Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ut med anmelder-scoren

NYTT TEMA
Yxeflens

Yxeflens
10.02.15 11:33

Eurogamer melder at de rett og slett kutter ut karakterer på anmeldelsene sine. I samme slengen hopper de av den latterlige karusellen som heter Metacritic.

http://www.eurogamer.net/articles/2015-02-10-eurogamer-has-dropped-review-scores

Jeg gjetter at flere følger etter, noe jeg ville finne SVÆRT gledelig. Da må jo faktisk folk lese anmeldelsene, samtidig som forenklede diskusjoner vedrørende tall (fra enkle mennesker) frafaller.

(Innlegget ble redigert 10.02.15 11:36)

kimkong_8

kimkong_8
10.02.15 11:45

Tror dette er veldig smart :)

mjordan23

mjordan23
10.02.15 12:12
Yxeflens: Eurogamer melder at de rett og slett kutter ut karakterer på anmeldelsene sine. I samme slengen hopper de av den latterlige karusellen som heter Metacritic. http://www.eurogamer.net/articles/2015-02-10-eurogamer-has-dropped-review-scores Jeg gjetter at flere følger etter, noe jeg ville finne SVÆRT gledelig. Da må jo faktisk folk lese anmeldelsene, samtidig som forenklede diskusjoner vedrørende tall (fra enkle mennesker) frafaller.

Bare positivt dette, men jeg ser gjerne at man summerer opp plusser og minuser på en tydelig måte også istedet for en vegg av tekst. Gjerne også kategorier for f.eks gameplay, grafikk, presentasjon osv. 

Yxeflens

Yxeflens
10.02.15 12:46
mjordan23: Gjerne også kategorier for f.eks gameplay, grafikk, presentasjon osv.

I en god tekst trenger man ikke kategorier, da avsnittene skal fortelle oss hva de handler om i første setning. En sammenhengende tekst uten alt for mange underoverskrifter er å foretrekke.

Eurogamer skal oppsummere + sette en slags vurdering, men skal unngå tallkarakter.

mjordan23

mjordan23
10.02.15 12:56
Yxeflens: I en god tekst trenger man ikke kategorier, da avsnittene skal fortelle oss hva de handler om i første setning. En sammenhengende tekst uten alt for mange underoverskrifter er å foretrekke. Eurogamer skal oppsummere + sette en slags vurdering, men skal unngå tallkarakter.

En god tekst er greit nok det, men etter min mening ikke en spesielt god måte å presentere en anmeldelse på.  Jeg vil gjerne ha noe som er mer visuelt appellerende enn en vegg av tekst, spesielt når man skal lese mange anmeldelser. Da blir det rimelig langdrygt å lese svart på hvitt tekster......

Hovedpoenget med en anmeldelsene er å fortelle spillerne hva som er bra og dårlig med ett spill. Jeg mener at en god oppsummering med plusser og minuser vil i de fleste tilfeller gi en god indikasjon og fortelle spilleren det man trenger. Så kan man velge å lese hele teksten om man vil. Slik som Eurogamer sine anmeldelser er nå tror jeg mange vil se på om spillet er anbefalt eller ei også lese de to-tre siste paragrafene. Ikke den store forskjellen for min del med andre ord. 

(Innlegget ble redigert 10.02.15 13:01)

Yxeflens

Yxeflens
10.02.15 13:20
mjordan23: Da blir det rimelig langdrygt å lese svart på hvitt tekster......

Det er nå uansett slik at det er innholdet som er viktig, ikke bare konklusjonen. Nå må faktisk "spilljournalister" vise at de kan skrive, noe et fåtall av dem kan.

Avisanmeldelser er vel på bare 3-400 ord, så de kvalifiserer nok ikke til "en vegg av tekst". Det handler stort sett om formidlingsevne.

kimkong_8

kimkong_8
10.02.15 13:35
Yxeflens: Det handler stort sett om formidlingsevne.

Og dette kommer til å sette enda høyere krav til anmeldere. Noe som bare er positivt :)

mjordan23

mjordan23
10.02.15 16:42
Yxeflens: Det er nå uansett slik at det er innholdet som er viktig, ikke bare konklusjonen. Nå må faktisk "spilljournalister" vise at de kan skrive, noe et fåtall av dem kan. Avisanmeldelser er vel på bare 3-400 ord, så de kvalifiserer nok ikke til "en vegg av tekst". Det handler stort sett om formidlingsevne.

Selvsagt er innhold viktig, men en god oppsummeringen med gode og dårlig sider av spillet bør være med til slutt. En slik konklusjon vil gjøre det enklere for alle istedet for å lete gjennom 1600 ord (Eurogamers siste anmeldelse). 

Generelt tror jeg mange av anmeldelsene man ser kunne vært gjort på en mye bedre måte enn det man ser på endel sider på nett. Videoanmeldelser og anmeldelser som bruker litt andre virkemidler enn bare ren tekst er veldig kjekt. Jeg ser gjerne at sidene har noe for alle. 

Fenton

Fenton
10.02.15 18:48

Jeg er også veldig positiv til fjerning av tallkarakter. Det er et evig mas om den lille detaljen på slutten av en anmeldelse, noe jeg forsåvidt ofte har fokusert på selv. 

For de som foretrekker videoanmeldelser, som meg, så anbefaler jeg Elder-Geek! Heller ingen tall på slutten der, men veldig informativt innhold.

solimor

solimor
10.02.15 19:49

det er vel og bra dette men problem hvor siden er avhenig av adds er stadig et problem i forhold til troverdigheten :(

Northridge

Northridge
13.02.15 00:27

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er bra. Jeg skjønner at en god anmeldelse ikke behøver en karakter, men en karakter vil ikke skade.

Jeg tror nok at karaktere-systemet er det som burde bli fikset. I dag er det jo slik at et middels AAA-spill med karakteren 7/10 er middels. Slik skal det jo ikke være. 

I dagens samfunn, så tror jeg at mange ikke leser anmeldelsen. Selv hopper jeg rett til konlusjonen og karakteren. Dette er noe jeg gjentar på flere sider for samme spillet. Samtidig ser jeg videoanmeldelser. Dette er en metode som gir med den infomasjonen jeg trenger. Trenger jeg mer, da leser jeg en grundig anmeldelse.

solimor

solimor
13.02.15 08:13
Northridge: Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er bra. Jeg skjønner at en god anmeldelse ikke behøver en karakter, men en karakter vil ikke skade.

Det er jo forsåvit en karkater enda men nå er den delt i 3, med ikke ambefalt, ambefalt eller meget ambefalt. noen som gjør at en middles AAA spill eller midles indie spill vil begge få ambefalt og at en mess av spill vil få ikke ambefalt...

mjordan23

mjordan23
13.02.15 10:59
Northridge: I dagens samfunn, så tror jeg at mange ikke leser anmeldelsen. Selv hopper jeg rett til konlusjonen og karakteren. Dette er noe jeg gjentar på flere sider for samme spillet. Samtidig ser jeg videoanmeldelser. Dette er en metode som gir med den infomasjonen jeg trenger. Trenger jeg mer, da leser jeg en grundig anmeldelse.

Slik gjør jeg også det, men jeg tror en god oppsummering er nok. Får man vite negative og positive sider med spillet så gir egentlig ett bedre grunnlag for å kjøpe enn hvis man kun ser kjapt på karakteren. På den måten er en tallfesting unødvendig. 

Fenton

Fenton
14.02.15 07:52
Northridge: Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er bra. Jeg skjønner at en god anmeldelse ikke behøver en karakter, men en karakter vil ikke skade.

For noen år tilbake ble utviklerne av Fallout New Vegas fratatt bonus basert på at spillet ikke nådde en gitt metacritic-verdi. Tror det var 85, men er ikke sikker. Uansett syns jeg det blir helt feil at karakteren fra anmeldere skal påvirke utviklerne på denne måten.

I et annet tilfelle, som folk flest her inne nok kjenner til, så ble Jeff Gerstman sparket fra Gamespot for å gi Kane & Lynch for lav karakter. Hadde dette skjedd om anmeldelsen kun bestod av tekst? Hvem vet...

Det finnes sikkert mange flere tilfeller på hvordan tallkarakterer blir brukt til det negative i spillindustrien, og jeg skulle gjerne sett at de forsvant fullstendig. En persons mening kommer mye klarere fram i tekstform uansett.

Northridge

Northridge
14.02.15 22:19
Fenton: For noen år tilbake ble utviklerne av Fallout New Vegas fratatt bonus basert på at spillet ikke nådde en gitt metacritic-verdi. Tror det var 85, men er ikke sikker. Uansett syns jeg det blir helt feil at karakteren fra anmeldere skal påvirke utviklerne på denne måten. I et annet tilfelle, som folk flest her inne nok kjenner til, så ble Jeff Gerstman sparket fra Gamespot for å gi Kane & Lynch for lav karakter. Hadde dette skjedd om anmeldelsen kun bestod av tekst? Hvem vet... Det finnes sikkert mange flere tilfeller på hvordan tallkarakterer blir brukt til det negative i spillindustrien, og jeg skulle gjerne sett at de forsvant fullstendig. En persons mening kommer mye klarere fram i tekstform uansett.

Eksemplene dine går nok mer på andre ting enn det jeg påpeker.

Ang. jeff, så synes jeg at dette vitner om noe helt annet enn at karaktersystemet burde bli fjernet/fikset. I mine øre så synes jeg det høres ut som korrupsjon.

Yxeflens

Yxeflens
14.02.15 22:34
Northridge: I dagens samfunn, så tror jeg at mange ikke leser anmeldelsen

Det er jo et problem. Dessuten, når du nevner korrupsjon, så virker (om alt stemmer) det å henge sammen med karakterene.

For min del er jeg møkk lei av å lese om middelmådig spillopplevelser som ender i karakteren 7. Det er svært sjelden det er en god sammenheng mellom karakteren og hvordan anmeldelsen er skrevet. I tillegg er de fleste anmeldelser skrevet spillentusiaster som stort sett bare vil ha muligheten av å si at de "lever av å skrive om spill". Kvaliteten på selve anmeldelsene er i stor grad laber. Fjerning av karakterene vil bidra til to ting (right of the bat): 1. Folk må faktisk lese anmeldelsene. 2.Kvaliteten på det som skrives må økes.

For min del handler ikke dette bare om anmeldelser av spill, men også om spill som medie. Skal det bli tatt seriøst og ses på som kultur (på linje med f.eks film) må alt som skjer rundt mediet tas alvorlig. Medier som dekker film har, som nevnt, vært alt for entusiastpreget uten at noen noen gang har stilt spørsmålstegn ved kvaliteten. Vi spillere er en del av problemet, noe de evige diskusjonene rundt karakteren 7 (som plutselig er middelmådig) viser. De fleste (storkommersielle) sidene som regnes som "bra" av menigmann bruker svært, svært sjelden hele skalaen (1-10). Når bonuser og ekstra betaling er knyttet opp til denne (fordømte) karakteren som settes på slutten av anmeldelser er det ikke rart vi ser en strømlinjeforming av spillindustrien - noe som kunne vært utenkelig for bare 5-6 år siden.

Alternativet til å fjerne karakterer er å profesjonalisere de som jobber indirekte med mediet, altså journalistene. I Norge er det krav til en viss standard, det er det med all tydelighet ikke i USA (f.eks - se Polygon og deres evinnelige synsinger).

Det skal likevel sies at det største hinderet for at spill skal bli regnet som kultur, sett utenfra, er vi spillere. Vi er for opptatt av nettopp det tallet på slutten av anmeldelsene - og vi diskuterer og krangler med anmeldere. Noen velger å true dem. Noe som må ventes når anmelderne er en del av den samme "barnehagen" som spillerne.

Vekk med karakterene! Men, som flere nevner; sterke og svake sider må tydeliggjøres.

Northridge

Northridge
14.02.15 23:25
Yxeflens: Det er jo et problem.

Er det egentlig det? Nå kjøper ikke jeg veldig mange spill, men de spillene jeg kjøper, spiller jeg mye. Når man i dag har forums og videoanmeldelser, så føler jeg det ikke er viktig for meg å lese en hel anmeldelse. Faktisk så har jeg tatt meg selv i å lese anmeldelser av gode spill jeg allerede har fullført, og ikke før jeg har kjøpt de.

Ang. spillmedie, så tror jeg at ting vil bli bedre etterhvert som vår og den neste generasjonen vokser opp. Spillmediet er fortsatt ungt, og blir ofte sett ned på av eldre folk som ikke har opplevd ett godt spill. Før spillmediet kan bli tatt seriøst, så tror jeg man må bli kvitt dette synet på folk som spiller. Dette vil ta tid, og jeg tror ikke det blir så bra som jeg ønsker, men det vil bli bedre. Det er jeg sikker på.

Jeg tror mange glemmer(meg selv inkludert) at spillsider og anmeldere er folk som oss. Når man f.eks går på Gamer.no for å lese en anmeldelse av et nytt spill, og den anmeldelse avviker fra den generelle konsensus, så får man en reaksjon. 
Dette er jo bare en vanlig fyr som sitter og spiller et spill og skal skrive en anmeldelse. 

Jeg er enig med hva du skriver bortsett fra to ting.
Det første er at spillanmeldere tror jeg ikke skriver av den grunnen du nevner. Det er sikkert noen, men langt ifra de fleste.
Det andre er at jeg tror ikke det å fjerne karakteren er et godt sjakktrekk. Det kan kanskje få anmeldelsen til å virke mer seriøs, men for mitt vedkommende er ikke det nødvendig. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg