Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGD GOTY Awards 2018

NYTT TEMA
Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13444
25.12.18 00:03

I år som i fjor må vi jo ha en kåring. Ranger dine topp 5 spill for året, gjerne med begrunnelse. Opptelling tar vi uti januar. 

1. plass - 10 poeng

2. plass - 8 poeng

3. plass - 7 poeng

4. plass - 6 poeng

5. plass - 5 poeng

Jonasar
JonasarInnlegg: 25737
25.12.18 00:43

1. A Way out - dette spillet slo meg helt ut, spilte det med en god venn og opplevde samarbeid som jeg aldri har opplevd før

2. Spiderman - wow, følte meg virkelig på glattisen første gang jeg startet dette spillet, husker ikke sist jeg hadde samme følelse dom jeg hadde når jeg hoppa igjennom byen

3. Overcooked 2 - beste stresset noensinne, denne gangen med online flerspiller...anbefales!

4. Red Dead Redemption 2 - Sinnsykt vakkert spill, men ab en eller annen grunn datt intressen etterhvert( men fortjener en plass på listen)

5. Her passer vel Fifa 19 godt inn - grunnen til at det ikke kom høyere er jeg føler det ikke var nok fornying

Bakkus
BakkusInnlegg: 2355
25.12.18 01:52

Tror ikke jeg har spilt noe som kom ut i år enda.

goggen48
goggen48Innlegg: 465
25.12.18 01:58

Kom ikke så mange geniale spill i 2018 føler jeg.

må bli :

!. Spiderman, veldig avslappende og bare gynge gjennom byen der.

". Red DEad Redmption ", gledet meg veldig tildette og det er bra, men ser det er noen hull i det spillet.

Plutselig har man gevær og plutselig har man ikke gæver og slikt.

Bongis
BongisInnlegg: 9184
25.12.18 20:39

1. Red dead

2. Spider man

3. God of war

4. assassins creed odyssey

5. Tomb raider

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 9975
26.12.18 00:36

Jeg kunne laget en liste på topp 5 spill jeg har spilt i år, men jeg får ikke fylt opp en liste med topp 5 spill som har kommet ut i år. F.eks ligger God of War og Red Dead og venter, og jeg har bare kommet noen timer ut i Spider Man. Likevel har de timene vært så bra at det havner på topp. Til og med nye FM har ikke blitt kjøpt. 

1. Spider Man
2. Fifa 19
3. Far Cry 5

Og det var det. 

Gringorilla
26.12.18 17:30
Jonasar: 1

Du overbeviste meg med denne. Blir kjøp. Må bare sette annonse i avisen om en venn å spille med. 

Gringorilla
27.12.18 00:30

Min liste:

1) Red Dead Redemption

Spillet har mange små irritasjonsmomenter, men disse føles som småpirk og flisespikkeri når man ser på helheten og hvor fortapt man blir i verdenen Rockstar har skapt.

2) Marvel's Spider-Man

Uten tvil det beste Spider-Man-spillet, og absolutt en av de beste superheltspillene. Noen pirk å finne, men det er jo så gøy.

3) Astro Bot: Rescue Mission

Det beste VR-spillet til nå, og et av de beste plattformspillene jeg har spilt. Storkoste meg hele veien, og slet med å legge det fra meg.

4) Firewall: Zero Hour

Viser hva man kan få til med VR, og at det ikke bare trenger å være wave shooters og offline.

5) Beat Saber

Bare én gang tiiiil!

Spill som kunne vært med:
GoW: Ikke prøvd enda.
Subnautica: Kom teknisk sett ut i år, men spilte i fjor.
NBA 2k19: For kort historie, og fortsatt for mye mikrotransaksjoner. Ellers det beste til nå.

Karankiz
KarankizInnlegg: 824
28.12.18 08:31

1. God of WAr

Likte de forige spillene sånn passe, kult med gresk mytologi osv, men ble fort litt meh i lengden. Men det her overgikk alt av forventninger og spesielt historien fenga meg på en måte som veldig få spill har fått til tidligere. Et mesterverk.

2. Spiderman

Kan egentlig bare copypaste det Gringorilla skrev. Jævla kult spill, Syns voiceactinga og dialogene var bra,storyen var kul nok og endelig et spill som har naila webswininga igjen.

3. Monster Hunter World

Er noe med det spillet som fikk meg hekta med en gang. Flust av muligheter med hundrevis av våpen og armor, plenty med forskjellige builds og det er faktisk kjempe gøy å grinde etter gear.Nok av harde utfordringer å bryne seg på etterhvert også. Minmaxing av gear har sjeldent vært så gøy.

4. Astro Bot: Rescue Misson

Jeg syns VR har vært en kul opplevelse siden jeg kjøpte det i 2016 og digger det enda. Fortsatt litt tiltak å fyre det opp i blant og det hender det går langt mellom hver gang, men da jeg så trailer for Astro Bot, var jeg aldri i tvil. Og det leverte enda bedre enn jeg turte å håpe på. VRs beste spill så langt og det er kjempe artig. Bossene er også veldig minneverdige.

5. Red Dead Redemption 2

Helt fantastisk nydelig spill med et sinnsykt detaljnivå. Er ikke mye å klage på og jeg elsker spillet, men samtidig er det alltid en kneik for meg å fyre det opp. Har ikke runna det enda, og det er et eller anna jeg ikke klarer å sette fingern på som gjør at jeg ikke ble like lost i det her som f.eks GoW og Spiderman.Kanskje det er FOR realistisk for meg, da jeg alltid har hatt sansen for litt overnaturlige spill. Vet ikke helt. Derfor er det såpass "lavt" på min liste.

Mirage
MirageInnlegg: 21194
28.12.18 12:58

1. Red Dead Redemption 2

2. Marvel's Spider-Man

3. God of War

Har også AC Odyssey, JC4, Hitman 2 og Thronebreaker liggende, så det er mulig jeg modifiserer denne listen senere. Har også spilt The Crew 2, men det nekter jeg å stemme på.

Ogywara
OgywaraInnlegg: 54
28.12.18 13:55

1. God of War

2. Red Dead Redemtion 2

3. Astro Bot

4. Subnautica

5. Banner Saga 3

Dette er også listen over samtlige 2018-titler jeg har spilt.

Venny139
Venny139Innlegg: 7553
29.12.18 17:10

Det har vært et veldig godt spillår og jeg har spilt mer i år enn jeg har gjort de siste to årene. Mine topp 4 synes jeg var bedre enn min GOTY fra i fjor , Breath Of The Wild.
Må for øvrig si at jeg savner mer begrunnelse fra folk her inne. Synes det er artig å lese folks egne meninger om sine favoritter.
Her kommer min topp 5:

1: God Of War
Rett og slett et mesterverk uten like og et av de topp 10 beste spillene jeg har spilt. Utrolig deilig å komme tilbake til et spill med et skikkelig godt kampsystem igjen , noe jeg ikke har sett noe til siden AC Rogue og Lords Of Shadow 2 i 2014. Det må nevnes at nye God Of War har det svakeste kampsystemet i serien. Det er absolutt ikke dårlig , men det er noe tregere og selv om det åpner seg godt opp etter hvert , så kommer det ikke helt på nivå med de seks forrige spillene. Men til gjengjeld er absolutt alt annet mye bedre her enn i de forrige spillene. Historien , grafikken , stemminga og ikke minst det fantastiske kameraet som filmer alt i en scene uten loadingscreen fra man starter til man slutter å spille. I tillegg så er sisteboss fighten helt fantastisk og man har en flott semi-open world som åpner seg underveis og denne er minst like godt gjennomført som mapsa i Lords Of Shadow 2 og Twilight Princess. Alt virker å være veldig gjennomført og jeg gleder meg enormt til fortsettelsen.

2: Just Cause 4
Sammen med God Of War var dette de to store spillene jeg så frem til i 2018 og jeg regnet med at disse to ville ta de to første plassene , men det var ingen selvfølge at JC4 skulle klare en 2 plass på listen. Forventingene var enorme , men i motsetning til God Of War , så synes jeg ikke dette imponerte. Første inntrykket var ikke veldig positivt. Nesten alt virket å være hakket svakere enn JC3. Bilkjøring virket litt kronglete , Ricos personlighet var mer dyster fremfor vågal og morsom og spillet virket mindre oversiktlig , hvert fall i begynnelsen. I tillegg så var grafikken dårligere enn i JC3 og det er tydelig at budsjettet har hvert strammere denne gangen , noe som er synd. JC3 var min knappe GOTY foran Witcher 3 i 2015 , da var jeg ikke ferdig med noen av dem og etter å ha vært i gjennom nesten hele Witcher-universet siden den gang , begynte lure på om det var riktig avgjørelse jeg tok den gangen.

Etter litt mer tid i dette spillet og da jeg ble kjent med de elementene som er nye , ble jeg minnet på hvorfor. Hvis det er en ting som ikke har blitt noe dårligere , så er det gameplayet. Dette er fortsatt helt fantastisk og det er umulig å ikke kose seg når man flyr rundt og terroriserer alt man kommer over. Ikke kommet ordentlig inn i storyen , men den virker ikke sånn all verdens denne gangen heller. Likevel blir Just Cause serien og JC4 er intet unntak , et symbol på hva spill egentlig handler om. Nemlig underholdningsverdi og det å ha det gøy. Man stresser ikke her med det ene eller det andre , tenker ikke over hvilke valg som er riktig eller noe som helst , bare terroriserer alt man kommer over og dette er fortsatt like gøy. Den store forskjellen her fra JC3 er at komplett destruksjon av militærbaser og frigjørelse av byer er byttet ut med å ta kontroll over ulike soner ved å gjøre forskjellige simple oppdrag i militærbasene. Vet ikke helt hvilke av disse jeg likte best , men veldig fint med en betydelig forskjell mellom spillene så det ikke føles ut som en utvidelse av JC3 men heller den oppfølgeren som det faktisk er.

Aktivistene her virker på samme måte som JC3 og det er gøy , men et lite skår i gleden her er at det per dags dato ikke er mulig å prøve å slå rekordene til Gringorilla , noe som var veldig gøy i JC3. Dette er for øvrig Gringorilla sin feil som ikke hat fått ræva i gir enda og ikke noe som spillet skal ha skyld for.

3: Kingdom Come Deliverance
Dette spillet satt jeg lenge på gjerdet og vurderte. Synes temaet , historien og det grafiske virket utrolig interessant å få med seg , men kampsystemet i dette spillet så helt på tryne ut og det virket også ganske kipt at spillet måtte spilles i førsteperson. Men det ble kjøpt til slutt og jeg var farlig nærme å bare gi det opp tidlig. Heldigvis kom jeg over den første kneika og begynte å bli kjent med gameplayet og hvordan det meste fungerte og da koste jeg meg vanvittig. Selv om kampsystemet er dritt , save funksjonen er dårlig , lockpickinga er helt håpløs og det tidvis føles kipt å ikke kunne spille i tredjeperson for en bedre oversikt , så er det ingenting negativt å si om dette spillet. Det å tilby den enorme friheten og samtidig ha en meget god historie har jeg ikke sett maken til. Det er jo gjerne enten eller. Henry er sydd inn i historien på en måte jeg neppe tror vi får se noe lignende av igjen med det første. Han virker å ha masse valg av betydning , men som samtidig har lite innvirkning på hovedhistorien som i tillegg er basert på en sann historie , noe som gjør dette enda mer imponerende. Dette gjør at utviklerne får fortalt historien perfekt , samtidig som spilleren får masse valgmuligheter og en enorm frihet.

Det visuelle her er også utrolig fantastisk og gir Witcher 3 en skikkelig utfordrer. Det samme kan sies om musikken. I tillegg så knuser det Witcher på friheten og hvor godt valgmulighetene er gjennomført. En annen ting jeg må trekke frem er hele opplegget i det klosteret. Det føltes så utrolig godt gjennomført og man følte seg fanget og bundet til pliktene sine. Dette var så sjukt og så originalt og så fantastisk på en gang. Har ikke sett maken på denne typen galskap siden opplegget i Forest Of Myth i Nier fra 2010.

Dette spillet tilbyr også de små gledene. Bare det å gå rundt i Rattay , lærere seg butikkmedarbeidere sine stengerutiner og låserutiner er så gøy. Har brukt ufattelig mye tid på bare å stelle meg utenfor dørene og vente på at kjøpmennene skal ta kvelden , holde døra åpen til de har gått , komme seg inn før dørene låses og lageret tømmes. Stjele alt og komme seg ned til oppbevaringskista og legge det fra seg der , uten at man blir stoppa av vakter på veien. I tillegg til dette har det godt mye tid i å bare tusle inn i vakttårnet på kvelden , slå ned vakter som sover og stjele alt de har på seg og komme seg vekk uten å bli oppdaga. De lille kødde-gleden jeg ellers kun bruker masse tid på i spill som GTA og Just Cause. Jeg vil si at i likhet med GTA og Just Cause , er dette et spill man får veldig mye mer ut av om man er oppfinnsom nok til å finne mye sprell selv.

Avslutningsvis vil jeg si at dette spillet har gjort inntrykk og etter et år med et par roadtrips i utlandet så har det etter dette spillet blitt ønskelig å ta en roadtrip til Praha og gamle Bohemia en dag og innom alle steder for å se hvordan alt ser ut nå.

4: Vampyr
Et spill som virkelig overasket meg positivt. Dette er også et spill som jeg føler nailer det med å ha både valg og en god historie , selv om man i praksis har to valgmuligheter. Prøv å drep alle sivile og bli så mektig som mulig eller unngå å drep en eneste en. Jeg gikk for det siste. Historien og mysteriene om en blodanalytiker som ble en vampyr fra tiden rundt første verdenskrig og den spanske influensaen var utrolig spennende og det de har fått til i dette spillet føles veldig mye bedre enn det de fikk til i Life Is Strange spillene. Det eneste jeg har å trekke på dette spillet er den utrolig bedritne stamina baren. Å ha stamina som utløper når man spurter er greit , men at den utløper mens man angriper og dodeger har vist seg å være ufattelig frustrerende , spesielt i bosskamper. Kampsystemet er i seg selv meget godt , faktisk bedre enn God Of War , noe jeg aldri hadde sett for meg på forhånd. Ulempen her er at når man først kommer inn i en god flyt , kan man ende opp med å gå tom for stamina og det føles da som hele karakteren fryser og man blir helt sårbar. Dette ender med at man må begrense seg veldig i combat , bare å gå kjapt inn og kjapt ut og fighte på en helt annen og kjedeligere defensiv måte enn det som er ønskelig. Dette er så trasig og jeg skjønner ikke hvordan skaperne tenkte at dette var en god ide å implementere.

Jeg var farlig nærme å gi opp langt uti spillet mot det som viste seg å være den desidert vanskeligste bossen i spillet. Her må man være lynrask til enhver tid , noe som knapt går når stamina baren utløper og man blir stående helt forsvarsløs i et lite punkt. Heldigvis med litt flaks så klarte jeg den til slutt og fikk en del timer til i denne spennende historien. Det var ingen mestringsfølelse å få etter boosfighten , kun oppgitthet over det fantastiske potensialet som ødelegges av en stamina bar og hvor mye fetere den bosskampen egentlig kunne vært. Spillet hadde vært så og si perfekt uten denne tingen , hvert fall marginalt hva som kunne bli gjort bedre. Dette provoserte meg så mye at jeg valgte å sende en lang mail til skaperne av spillet og forklarte om frustrasjonen og et ønske om en oppdatering hvor man har en funksjon hvor man kan velge å skru av stamina bruk i combat eller bare fjerne hele baren for å utnytte potensialet i gameplayet bedre. Ikke fått noe svar på den.

5: Assassins Creed Odyssey
Årets Assassins Creed er som ventet gøy å spille og antikken er veldig interessant. Det første jeg la merke til som var en befrielse , etter å ha spilt Nioh , For Honor og Vampyr var at det ikke var noen bedriten stamina bar som satte begrensinger for opplevelsen. Ulempen her er at det i likhet med Origins føles alt for stort for sitt eget beste og dette spillet er dobbelt så stort. 198 timer å gjøre alt kontra 95 timer (da uten de fire elefantutfordringene) i Origins. Selv om det er mye mindre enn Just Cuase , så gjør gameplayet og innholdet at størrelsen der er betydelig mer overkommelig enn i Odyssey. Man føler heller ikke på den magien ved å tusle rundt i verdenen som man får i Kingdom Come. Odyssey er i likhet med resten av spillene i serien et godt spill og storyen her er bedre enn den er i Orginis. I tillegg er skille mellom sidequest og activities betydelig bedre. Men det er jo ting med gameplayet som både er bedre og dårligere enn Origins. Oppgraderingsmenyen i dette spillet er noe av det verste jeg har sett. Man har et par ting man kan oppgradere , ellers er det bare oppgradering av masse forskjellige abilities man må sette på og man kan maks ha fire om gangen. Det åpner seg ordentlig opp når man kommer i level 50 og man da har godt over 40 ubrukte poeng i mangel på noe fornuftig å bruke de på. Ellers er det fint lite hvor mye hver level 50 oppgradering utgjør. Helhetlig vil jeg si at Origins var hakket bedre da det generelt sett var betydelig mindre frustrerende å spille , til tros for en svakere story.

Bongis
BongisInnlegg: 9184
29.12.18 22:02

Oi.. jeg har helt glemt ni no kuni 2. Den presser ac ned og tomb raider ut. Håper det går greit.

1. Rdr 2

2 spider man

3 gow

4. Ni no kuni 2

5. Ac odyssey

CapTrips
CapTripsInnlegg: 1880
29.12.18 22:25

1. RDR  Stort sett enig i det Gringo skriver. Litt pirk,litt trått og litt vel mye I have a plan og Trust me

2. Odyssey

3. Far Cry

Det er alt i 2018

Har også spilt KCD men det overser jeg. Etter min mening er det nesten blasfemi å nevne det i samme åndedrag som Witcher. Du vet hvem du er :D Og klosteret var kanskje den kjipeste sekvensen i min bok. Fordi jeg allerede hadde robbet nautene,men manglet seff da en viktig bit når historien endelig fikk kreket seg dit. Brenn,brenn og atter brenn for at jeg brukte femti år av livet mitt for finne den lille detaljen. Jeg hatet munkene og de idiotiske rutinene.

Gringorilla
29.12.18 22:51
Venny139: men et lite skår i gleden her er at det per dags dato ikke er mulig å prøve å slå rekordene til Gringorilla , noe som var veldig gøy i JC3. Dette er for øvrig Gringorilla sin feil som ikke hat fått ræva i gir enda og ikke noe som spillet skal ha skyld for.

Se på det sånn, at nå gir du meg gleden av å slå dine i stedet. ;)

Må vel svinge meg rundt og få spilt det snart. Vært for opptatt med RDR2 som nettopp ble rundet. Har du ikke spilt det, eller rakk det ikke opp til topp 5 hos deg?

(Innlegget ble redigert 29.12.18 22:52)

Gringorilla
29.12.18 22:54
CapTrips: Har også spilt KCD men det overser jeg. Etter min mening er det nesten blasfemi å nevne det i samme åndedrag som Witcher. Du vet hvem du er :D Og klosteret var kanskje den kjipeste sekvensen i min bok.

Dette hadde jeg helt glemt av. Jeg spilte meg faktisk til like etter klosteret, men mistet helt lysten etter det. Likevel et knall spill, som jeg nå ble usikker på om burde ha en (lav) plassering.

Gringorilla
29.12.18 22:58
Bongis: Oi.. jeg har helt glemt ni no kuni 2. Den presser ac ned og tomb raider ut. Håper det går greit.

Man må nesten tillate slikt.

Jeg skal faktisk putte inn Kingdom Come: Deliverance på fjerdeplass, så Beat Saber blir dyttet ut.

1) RDR2

2) Spider-Man

3) Astro Bot

4) Kingdom Come: Deliverance

5) Firewall: Zero Hour

CapTrips
29.12.18 22:59
Gringorilla: Dette hadde jeg helt glemt av. Jeg spilte meg faktisk til like etter klosteret, men mistet helt lysten etter det. Likevel et knall spill, som jeg nå ble usikker på om burde ha en (lav) plassering.

Vet,vi har diskutert spillet litt.  Jeg er i overkant negativ,kanskje.

Legg det inn på fjerdeplass på min liste. Om du husker det på nyåret. Ikke stress om du glemmer det ;)

Venny139
30.12.18 00:13
Gringorilla: Se på det sånn, at nå gir du meg gleden av å slå dine i stedet. ;)
Må vel svinge meg rundt og få spilt det snart. Vært for opptatt med RDR2 som nettopp ble rundet. Har du ikke spilt det, eller rakk det ikke opp til topp 5 hos deg?

Du kan jo forsøke å slå rekordene mine som oppstår utenom aktivitetene. Jeg kommer nok til å spille mye mer JC4 utover våren og jeg drøyer selvfølgelig med alt av aktiviteter i håp om at du tar dem først. Det er jo ikke noe gøy for meg at du slår rekordene mine.

Når det gjelder RDR2 så har jeg ikke spilt det. Jeg har lyst til å spille det men er ikke sånn veldig gira , selv om jeg ser for meg at storyen er veldig god. Det er liksom ikke noe must å få med seg og det må nok komme av noe dårlig tankegang som sitter igjen fra 2010. Jeg har faktisk ennå ikke spilt RDR1 og det har jeg hatt i backloggen alt for lenge. Kommer uansett til å spille det før RDR2 om jeg noen gang kommer så langt.

Historien der var at jeg egentlig var gira på det rett før det kom , siden jeg er ganske glad i western tema og jeg følte vi mangla et godt western spill den gangen. Men når spillet omsider begynte å dukke opp i butikkhyllene før sommeren så var det kun Call Of Duty / Battflefield folka i miljøet mitt som kjøpte det , ingen andre så vidt meg bekjent. Jeg hadde jo ikke gjort mye research på forhånd annet enn å sett trailere og tenkte da automatisk "Åja det er et sånn type spill" så dabbet interessen og den kom ikke tilbake før etter GTA V. Siden har jeg hvert sånn halvveis gira. Det ligger i backloggen med så alt for mange andre spill , vell du kjenner nok til backlog-dilemmaet alt for godt du også. Får en travel vår og har foreløpig mer enn nok med JC4 for en stund. Spyro-trilogien venter etterpå. Witcher The Adventure Game og Thronebreaker må naturligvis spilles i sommer. Prøve å bli ferdig med dem før Netflix serien begynner. I tillegg kommer jo DMC5 og Bloodstained ut ila det første halvåret så jeg får se hva jeg rekker/prioriterer. Om det ikke dukker opp noe mer spennende innen den tid så blir det kanskje RDR sin tur vi får se.

Kan vell spørre deg tilbake om Vampyr. Er dette noe du har prøvd / vurdert å prøve / backlog ?!
Kingdom Come vil jeg anbefale deg å fortsette på. Du er jo såppas oppfinnsom at der har du nok mye moro igjen.

CapTrips
30.12.18 01:25

Glemte bort We happy Few

NY liste

1. RDR 2

2 .Odyssey

3.Far Cry 5

4. We happy Few

5. Kingdome Come Last

dzk
dzkInnlegg: 12313
30.12.18 04:40

1. Subnautica

2. God of War

3. Celeste

4. Slay the Spire (Ikke ute i full release enda, men så noen droppe Subnautica fordi de spilte det i fjor, så da antar jeg at dette er ok)

5. Dead Cells

Tipper RDR2 får en plass på lista så fort jeg får unnagjort det.

Venny139
30.12.18 10:50
CapTrips: Har også spilt KCD men det overser jeg. Etter min mening er det nesten blasfemi å nevne det i samme åndedrag som Witcher.

Synes dette blir en naturlig sammenligning da begge disse er to store og gode alternativer til spill som lar spillerne sette sitt preg ved å ta egne valg , men storyen skal fremdeles fortelles , en story som er meget god. Selv om jeg mener at Witcher 3 er klart bedre. Det har et mer interessant univers , bedre story og et veldig mye bedre gameplay.

Likevel er Kingdom Come side om side med Witcher 3 når det kommer til det visuelle og musikk , hele stemningen rett og slett. Begge disse spillene tilbyr et hav av valgmuligheter men det gjøres på veldig forskjellige måter. Witcher har det meste av valgene sine i dialoger , man kan ta valg som endrer utfallet av forskjellige ting. Uansett hvilke valg man tar så skal man jo finne Ciri , man skal uansett kjempe mot King Of The Wild Hunt osv. Storyen skal fortelles. I Witcher 2 og i Blood And Wine har man jo to store valgmuligheter som lar spillerne velge mellom to veier som begge fører til Rom.

Kingdom Come på sin side har i tillegg til mye valg i dialoger , mye valg utenfor dialogene. Hovedhistorien skal fortelles og her er det mer sånn at man ikke får røre karakterer som er involvert i historien og det er begrenset hvilke valg man kan ta i selve historien , ellers kan man gjøre akkurat hva man vil , ta livet av hvem man vil. Bli ettersøkt i alle byer eller være en som folk respekterer. Man har en mye større frihet og mange flere valgmetoder. Man har mer innvirkning på hovedhistorien i Witcher , men man har mye mer innvirkning på side quests og alt annet i Kingdom Come.

Nå vil jeg ikke si at den ene måten er bedre enn den andre. Witcher er jo avhengig av at hele Witcher-universet henger noen lunde på stell og da er det bedre at friheten er noe begrenset. Kingdom Come derimot vil bare fortelle historien siden , resten er opp til spilleren å finne på og her får man igjen for å være kreativ. Akkurat på valgmuligheter og frihet så er Kingdom Come himmel og hav foran Witcher 3.

Draciger
DracigerInnlegg: 10086
31.12.18 00:14

1. Spider-Man - Undret noe jævlig på hvorfor Spidey ble så hyped før release, å min uvitenhet. Det er så godt å se at spillutviklerne treffer med superheltspillene. Gøyalt fra a til å og et spill som er et must for alle som eier en PS4. Den jobben Insomniacs har gjort og skapt et spill som har fanget hovedessensen av Spiderman-universet er det bare å applaudere for.

2. Spyro-trilogien - Nostalgien for the WIN. Flashbacks til alle de øyeblikkene jeg satt med søskene mine foran tvskjermen i flere timer for å se denne lilla dragen redde alt som er. 

3. Pokemon Go - Spillet har forbedret seg siden starten men det hovedsaklig communtien som gjør at jeg fortsatt pusher meg selv til å fange lommemonsterne. Har aldri sett så mye av borettslaget før jeg lastet ned spillet.

4. Fire Emblem Awakening - Ga meg selv et mål om å spille et av Fire Emblem spillene. Samme gamle regla men like fornøyelig som vanlig. Gleder meg til Switch utgaven, klager ikke hvis det er en oppgradert variant av Radiant Dawn. Birthright/Conquest coming up next year!

5. Final Fantast XV - En god opplevelse all-around og ga meg en FF følelsen med en moderne vri. Lever ikke helt opptil de tidligere bragdene men så har man ikke de samme forventningene lengre.

Honerable mentions: Overcooked 2, Burnout Paradise Remastered.

Spill jeg ser fram til å spille til neste år; RDR 2, GoW, Fire Emblem, Detroit, alt av type VR spill. Godt å ha gamergnisten tilbake!

Jasper
JasperInnlegg: 1629
31.12.18 14:48

1. Red Dead Redemption 2
Har aldri gledet meg mer til et spill. Det levde opp til forventningene. Er ikke ferdig med storyen, men det skal skje ganske drastiske ting i historien for at det skal vippes ned fra tronen – en alien invasion eller lignende.
Jeg opplever også irritasjon over småting som det burde vært enkelt for utviklerne å luke ut, men i det store bildet blir det bagateller. Gleder meg til fortsettelsen!

2. Far Cry 5
Mitt første Far Cry-spill. Stor positiv overraskelse! Et spill det hender jeg tenker tilbake på med glede og jeg innser i stadig større grad hvor mye jeg koste meg i denne verdenen.
Dessuten er «Now That This Old World Is Ending» årets låt. Det må være den låta jeg har hørt flest ganger i 2018. Og den tar meg rett tilbake til Montana hver gang.

3. GRIS
Overraskelse nummer to. Hadde ikke hørt om dette før jeg leste om det i The Guardian. Der kunne det virke som et litt i overkant pretensiøst kunstspill, men det var virkelig kos hele veien gjennom.

4. Spiderman
Jada. Enda en overraskelse, kanskje den største for min del. Har aldri vært opptatt av superhelter i verken film- eller spillform – og slett ikke Spiderman. Men dette spillet så og hørtes så gøyalt ut at jeg måtte prøve. Kjøpte og startet det opp på releasedato, og det stoppet ikke før jeg hadde skaffet min første platinum – til tross for at det ble litt ensformig. Det sier egentlig mye om hvor enkelt det er å få platinum her; jeg er under middels «god» i spill og er veldig lite opptatt av trophies.

5. My Child Lebensborn
Det ble det en overraskelse til slutt også, gitt. Et mobilspill på topp fem-lista er en oddsbombe. Dette er den største spillopplevelsen jeg har hatt på mobil. Sterke saker. Kan (og bør?) brukes i undervisning i grunnskolen.

God of War, Shadow of the Tomb Raider og Assassin’s Creed Odyssey led av at de ble utgitt på ugunstige tidspunkter.
Var akkurat ferdig med Far Cry 5 da jeg skulle gå løs på God of War, men fant ikke motivasjonen man skal ha for å gå løs på det. Etter sommeren ble det mer fristende med Spiderman ved release.
Etter Spiderman ble Tomb Raider kjøpt og lastet ned og så vidt fyrt opp før jeg fant ut at det ble for stort prosjekt en snau måned før RDR2.
Det var da også uaktuelt å begynne på AC Odyssey så tett opp til RDR2-release.
Spørsmålet nå er hvilket som blir neste spill ut når den tid kommer at jeg føler meg ferdig med RDR2 og har motivasjon for nytt, stort prosjekt. God of War ligger bra an, men AC Odyssey frister stadig mer.

(Innlegget ble redigert 31.12.18 14:51)

Bml-93
Bml-93Innlegg: 797
02.01.19 15:17

Blitt lite fra 2018, så med forbehold om at jeg ikke har spilt blant annet RDR2.

1. God of War
2. Guacamelee! 2
3. Thronebreaker: The Witcher Tales
4. Pokemon Let's Go
5. Vampyr

Honorable mentions: Marvel's Spider-Man, Spyro Reignated Trilogy, Dark Souls Remastered, Call of Cthulhu, Super Smash Bros. Ultimate.

(Innlegget ble redigert 02.01.19 15:17)

solimor
solimorInnlegg: 2810
02.01.19 19:38

1 Marvel Spiderman

Fantasisk spill, skulle ønske jeg hadde mer tid til det

2 Spyro Reimagen

Kun 1 fra barndomen men gud hvor gøy, kjekt å se hvor gøy 7 åring har det også

3 God of War

Far og sønn på tur tipptop

4 Astrix og Obelix XXL2

nok en remake men å dengen romer er alltid gøy plus bonus for fin fin statuer til en ok pris

5 Supermario Party

Kjedlig alene men utrolig gøy å vinne over kidsa :P

GrevMcJern
GrevMcJernInnlegg: 1802
03.01.19 16:22

Har for det meste spilt spill fra 2016 og 2017, men disse fem er verdt å nevne fra i fjor.

1. RDR2

2. Far Cry 5

3. CoD Black Ops 4

4. Spyro triologien

5. Super Mario Party

(Innlegget ble redigert 03.01.19 16:23)

RamsherE
RamsherEInnlegg: 17627
06.01.19 16:11

Nesten litt shame å lage den listen her før jeg har startet opp RDR2, men..

1. God of War

2. Gris

3. Forza Horizon 4

4. Super Mario Party

5. Far Cry 5

Jeg går ut i fra at RDR2 hadde knivet med God of War om en førsteplass. GoW og Gris er overlegent topp 2 for min egen del, så får jeg komme meg til westernverden før man må legge inn høygiret på universitetet. My Child Lebensborn er også et spill jeg vil nevne at var veldig bra, selv om jeg ikke er helt solgt på spilling på mobilen enda. Hitman serien er noe jeg er svak for, så jeg hadde det ganske gøy med Hitman 2 selv om det finnes mange andre spill i 2018 som er objektivt bedre. Vil også trekke frem Destiny 2: Forsaken som klarer å redde inn spillet en god del, selv om unnskyldningen fra Bungie/Activision kom i det seneste laget for min egen del.

(Innlegget ble redigert 06.01.19 16:14)

Gringorilla
07.01.19 16:06

Er det på tide å ta opptelling snart?

Setter frist om en uke. Mandag 14.01.19 teller jeg opp, så de som ikke har postet noe enda må få gjort det.

happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 14687
11.01.19 13:33

1. Into the Breach

2. Spider-Man

3. Return of the Obra Dinn

4. Florence

5. Mutant Year Zero: Road to Eden

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester