Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Final Fantasy VII Remake!

NYTT TEMA
milfern
milfernInnlegg: 71156
16.06.15 07:06

Holy fuck! Ja du leste riktig maddafakka! FF7 remake er på veg og vi snakkar ikkje om denne flaue hendinga frå ifjor!

Klokka 04:30 norsk tid på Sony sin E3-stand bekrefta Square Enix at det neste år kjem ein remake til PS4 av det som for mange er verdens beste, nostaligiske og elska spel. 

Årets E3 messe er i ferd med å bli den beste i historia. Dei fleste trudde at Fallout 4 kom til å bli høgdepunktet, men denne nyhenda skapar minst like store overskrifter.

Uansett, nok feiring. Square har gigantiske sko og fylle. Dette kan ende veldig bra, men det kan gå så ufatteleg mykje meir ræva. Vil dei bruke eit interaktivt verdenskart som brukt i dei gamle FF-spela? Korleis vil kampsystemet bli? Vil dei legge til fleire element i historia og kva skal ein evt bevare eller forbetre (bortsett frå grafikken ofc) i ein slik juvel?

Tankar?

solimor
solimorInnlegg: 2818
16.06.15 07:51

Ny grafikk men samme kampsystem, samme kart og samme gameplay... Dette kan bli gøy men jeg frykter at de kommer til forandre for mye

antonsen_86
antonsen_86Innlegg: 10589
16.06.15 11:15
milfern: Tankar?

Eneste jeg tenker er at dette blir helt rått.

Forhåpentligvis så forandrer de ikke så veldig mye på spillet.

hamoa
hamoaInnlegg: 983
16.06.15 12:36

Beste spillnyhet noensinne!

Draciger
DracigerInnlegg: 10142
16.06.15 12:56

Trodde aldri jeg skulle få oppleve dette såpass tidlig i livet. Trodde FF7 remake var en nødplan til Enix når de havnet i økonomiske problemer.

Spent på hva de skal forandre, om det bare er grafikk eller noe annet. Hva tror folket? Er det noen forandringer utennom grafikk dere ønsker?

Draciger
DracigerInnlegg: 10142
16.06.15 13:30

Live reaction fra GameTrailer crewet. Yupp, det var slik jeg reagerte også...

Lopic
LopicInnlegg: 4446
16.06.15 13:35
Draciger: Er det noen forandringer utennom grafikk dere ønsker?

Trengs egentleg ikkje:-) Men blir spennande og sjå.

HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3741
16.06.15 15:58

Dette er et spill som kun lever på nostalgi. Det var revolusjonerende i sin tid, men er ekstremt oppskrytt i disse dager.

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13712
16.06.15 16:09
Draciger: Er det noen forandringer utennom grafikk dere ønsker?

Så lenge de ikke fjerner for mye, så kan de nesten bare legge til hva de vil. Noen ekstra karakterer kunne vært gøy. Cameos er også alltid morsomt. Og noen sidequests er ikke å forakte. Synes generelt selve kartet har litt lite innhold, så de kan gjerne putte inn noen flere steder å besøke.

Men forresten, så er det en ting jeg håper de fjerner eller i det minste modererer... føkkings random encounters!!

milfern
16.06.15 16:24
antonsen_86: Forhåpentligvis så forandrer de ikke så veldig mye på spillet.

Nei.
Spelet må halde på mykje av det same for å halde på nostalgien. Det er nettopp derfor at spelet har våre så ettertrakta.

Rykta seier at det kjem neste år så då blir det neppe like omfattande som FFXV, og det er like greit. For Guds skuld håpe Square Enix ikkje har tenkt å finne opp kruttet på nytt.

milfern
16.06.15 16:26
HappyDudenEspen: men er ekstremt oppskrytt i disse dager.

Oppskrytt er det ikkje. Kan ikkje kome på eit einaste spel som har revolusjonert RPG-sjangeren i like stor grad som FFVII då det kom i 97.

Jonasar
JonasarInnlegg: 27031
16.06.15 16:54

Og sånn straffer man folk som ikke gidder og ta seg råd til og kjøpe begge konsollene :(

milfern
16.06.15 19:38

På Square sin eigen pressekonferanse no nettopp vart det forklart at det ikkje vil kome meir informasjon rundt spelet før mot vinter.

Men at den originale PC-versjonen av FFVII vil som kjent kome våren (?) 2015 til PS4 samt på IOS.

Lopic
LopicInnlegg: 4446
16.06.15 22:28
Gringorilla: Men forresten, så er det en ting jeg håper de fjerner eller i det minste modererer... føkkings random encounters!!

Fjerna random encounters er vel egentleg ris til eigi røv.

Du har jo alltids den materiaen som minskar encounters.

Yxeflens
YxeflensInnlegg: 7650
16.06.15 22:54
HappyDudenEspen: spill

NegativdudenEspen: NO FUN ALLOWED.

Klar over at du og din generasjon har problemer med å la andre glede seg over ting.

(Innlegget ble redigert 16.06.15 22:55)

Yxeflens
16.06.15 22:57
Jonasar: Og sånn straffer man folk som ikke gidder og ta seg råd til og kjøpe begge konsollene :(

LOL! Du eier konsollen til Micro-"kjøp detti spellet, for vi makter itte laga no sjøl"-soft.

Ribba
RibbaInnlegg: 35907
16.06.15 23:46
milfern: Oppskrytt er det ikkje. Kan ikkje kome på eit einaste spel som har revolusjonert RPG-sjangeren i like stor grad som FFVII då det kom i 97.

Vel, akkurat det forteller vel mer om deg og din erfaring enn om FFVII. Men det hadde jo vært interessant å vite på hvilken måte revolusjonerte FFVII RPG-sjangeren?

(Innlegget ble redigert 16.06.15 23:46)

Gringorilla
17.06.15 01:03
Ribba: Men det hadde jo vært interessant å vite på hvilken måte revolusjonerte FFVII RPG-sjangeren?

Hadde vært mer interessant å høre deg forklare hvorfor den IKKE gjorde det.

Jonasar
17.06.15 01:30
Yxeflens: LOL! Du eier konsollen til Micro-"kjøp detti spellet, for vi makter itte laga no sjøl"-soft.

stemmer at jeg eier Xbox one ja

Yxeflens
17.06.15 07:29
Jonasar: stemmer at jeg eier Xbox one ja

Jeg vet, og den er tilfeldigvis laget av firmaet som betaler andre firma for å stenge spillere ute fra spillopplevelser. Derav mitt "LOL".

Men, det er ingen som har sagt noe om eksklusivitet for FFVII, selv om det antagelig blir PS4 og PC.

Fristende å si PS5.

(Innlegget ble redigert 17.06.15 07:30)

Yxeflens
17.06.15 07:40
Gringorilla: Hadde vært mer interessant å høre deg forklare hvorfor den IKKE gjorde det.

Det er greit å overse at FFVII (antagelig) var spillet som gjorde rollespill populært også utenfor Japan, altså rett og slett gjorde at allmenheten begynte å spille denne typen spill. Noe som også medførte at dørene ble slått vidåpne for mange meget gode WRPGer vi har fått i ettertiden.

Ribba
17.06.15 08:56
Yxeflens: Det er greit å overse at FFVII (antagelig) var spillet som gjorde rollespill populært også utenfor Japan, altså rett og slett gjorde at allmenheten begynte å spille denne typen spill. Noe som også medførte at dørene ble slått vidåpne for mange meget gode WRPGer vi har fått i ettertiden.

Du overdriver viktigheten av FFVII.

Jeg vet godt at spillet var bra og det var et av tidenes beste RPG på PS1, og står seg også opp greit blant andre plattformer. Men spillet var på ingen måte revolusjonerende hverken på den ene eller andre måten.

RPG hadde vært sterkt i vesten lenge, riktignok ikke på konsoll, men på PC'er av forskjellige slag. Fallout kom ut samme år som FFVII og du hadde mange andre sterke RPG serier som hadde vært populære før FFVII kom og enkelte så langt tilbake som til begynnelsen 1980-tallet. Elder scrolls, Ultima, Might and Magic, Diablo, Neverwinter Nights, Bards tale og Wizardry. Mange av disse spill seriene lever i beste velgående den dag i dag og Wizardry-serien var vel en av de vestlige RPG-seriene som ga inspirasjon til JRPG og blant annet til FF-serien.

Men selvsagt. For enkelte, så representerer jo konsoll hele spilluniverset og det som mer er, og utviklingen der er alt som betyr noe. Jeg synes egentlig litt synd på de som bare vokste opp med konsoll. De har som regel et veldig snevert syn når det kommer til spillhistorien.

(Innlegget ble redigert 17.06.15 09:04)

freemasun
freemasunInnlegg: 4328
17.06.15 10:57
Ribba: Men selvsagt. For enkelte, så representerer jo konsoll hele spilluniverset og det som mer er, og utviklingen der er alt som betyr noe. Jeg synes egentlig litt synd på de som bare vokste opp med konsoll. De har som regel et veldig snevert syn når det kommer til spillhistorien.

For enkelte, så representerer VG Lista hele det musikalske landskapet, og utviklingen der er alt som betyr noe. Jeg synes litt synd på de som bare forholder seg til denne, de har som regel et veldig snevert syn på musikkhistorien...

Kanskje det ikke revolusjonerte RPG-sjangeren i den forstand, men spill generelt som underholdningsmedie fikk seg et realt løft, og FF7 ble for mange et "gateway"-spill til JRPG-sjangeren. Selv fikk jeg åpnet øynene for skikkelig gode, politisk historiedrevne spill av FF7. Dybden. Dybden, ikke minst! Størrelsen. Historien. Politikken. Spillet satte i sving følelser som ingen andre hadde gjort før. Aeris. Historie og forhistorie i samme spill som jeg aldri hadde vært borti før. Sephiroth. En "skurk" hvis motiver gikk (laaaangt) forbi ønsker om å se hovedpersonen død. Shinra. Spill, mini-spill, Chocobo-breeding, materia-systemet. Alt brettet inn all of the above. Jo, vent, jeg vil si revolusjonerte, likevel.

Ribba
17.06.15 11:04
freemasun: og FF7 ble for mange et "gateway"-spill til JRPG-sjangeren

Der er nok kjernen i saken. FFVII var det første FF-spillet som ble introdusert for Europeerne. 

Det har ingenting med revolusjon å gjøre, men enkelt og greit en introduksjon.

En revolusjon betyr det at ting endre seg drastisk. Spillindustrien endret seg praktisk talt null og niks etter FFVII, men europeerne ble som nevnt introdusert for JRPG, noe som gjorde at japanske spillutviklerer i større grad gjorde sine spill tilgjengelige for europeerne også.

At du hadde en flott spilleopplevelse med FFVII, det er jo bra. Men FFVII er bare et av mange spill som er fantastisk, men som overhode ikke revolusjonerer industrien.

antonsen_86
antonsen_86Innlegg: 10589
freemasun
freemasunInnlegg: 4328
17.06.15 11:47
antonsen_86: Det blir nok litt forandringer.

Noen har vært redd for at de tidlige handlingene, horehus og hele pakka, har vært en av grunnene til at de "aldri" kom til å gjøre remake. Men for fuxx sake, i disse GoT-tider, så tåler vi da såpass.

(Innlegget ble redigert 17.06.15 11:47)

milfern
17.06.15 12:10
antonsen_86: Det blir nok litt forandringer.

Forandringar er greit. Ein kan overleve med at ein legg til element. Men -aldri- ta bort ting frå originalen.

Om dei fjernar fks Don Corneo, Materia-systemet, Chocobo-breeding, weapon-sekvensane eller snowboard/motorsykkel-sekvensane vil dei øydeleggje mykje. Det er som sagt nostalgien som bærer dette spelet pdd.

(Innlegget ble redigert 17.06.15 12:13)

Gringorilla
17.06.15 12:45
Ribba: FFVII var det første FF-spillet som ble introdusert for Europeerne.

Tull og tøys. Final Fantasy 4, 5, 6, Chrono Trigger, Secret of Mana, Mother/Earthbound m.m. kom lenge før FF7, og omtrent samtlige av disse er gode spill (og samtlige på konsoll). Men på den tiden var JRPG en nisjesjanger som "de fleste" ikke rørte. FF7 gjorde at latterlig mange fikk øynene opp for sjangeren. I tillegg var et spill av en slik størrelse (og til dels grafikk) uhørt på den tiden.

Og fra wikipedia: "It has retrospectively been acknowledged as the game that popularized the Japanese role-playing video game style outside of its home market, and has frequently ranked highly on various top game lists."

Ellers synes jeg freemasun oppsummerte ganske godt hva som gjorde spillet spesielt. Spesielt det politiske aspektet og en mer seriøs og fasettert historie, i motsetning til vestens "bekjemp djevelen/den onde trollmannen/hitler".

(Innlegget ble redigert 17.06.15 12:45)

Yxeflens
17.06.15 13:23
Ribba: Men selvsagt. For enkelte, så representerer jo konsoll hele spilluniverset og det som mer er, og utviklingen der er alt som betyr noe. Jeg synes egentlig litt synd på de som bare vokste opp med konsoll. De har som regel et veldig snevert syn når det kommer til spillhistorien.

Her er jo lista lagt. Velger å ikke fore trollet.

Enig med freemasun og synes det er interessant med slike "beskyldninger" når innlegget inneholder åpenbare feil. 

Jonasar
17.06.15 13:53
Yxeflens: Jeg vet, og den er tilfeldigvis laget av firmaet som betaler andre firma for å stenge spillere ute fra spillopplevelser. Derav mitt "LOL".

var egemtlig det jeg lurte på, må innrømme at min lille "motor" ikke forsto spørsmålet :p

men over til noe annet, dette er faktisk et spill jeg kjøper PS4 for, og er ikke ofte jeg har sagt det!!!

blir det nonexclusive(som alltid er det beste) så er jo det fett, men jeg SKAL se introen til Aeris med remaster!!!

Klikk for å gå tilbake til toppen