Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Order 1886: Utgivelsesversjonen

NYTT TEMA
Yxeflens

Yxeflens
19.02.15 12:03

Ny tråd om årets mest uskjelte spill som ingen har spilt. Hvem vet, kanskje det er berettighet? Who knows?

Håper denne tråden kan holdes spoilerfri. Alle som har tenkt å spille dette bør holde seg unna den forrige tråden pga en ENORM spoiler etter omtrent 20 innlegg.

Mine inntrykk kommer utover helgen, og jeg lover å være like grinete og kritisk som jeg har vært til alt annet som har kommet ut på PS4 hittil.

freemasun

freemasun
19.02.15 12:52
Yxeflens: Alle som har tenkt å spille dette bør holde seg unna den forrige tråden pga en ENORM spoiler etter omtrent 20 innlegg.

Jepp.

Jeg liker settingen de har lagt, men så har jeg en forkjærlighet for spill og filmer med sci-fi-baserte handlinger lagt til parallelle univers. Litt som Bioshock-serien, blant annet. At det er et snev av steampunk skader heller ikke.

Gameplayet ser jo for all del kjent ut, men blir nok å gi dette en sjanse.

Yxeflens

Yxeflens
19.02.15 15:22

Jeg trodde noen skulle kommentere dette, men jeg får ta det på meg jeg, da.

Man kan vel påstå at det er "litt" uenighet i forhold til The Order.

Noen hatet det, mens andre har et noe annet forhold til spillet.

For de som ikke klarer å se forbi Metacritic-tallet, så finner du linken til det HER! Scoren stabiliserer seg i løpet av kvelden/morgendagen (hopper litt histen og pisten enda).

For de som ser på mer enn tallet så er det variasjon i tilbakemeldingene, og som vist over (Metro vs Gamereactor.no) så svinger det veldig hva mange mener. Gamereactor har sider i Tyskland, Sverige, Danmark, Portugal og Norge som til nå har gitt ganske varierende anmeldelser. Det kan nesten se ut som om det handler om preferanser.          

Jeg har ikke lest mer en en håndfull anmeldelser, da jeg skal spille selv. Meeen... jeg har spilt DETTE og DETTE og likevel hatt helt OK opplevelser, uten at jeg akkurat har fått noe større forhåpninger vedrørende The Order.

Men, men... man har jo alltids Destiny.

Håper å få spilt litt i morgen kveld. Dytter ut inntrykk underveis.

(Innlegget ble redigert 19.02.15 15:23)

Yxeflens

Yxeflens
19.02.15 22:27
Gringorilla: Er ikke du lærer? ;)

Sjekker ikke akkurat rettskrivingen min på VGD, siden jeg bryr meg fryktelig lite. Har nok mest med hvor raskt fingrene flyr over tastaturet å gjøre - som er rimelig fort.

(Innlegget ble redigert 19.02.15 22:29)

Yxeflens

Yxeflens
19.02.15 23:07
Gringorilla: http://ih0.redbubble.net/image.11907026.4950/flat,800x800,070,f.jpg
Yxeflens

Yxeflens
20.02.15 17:00

Førsteinntrykk:

Meget pent å se på. En DEL av fysikkmotoren (klær) er meget imponerende. Umulig, ja UMULIG, å vite når det glir over fra gameplay til cut scene (ikke i alle tilfeller pga kameravinkel).

Skytingen føles OK, men det er noe tregt ved det hele. Det er gjort forsøk på å låne gameplay-elementer fra Uncharted (bl.a), men de føles likevel mindre dynamiske i The Order. 

Yxeflens

Yxeflens
20.02.15 18:53

Mellom 2,5 og 3 timer: Har hatt mitt første intense møte. Håper det er flere, men her er vel også en av grunnene til at noen ikke vil like spillet. Det intense møtet var intenst på en Heavy Rainisk måte (fant ikke noe bedre kamuflasje).

Dette ser ut som et forsøk på skape noe midt i mellom Uncharted og Heavy Rain. Atmosfæren bidrar til å dra meg inn i spillet.

Jeg kjeder meg ikke, men er ei heller overveldet. Jeg har forståelse for at dette ikke er for alle, selv om jeg ser ut til å få en grei opplevelse.

Edit: Spiller på Hard. Chapter 5 etter, som sagt, mellom 2,5 og 3 timer.

(Innlegget ble redigert 20.02.15 18:59)

Yxeflens

Yxeflens
20.02.15 22:22

Unngå spoilere for en hver pris!

Yxeflens

Yxeflens
20.02.15 23:25

Vært gjennom de "berømte" instadeath snikedelene. Synes de var ganske spennende, og det gir faktisk mening når man blir oppdaget/drept (på sitt vis).

Som sagt kan jeg forstå hvorfor noen ikke er blodfan av spillet, men pr nå (chapter IX, tror jeg) er det et ålreit spill. Våpnene er kule, skytingen sitter godt og det er ikke SÅ mye QTE som enkelte vil ha det til. Det er noen steder du trykker på trekant for å bruke kniven blant annet, men jeg forstår ikke helt hvordan det ellers skulle vært løst. To knapper? Tre?

Selv om jeg heller ikke synes at cut scenes stjeler all verden med tid (til nå), så er det jammen mange av dem. Siden man ikke kan hoppe over de(!), tipper jeg at mange vil spille dette èn gang og aldri igjen (kanskje for platinum). Men, jeg mener vel det er verdt å koste på seg den ene gjennomspillingen (pr nå), men da er hard veien å gå.

(Innlegget ble redigert 20.02.15 23:27)

Yxeflens

Yxeflens
21.02.15 03:24

Merk! Dette er en sjanger jeg trives i (3.pers historiedrevne spill).

Jeg synes rett og slett at dette funka, og som jeg har sagt om maaaange titler hittil denne generasjonen: Her er det jammen mye potensiale. Uten å tulle så håper jeg RAD får muligheten til å lage en oppfølger der de fokuserer på å forbedre alt. Dette kan fort være deres Uncharted 1.

Spillet kan nok oppleves litt som en showcase for den nye grafikkmotoren(!), men kommer antagelig til å bli sett tilbake på som bedre enn det man får inntrykk av gjennom pressen. Gameplayet er kanskje noe enkelt, men det er stødig og godt gjennomført. Hvert våpen har KLARE fordeler og ulemper, samtidig som du faktisk må tenke deg litt om før du stormer ut i kamp (på hard). De overnaturlige elementene fungerer også, selv om de blir mer avbrekk.

Historien fungerer, men mange vil nok ikke like alt som skjer og hvordan man forflytter seg i tid og sted. Kapitlene blir forøvrig kortere og kortere utover, så det spørs om dette ikke burde kommet ut til jul (eller noe).

Skulle du slite med å følge en forholdsvis rett linje, ikke like QTEs eller ikke like historiedrevne spill (med mange minutter med cutscenes) er ikke dette noe som helst for deg. For meg var det derimot noen kjempeålreite timer.

Det er forøvrig veldig irriterende når du ikke kan bestemme at karakteren din skal løpe i stedet for å gå.

Tenker vi kjører platinum på denna. Det er for enkelt til å la være.

Spilletid: Mellom 8 og 9 timer på hard. Ikke all verden, mao.

Alt jeg orker trøkke ut av meg nå.

GrinderX9

GrinderX9
21.02.15 09:46

Takk for en god gjennomgang der. Etter en vurderingsrunde med meg selv, blir det nok ikke noe kjøp på nåværende tidspunkt for meg. Som vanlig etter en velloverveid runde med mange anmeldelser, brukertilbakemeldinger og gameplay videoer.

Men har fremdeles lyst til å spille gjennom det en gang i fremtiden.

Yxeflens

Yxeflens
21.02.15 16:03
GrinderX9: Men har fremdeles lyst til å spille gjennom det en gang i fremtiden.

Tenker ett av to alternativer vil passe mange:

1. Lån det av noen, for dette spillet er underholdning en helg.

2. Om man er glad i historidrevne spill kan et kjøp anbefales når prisen faller.

For min del blir det stående i hylla for å symbolisere et lite håp for RADs fremtid. Jeg hadde ikke hatt noe imot at spill nr to ikke ble like pent, men hadde mer innhold, fikk et litt annet kontrollsystem og ikke lente seg SÅ kraftig på å ta fra meg kontrollen (her er faktisk QTEs nyttig). For meg er det bare ikke en så big deal som enkelte skal ha det til.

Oppfordrer VELDIG til å spille før man gjør seg opp en mening. Spillet er ikke helt det det har gitt inntrykk av å være i demone og trailerne som har blitt vist. Men, for all del: lån det av noen.

Edit: Leste et eller annet sted at noen hadde opplevd dette som en prequel, og det er kanskje ikke en ueffen beskrivelse.

(Innlegget ble redigert 21.02.15 16:11)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg