Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

XCOM 2

NYTT TEMA
Kulumuli

Kulumuli
13.02.16 19:34

Nå har jeg spilt det i cirka 10 timer. Veldig imponert, men det er langt vanskeligere enn XCOM: enemy unknown/within. Når jeg har spilt så mye XCOM EU/EW, så blir det feil å starte på den enkleste modusen. XCOM 2 er mer likt opprinnelige XCOM, som var ganske brutalt. 

Når jeg begynner på et nytt spill er det ofte slik at jeg gjør mange blundere i førsten, så jeg starter om igjen. Det er på andre eller tredje forsøk jeg runder spillet på. 

Og XCOM 2 straffer deg hardt hvis du gjør dårlige valg. 

Ribba

Ribba
18.02.16 15:43

Spilte meg igjennom XCOM Enemy Within, før jeg skulle starte opp på XCOM 2, og det var jo en hyggelig opplevelse. 

Nå har jeg kun kjørt meg igjennom den scripta tutorialen, så jeg har ikke så mye å si om XCOM 2, men jeg ser at brukergrensesnittet er nokså likt XCOM EU/EW.

Jeg har riktignok aldri vært så begrenset av det to-stegs systemet begge disse XCOM-spillene benytter seg av, og foretrekker det originale systemet med action points. Det gir etter min mening en mer helhetlig følelse av et taktisk scenario. To-stegs systemet blir mer actionpreget og gir mindre dybde siden man hele tiden blir tvunget til å gjøre kompromisser som føles veldig unaturlige.

Det sagt, jeg hater ikke to-stegsystemet, for det var godt implementert, men dybden ble som sagt litt mindre enn hva det kunne ha vært.

(Innlegget ble redigert 18.02.16 15:44)

Kulumuli

Kulumuli
19.02.16 15:44
Ribba: og foretrekker det originale systemet med action points. Det gir etter min mening en mer helhetlig følelse av et taktisk scenario.

Spilte det gamle såvidt i militæret, og jeg kan svakt huske noe av det du sier. Jeg hadde en sniper som måtte flytte seg én tile for å kome i posisjon, men det spiste opp alle action points. Burde nok vært slik du sier. 

jonas

jonas
19.02.16 17:39

Hadde jeg hatt PC som kan kjøre spill frykter jeg hele vinterferien ville gått med til dette. Men slipper heldigvis det. Spiller X-com på iPaden innimellom. Meget godt spill. Med et par elementer som irriterer. Det mest irriterende er at aliensene alltid får lov å reagere når jeg oppdager dem. Leste i en anmeldelse at de endret på dette i 2ern, nå er det mulig med overraskende angrep. Høres bra ut.

Kulumuli

Kulumuli
20.02.16 02:31
jonas: Leste i en anmeldelse at de endret på dette i 2ern, nå er det mulig med overraskende angrep. Høres bra ut

XCOM 2 er forbedret på en rekke punkter. Dog har de gjort spillet mye hardere, slik det opprinnelige XCOM var.

Dexter_Morgan

Dexter_Morgan
01.10.16 13:23

Har nå prøvd PS4-versjonen av XCOM 2 og vil komme med en liten advarsel til de som vurderer å gå til innkjøp.

I løpet av de første timene har jeg opplevd at spillet har kræsjet 3 ganger. Jeg har også opplevd 5 tilfeller hvor fiender ikke kan bli siktet på, selv om fiendene er midt i skuddlinjen. Under ett redningsoppdrag hvor jeg måtte hacke en dør var det ikke mulig å hacke døren. Til slutt har jeg også opplevd fiender som er frosset hvor man kan gå helt opp til de uten at de reagerer og en del andre mindre bugs.

Jeg har lagt inn skremmende mange timer i PC-versjonen av XCOM 2 og har ikke opplevd i nærheten av like mange problemer der som på PS4-versjonen.

Så til de som vurderer ett kjøp, vent til de (forhåpentligvis) får fikset bugs, eller gå for PC-versjonen hvis du har den muligheten.

Kulumuli

Kulumuli
03.10.16 18:01
Dexter_Morgan: Jeg har lagt inn skremmende mange timer i PC-versjonen av XCOM 2 og har ikke opplevd i nærheten av like mange problemer der som på PS4-versjonen.

Det virker typisk, at et spill som er designet for en plattform kan være ubrukelig på en annen. Jeg har dessverre ikke spilt for mye XCOM 2, selv om jeg startet tråden. 

XCOM 2 er vanskelig, som den gamle, orignale XCOM fra 90-tallet. 

Det har vel med at man nå har mer enn ti ganger så mange spill på maskina som på 90-tallet, og det er mer fristende å bare skifte til annet spill når det blir for vanskelig. 

Dexter_Morgan

Dexter_Morgan
03.10.16 20:10
Kulumuli: Det virker typisk, at et spill som er designet for en plattform kan være ubrukelig på en annen. Jeg har dessverre ikke spilt for mye XCOM 2, selv om jeg startet tråden.  XCOM 2 er vanskelig, som den gamle, orignale XCOM fra 90-tallet.

Jeg ble introdusert for XCOM når Enemy Unknown var ett av spillene på Playstation Plus og opplevde ikke noen problemer der, men innen det kom på Playstation Plus hadde det nok kommet patcher for å fikse eventuelle problemer. Så jeg håper for de som har kjøpt PS4-versjonen at problemene blir fikset, for sånn som det er nå er det til tider uspillelig.

Når det kommer til vanskelighetsgraden til XCOM 2 føler jeg at det blir mer vanskelig enn det trenger å være pga mange tidsbegrensede oppdrag som tvinger deg til å spille litt mer uforsiktig. Uten disse tidsbegrensede oppdragene ville nok spillet vært litt lettere. Jeg liker delvis tidspresset, men hadde heller foretrukket om det var løst mer som Enemy Within utvidelsen gjorde det med Meld. 

Jeg må nok gå til innkjøp av de originale XCOM spillene for å se hvor det hele startet. Ser de ligger til en billig penge på Steam, så det finnes jo ingen grunn til å la være.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg