og man må jo ikke glemme god kjøling med et slikt kraftverk.

En fordel med å velge de litt dyrere GPU'ene og CPU'ene kontra de litt billigere er faktisk akkurat på dette punktet. Du får ikke så mye mer ytelse, men strømforbruket blir en del lavere, noe som igjen gjør at varmeutviklingen også blir mindre.

Ellers kommer jeg nok til å gå for veskekjøling på CPU og kabinettet jeg har sett for meg, det er Corsair Graphite 760T. Og med kun en GPU, ingen overklokking og kanskje ingen HD bør ikke kjøling være et problem.

goggen43

goggen43
11.06.14 23:30
Ribba: En fordel med å velge de litt dyrere GPU'ene og CPU'ene kontra de litt billigere er faktisk akkurat på dette punktet. Du får ikke så mye mer ytelse, men strømforbruket blir en del lavere, noe som igjen gjør at varmeutviklingen også blir mindre. Ellers kommer jeg nok til å gå for veskekjøling på CPU og kabinettet jeg har sett for meg, det er Corsair Graphite 760T. Og med kun en GPU, ingen overklokking og kanskje ingen HD bør ikke kjøling være et problem.

Vil si dette probemet enkelt.

Neste år er dette årest utstyr i pcen på halvpris og vi kan sjonglere rundt det og gjerne spare 3-5000 kr, året etter samme.

Dette er en sirkel som har vart i alle siden første pc kom.

Ribba

Ribba
11.06.14 23:40
Northridge: Jeg ser du slår på stortromma.:)

Vel, tja. Dette er en PC satt sammen av fornuften. Du skulle sett den PC'en hjertet satt sammen. 

Angående SSD, så er jeg fortsatt litt skeptisk til levetiden på SSD'er. Har hørt at disse diskene har kun en begrenset antall ganger cellene i disken kan overskrives for den hiver inn årene.

Jeg har vært utrolig heldig med HD'er, og har enda ikke hatt et ordentlig HD-havari enda jeg har hatt PC i nokså mange år. Det hjelper selvsagt en del at jeg i utgangspunktet kun har PC'ene i 3 år som primær-PC, men som sagt, HD'er har jeg god erfaring med. SSD har jeg derimot null erfaringer med og er naturligvis litt skeptisk.

Ribba

Ribba
11.06.14 23:59
goggen43: Neste år er dette årest utstyr i pcen på halvpris og vi kan sjonglere rundt det og gjerne spare 3-5000 kr, året etter samme.

Vel, det er sant. Men neste år så er disse komponentene jeg ser på nå ikke å regne som lave high-end komponenter lengre, med mid-range komponenter.

Så til neste år vil jeg selvsagt se på de komponentene som tilsvare disse komponentene, bare ano 2015.

Så jeg vil ikke spare noe som helst på komponentene og jeg vil bruke 20k-25k (med mulighet for budsjett overskridninger) på ny PC uansett om det blir kjøpt i år eller til neste år. Så det eneste jeg spare er at jeg forflytter livssyklusen for PC'ene mine med et år.

Men etter jeg sluttet å kjøpe mid-range PC-komponenter og gikk istedenfor for lave high-range komponenter, så ser jeg at syklusen jeg hadde tidligere, på 3 år, ikke er like prekær lengre. Med en mid-range PC, så begynte man virkelig å måtte skru ned på detaljene når det 3. året hadde startet. Med komponenter nær high-end skalaen, så går 3.året nokså smertefritt. Det er noen få plasser man må bite i det sure eple å skru ned på detaljnivået.

Derfor er det jo interessant å vite hvilke titler som faktisk er underveis denne spillhøsten (PC'ene blir som oftest kjøpt inn i august/september).

solimor

solimor
12.06.14 07:32

Tja litt usikker er mer rpg og indie spiller og ikke de store grafisk blockbusterne men som jeg kan se er vel GTA 5 og CoD AW de to største på pc i år.

men her er en Liste med realse list for pc i år

Men som du sier med low high end comp over mid range comp vil du nok for en litt lengre levetide for pc droper mye frame rate, og et sjermkort vil nok forlenge levetide litt og nye HDD vil redusere loadtime noe

Ribba

Ribba
12.06.14 14:14
solimor: men her er en Liste med realse list for pc i år

Ja, var ikke mange blockbustertitlene der. Ser nytt Alien-spill, nytt Far Cry-spill i tillegg til GTA5 og Dragon Age 3.

Star Citizen er selvsagt et spill  man bør ha hardware'n i behold, men den er vel tvilsomt at vi ser noe til i år, selv om den har TBA 2014.

Ellers er det jo veldig mye spennende på taktikk og strategisiden, men ingen av disse er vel av de mest krevende spillende.

Nei, må nok se litt nærmere på dette. Men noe oppgradering av nåværende PC er rimelig uaktuelt. Slike ting medfører ofte bare at man støter på mange flaskehalser og ofte mye ekstraarbeid (spesielt om man skal ha ny systemdisk). Selvsagt en SSD-disk som sekundær spilldisk kunne gjort vært noe som kunne gjort maskin litt bedre uten at det ville ha medført så mye ekstra arbeid.

solimor

solimor
12.06.14 15:04
Ribba: Star Citizen er selvsagt et spill man bør ha hardware'n i behold, men den er vel tvilsomt at vi ser noe til i år, selv om den har TBA 2014. Ellers er det jo veldig mye spennende på taktikk og strategisiden, men ingen av disse er vel av de mest krevende spillende. Nei, må nok se litt nærmere på dette. Men noe oppgradering av nåværende PC er rimelig uaktuelt. Slike ting medfører ofte bare at man støter på mange flaskehalser og ofte mye ekstraarbeid (spesielt om man skal ha ny systemdisk). Selvsagt en SSD-disk som sekundær spilldisk kunne gjort vært noe som kunne gjort maskin litt bedre uten at det ville ha medført så mye ekstra arbeid.

Star Citizen tviler jeg får en full realse før 2015 vår.

bytt Grafik kort fra et nivida til et annet nivida burde ikke gi noen problem og skal også gi et boost i levetiden på din pc
Og sette inn en SSD burde gi kort load time vist du ser det som et problem.

men som sagt du må se valge selv i forhold til spillen du spiller

lthilien

lthilien
12.06.14 19:29

Jeg hadde ventet...

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, sett bort fra at min stasjonære er litt nyere og kraftigere enn din. Selv om jeg har lyst på ny maskin (egentlig to nye, herunder også en ny bærbar), så er det jo ikke det spill maskinen min ikke er i stand til å kjøre (nå skal det her sies at jeg primært spiller rollespill og strategispill, utover FM, så jeg har ikke testet de tyngste FPSene).

Jeg kjøper ny pc dersom den jeg har skulle slite med f.eks. Dragon Age 3, The Witcher 3, Fallout 4, Far Cry 4 etc (antar dette er de tyngste jeg kommer til å kjøre)

Ribba

Ribba
12.06.14 22:28
lthilien: Fallout 4

Er det noe som kommer i nær framtid?

lthilien

lthilien
13.06.14 21:29
Ribba: Er det noe som kommer i nær framtid?

Neppe, men ikke umulig at vi ser det innen ett års tid. Det er sjelden Bethesda lar det gå lang tid fra de første teaserne til spillet slippes.

Jeg kunne uansett ikke ha en opplisting uten å nevne det jeg antar blir neste spill fra favorittutvikleren :)

Kulumuli

Kulumuli
14.06.14 17:50

Sjekka litt på hovedkort. De CPU'ene vi har (i7-950) er fra 1366 socket, som nå er gammel type.

Så oppgradering av CPU vil kreve et nytt hovedkort. Fant det ut her:

http://www.buildcomputers.net/intel-cpu-socket.html

Fortsatt virker det som om GPU er viktigst for de fleste spill (kanskje bortsett fra Civ V).

Jeg har bare en 80Gb SSD, men 1 Tb HDD. Jeg ble nødt til å legge Steam på HDD, da systemdisken ikke hadde plass til alt. Men det funker greit. Særlig når man bør ha 10 Gb ledig på SSD for at man ikke skal få minne problemer. Ergo har min SSD bare 70 Gb lagringsplass. Heldigvis var det bare Win 7 installert på maskina uten noe reklame programvare når jeg kjøpte den fra Dustin.

For øvrig synes jeg at Tom's Hardware er et greit sted å finne ut av hva man måtte trenge til en PC.

http://www.tomshardware.com/

Kulumuli

Kulumuli
14.06.14 18:09
lthilien: Neppe, men ikke umulig at vi ser det innen ett års tid. Det er sjelden Bethesda lar det gå lang tid fra de første teaserne til spillet slippes.
Jeg kunne uansett ikke ha en opplisting uten å nevne det jeg antar blir neste spill fra favorittutvikleren :)

Kan ikke si meg mer enig. Kjenner du til en win 7 versjon av Morrowind?

La gå at grafikken er utdatert, men vil nok si at totalt sett så er Morrowind bedre en Oblivion, og Skyrim nok er best.

Fallout 3 er jo glimrende, og kan ikke se at det er utdatert enda.

Selv om Farcry 3 er veldig bra, er det på visse punkt jeg må si at Bethesda gjør det bedre. Kanskje de har lært litt av Bethesda på dette spillet.

Northridge

Northridge
26.09.14 19:42

Ble det kjøp?

Ribba

Ribba
27.09.14 21:30
Northridge: Ble det kjøp?

Jeg har i alle fall ikke kjøpt noe hittil, og nå som GTA5 er satt til neste år, så det er ikke så veldig mye av det som kommer i år som vil kjøre min nåværende PC i kne. Witcher 3 kommer heller ikke før 2015. Ingen av disse har jeg sett systemkravene på enda, men det skrytes jo av at dette skal være flotte spill.

De få spillene jeg har sett på som mulige "investeringer" i år, de har anbefalt systemkrav som er innenfor hva jeg allerede har. I tillegg har jeg blitt lei av å kjøpe splitter nye spill, siden jeg har en tendens til å la dem ligge i Steambiblioteket nokså lenge før jeg faktisk spiller dem.  

De siste spillene jeg har kjøpt rett etter release/forhåndsbestilt, det er Tomb Raider, Splinter Cell Blacklist, Watch_Dogs, Tesla Effect, Walking dead seson 2, The Wolf among us, 1954 Alcatraz X Rebirth, Starpoint Gemini 2, PayDay2, Metro 2033 Redux (om man kan kalle det for en release), Thief, Van Hellsing II, Wargame: Red dragon, Rome II og Eador. Master of the Broken World.

Og erfaringen derifra tilsier at jeg bør slutte å kjøpe spill like etter de har hatt release eller ved å forhåndsbestille dem.

Spilletid foreløpig på disse er som følger:

Tomb Raider - 24 minutt
Splinter Cell - kun installert
Watch_Dogs - 44 minutt
Tesla Effect - kun installert
Walking Dead S2 - ikke installert
The Wolf Among Us - ikke installert
1954 Alcatraz - ikke installert 
X Rebirth - 34 minutt (men dette spillet er dårlig)
Starpoint Gemini 2 - ikke installert
PayDay2 - 92 minutt
Metro 2033 Redux - 27 minutt
Thief - kun installert
Van Helsing II - ikke installert
Wargane: RD - 80 minutt (all tid brukt i armory)
Total War: Rome 2 - 6 timer
Eador - 25 timer

Så det må nok et havari til om det blir noe ny PC i år.

Northridge

Northridge
30.09.14 22:05

Ok.

Grunnen til at jeg spurte var at du burde ta en titt på den nye X99 plattformen til Intel.

Ribba

Ribba
01.10.14 06:34
Northridge: Grunnen til at jeg spurte var at du burde ta en titt på den nye X99 plattformen til Intel.

Skal ha det i bakhodet når den tid kommer. Og den tiden kommer nok om ikke alt for lenge, for neste år blir det nok garantert bytte. For i april er min nåværende PC blitt 4 år, og etter min erfaring, så begynner gamer-PC'er å kjenne tidenes tann da. HD'er og spesielt vifter begynner å bli slitne, samt at OS'et blir også tregere og tregere med tiden. Ikke er i samme grad som tidligere Windows'er, men jeg legger nå merke til at systemet er mer tungstartet enn da det var nytt med få program installert.

Og jeg ser ikke noe grunn til å til å ta en full reinstallasjon av systemet på en sliten PC.

Takk for infoen.

Ribba

Ribba
03.06.15 04:39

Da var et år gått og jeg har fortsatt ikke skaffet meg ny PC. Har riktignok denne gangen lovet meg selv at en del av feriepengene/skattepengene skulle gå til ny PC, så budsjettet har økt litt siden i fjor og bestillingen var forventet å bli sendt inn medio juni.

Denne PC'en har vært planen siden sen vinter/tidlig vår:
NZXT H440 Midi Tower
Corsair RM850, 850W PSU
Intel Core i7-5930K, Socket-LGA2011-3 6-Core,3.5GHz
Corsair H60 Hydro Series 
MSI X99S GAMING 7
HyperX Fury 2133MHz 32GB
Gainward GeForce GTX TITAN X 12GB PCI-Express 3.0
Crucial BX100 250GB 2.5” SSD SATA 6GB/s (OS disc)
Crucial® MX200 500GB 2.5” SSD SATA 6GB/s (game disc)
Seagate Barracuda® 1TB (aux disc) 

Men før feriepengene har greid å komme inn på kontoen, så har jo Nvidia komme ut med 980Ti, og det fikk meg til å sette meg enda mer inn i ting og tang. For det første, så fant jeg ut at 980Ti nesten har samme ytelsen som Titan X og slik sett nok et mer fornuftig valg.

Men det andre jeg så, og det som irritere meg mer, det er jo at ting går mer og mer i retning UHD. Og med tanke på at jeg forventer en levetid av denne kommende PC'en på fire år, så har nok UHD blitt nokså normalt når forventet levetid på PC'en nærmer seg slutten.

Den PC jeg har sett for meg, den er dessverre ikke sterk nok til å håndtere UHD selv i dag på en gjennomført måte, så UHD-opplevelsen blir nok enda noen år unna for min del.

Men samme PC er praktisk talt overkill for vanlig FHD.

QHD er derimot hva en standarden denne PC'en ser ut til å være optimalisert for, og nok vil takle greit de neste 4 årene. Men Ulempen med å satse på QHD nå, det er jo at det bare er en midlertidig standard. UHD vil jo ta over om ikke lengere, men som sagt dagens hardware er egentlig ikke god nok for UHD, hverken når det kommer til PC eller skjermer.

Og i dag, så har jeg kun FHD-skjermer. Så går jeg for en QHD-løsning nå, så må jeg jo uansett kjøpe meg nye skjermer nå igjen som takler minst 2560x1440. Man kan jo selvsagt gå for skjermer som takler 3840x2160, men hvor bra er de i forhold til de skjermene som finnes om 4 år?

Så jeg har egentlig kommet fram til fire potensielle alternativer.

Alternativ 1: Jeg går for en FHD/QHD løsning der jeg kjøper meg den planlagte PC'en (mulig erstater Titan X med 980Ti) og lever et bekymringsløst gaming-tilværelse med gammelt format. Kanskje etterhvert skaffer meg noen QHD-skjermer. Ulempen her er vel at jeg ikke vil få oppleve spillene som utviklerne av spillene hadde sett for seg at jeg skulle oppleve spillene deres.

Alternativ 2: Jeg øker budsjettet litt og går for en SLI med to 980Ti og en kraftigere PSU, og lever 4k "drømmen" så langt det lar seg gjøre. Men budsjettet strekker seg dessverre ikke lengre enn til to 980Ti (hvorfor skal man ha så lite penger å bruke på PC?), så det ser jeg for meg betyr en del frustrasjon og mange kompromisser både angående oppløsning og detaljer i løpet av disse 4 årene.

Alternativ 3: Jeg går for "feit" hardware på det meste, men går til anskaffelse av et meget alminnelig skjermkort og satser på at jeg kan skaffe meg nye og feite skjermkort om et par år som takler UHD. Ulempen her er jo at man vet jo ikke om mobo og cpu er opp for en slik oppgave om to års tid. 

Alternativ 4: Jeg går for en interim-løsning der jeg kjøper meg en "budsjett-PC" som takler FHD på en utmerket måte i dag, og så går jeg for en helt ny PC igjen om et par års tid. Ulempen her er jo at jeg må igjennom samme prosessen om et par års tid med å styre og stelle for å se hva som trengs av komponenter, samt installere og styre med programvarer og alt det derre der. Og har ikke utviklingen gått raskt nok og det fortsatt ikke finnes gode nok komponenter, så kan jeg jo raskt sitte med en PC som er for svak for gaming anno 2017, og jeg befinner meg i akkurat samme situasjon som jeg gjør i dag at jeg må ha ny PC.

Uansett, forslag for en interim-PC og andre råd/tips/forslag tas i mot med stor takknemlighet.

Nei, vi som er litt mer entusiaster når det kommer til PC gaming, vi har det vanskelige nå om dagen. Så av og til skulle jeg ønske at jeg var en casual gamer som var fornøyd med en simpel PS4 eller en Xbone. Da hadde man glatt unngått disse problemene jeg utsettes for nå.

(Innlegget ble redigert 03.06.15 04:49)

MrRumpesprekk

MrRumpesprekk
03.06.15 11:27
Ribba: Alternativ 1: Jeg går for en FHD/QHD løsning der jeg kjøper meg den planlagte PC'en (mulig erstater Titan X med 980Ti) og lever et bekymringsløst gaming-tilværelse med gammelt format. Kanskje etterhvert skaffer meg noen QHD-skjermer

Dette. Skaff deg et bra FHD/QHD 144hz skjerm med G-sync. 4K gaming er så jævla waste of money i min mening. Prosessoren din er veldig overkill. i7-4790K er bra med GTX 980ti, bytt hovedkort til ASUS Z97. Jeg ville også gått ned til 16GB RAM. Så du har en del steder å spare penger hvis du går for FHD/QHD. Ville også gått for 120 GB SSD for OS.

Dette er hva jeg ville gjort ihvertfall. Jeg går utifra at dette skal brukes primært til gaming, og ikke videoredigering feks. Da er 5930K kanskje ikke så dumt.

Ribba

Ribba
03.06.15 23:02
MrRumpesprekk: Jeg ville også gått ned til 16GB RAM. Så du har en del steder å spare penger hvis du går for FHD/QHD. Ville også gått for 120 GB SSD for OS.

Har 12 GB nå, og det er definitivt ikke for mye RAM. 

Og med 250 GB OS-disk, så har man jo plass til overs om man skulle slippe opp plass på spill-disken. Det er tross alt bare snakk om noen hundrelapper.

ASUS Z97 er helt og totalt uaktuelt. Først og fremst er potensialet i disse langt mindre enn 2011-3, så om man ønsker, eller eventuelt må, gjennomføre noen "mid-life" oppdateringer på hardware siden, så står man med et bedre utgangspunkt til med et hovedkort med socket 2011-3 framfor 1150. I tillegg støtter 2011-3 DDR4, det gjør vel ikke 1150.

Og som sagt, man får seg feitere CPU'er med 2011-3. Men man kan selvsagt se på 5820K framfor 5930K.

Gaming er primærformålet med maskinen, men jeg har andre hobbyer som krever litt maskin.

(Innlegget ble redigert 03.06.15 23:03)

Ribba

Ribba
11.06.15 09:56
Northridge: Ble det kjøp?

Vel, nå ble det kjøp. Akkurat 1 år og 1 dag etter opprinnelig tråd ble startet, så er bestillingen sendt. 

Northridge

Northridge
11.06.15 18:05
Ribba: Vel, nå ble det kjøp

Grattis. Regner med at det ble den du listet opp noen innlegg lenger opp?

Bra at du tok til fornuften og kjøpte SSDer. :)

Ribba

Ribba
11.06.15 18:58
Northridge: Regner med at det ble den du listet opp noen innlegg lenger opp?

Gjorde noen små forandringer. Feiget ut og valgte kjipoline-utgaven at Titan X, så det ble kun 980Ti. 

Ellers ble det Cooler Master Cosmos SE Midi Tower i stede for NZXT sitt kabinett og gikk for Crucial-minne i stede for HyperX

Ribba

Ribba
11.06.15 19:18

F... også. Som om man ikke hadde brukt nok penger i dag, så ser jeg at sommersalget har startet.

Men "heldigvis" ser det ut som det er mange som skal shope, så systemet til Valve har nesten gått helt i stå.

Niklasabj

Niklasabj
12.06.15 14:48

Jaa, hva kom den endelige skaden på da? En slik bestilling må vel ha kostet noe rundt 15-20k+++?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg