Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dreams

NYTT TEMA
Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13712
31.01.19 11:18

Ekstremt lenge siden jeg har gledet meg så mye til et spill.

For et par dager siden opphørte NDA på betaen, så nå ligger det ute en del videoer og informasjon på Youtube.

Foreløpig har jeg enda tilgode å se noe ekstremt kult, men etter release vil det nok eksplodere.

Her er i alle fall en video av en fyr som går gjennom mange forskjellige brett som er tilgjengelig. Da får man et lite innblikk i potensialet her.

Gringorilla
31.01.19 11:24

Og her er noen av de mest populære brettene så langt.

Gringorilla
02.02.19 16:20

Etter å ha gått gjennom cirka hundre videoer fra betaen, så virker det som vi denne gangen slipper å måtte vasse i dårlige brett for å finne perlene. Det virker som verktøyet er enkelt nok til at de fleste klarer å lage noe som er rimelig spillbart. Og alt kan lages. Jeg har sett biljardspill, Mario-kloner, flappy bird, PT-remake, walking simulators, zombie-skytere, bilspill, båtspill, pixel-grafikkspill, romskytespill, og til og med spill som minner om Mass Effect. Absolutt alt er mulig i dette spillet.

Og best av alt er at det er null loade-tid mellom spill.

Har til og med hørt rykter om at MM er i prat med Sony om at folk kan selge spillene sine i Playstation Store, slik at de kan spilles uten Dreams. Og med tanke på at VR støttes, så kan det bli sabla bra.

Gringorilla
05.02.19 08:41

Seriøst da folkens!

Om dere ikke engang klarer å engasjere dere for Dreams, så er det ikke håp for dere...

Gringorilla
21.02.19 12:17

For de som bryr seg (som virker å bare være meg), så slippes Dreams i Early Access denne våren i omtrent alle andre land enn Norge.

Gringorilla
29.03.19 10:22

Dreams kommer i early access 16. april. Ingen VR før vanlig release dessverre.

Gringorilla
16.04.19 16:54

Da er early access ute for de som er interesserte. Jeg har i alle fall satt av kvelden. 

Og forresten, Playstation 5 ble også offisielt annonsert i dag. 

(Innlegget ble redigert 16.04.19 16:55)

Sveinboer
SveinboerInnlegg: 1553
17.04.19 01:15

Får holde deg litt med selskap jeg da :)

Har spilt gjennom de første tutorialdelene nå + noen spill, og dette ser veldig lovende ut. Tror ikke jeg kommer til å lage så mye her med det første, men ser virkelig frem til å se hva folk klarer å lage her :)

Gringorilla
17.04.19 15:58
Sveinboer: Får holde deg litt med selskap jeg da :)

Woohoo!

Litt i samme båt som deg. Men har ingenting imot å bruke tid på å lage noe kult. Problemet er mest at jeg ikke har den tiden. Til tross for at det ikke tar mer enn 20 minutter å lage noe fornuftig, så lenge man kan verktøyene.

Legg meg gjerne til vennelista om jeg ikke har deg (folk bruker jo sjelden samme nick her), så kan vi utveksle gode brett vi finner, f.eks. Heter Gringorilla på PSN også.

(Innlegget ble redigert 17.04.19 15:58)

Henderson
HendersonInnlegg: 4984
17.04.19 16:23

Vurderes sterkt! Men lurer på hvor enkelt/vanskelig det egentlig er. Kan null og niks om programering og den slags ting, så spørsmålet er hvor vanskelig det blir å lage ting for «noobs» som meg. Ser jo for meg at det skal være egnet for at alle skal ha mulighet til å lage noe.

Gringorilla
20.04.19 14:04

Det er absolutt egnet for alle. Og de som ønsker kan lage ting mer komplisert. 

Gringorilla
24.05.19 10:52

Nå begynner det VIRKELIG å ta seg opp med hva folk har laget! Og det er bare en måned siden spillet ble sluppet.

Karankiz
KarankizInnlegg: 905
24.05.19 11:04

Faktisk veldig imponerende. Alt fra MGS til Crash og helt nye andre ting. Er det vanskelig å drive med? Eller er det bare for en fyr som meg som har 0 erfaring whatsoever med programmering og alt det der og kaste seg uti?

Gringorilla
24.05.19 12:41
Karankiz: Er det vanskelig å drive med? Eller er det bare for en fyr som meg som har 0 erfaring whatsoever med programmering og alt det der og kaste seg uti?

Både og. Det er veldig lettvinte verktøy og hvem som helst kan få til å lage NOE. I tillegg er delingen lett, så de som ønsker kan lage noe lite, for eksempel en karakter, og så kan andre bruke den karakteren i et spill han har laget. Eller om du bare modellerer et tre, så kan folk bruke det til å populere spillbrettet sitt med trær.

Men selv om verktøyene er lettvinte, så kan man gjøre det ekstremt komplisert om man ønsker og har tid. På Facebook-gruppen jeg er med i var det en fyr som hadde laget et øye med en fungerende iris som kunne forstørres og forminskes. Dette øyet kan så plasseres i en hvilken som helst karakter. Slike detaljer kan man lage eller bruke, og jo flere detaljer, jo mer må man holde tunga rett i munnen.

Videre er det gode tutorials på basiskunnskapene man trenger for å gjøre ting. Disse er delt opp i deler etter hva man ønsker å lære, og man spiller gjennom den og gjør tingene mens man lærer. Veldig enkelt. For eksempel er en tutorial kun om skulptering og da går man gjennom alle verktøyene som har med det å gjøre og løser noen enkle oppgaver som er god læring, og en annen er om animasjoner, en tredje om å lage karakterer, osv.

Verktøyene er som sagt rimelig basisgreier, men communityet lærer seg stadig nye måter å bruke dem på. For eksempel var det noen som fant ut at man kan bruke innstillingene på en tekstboks for å simulere lysstråler og lage regnbuer. En annen fant ut at han kunne lage en enkel pottemakermetode for å skulptere, ved å sette objektet oppå en snurrende plate og bruke et sletteverktøy for å "skrape" bort lag for lag.

Jeg har null erfaring med programmering, men jeg forstår hvordan alt henger sammen. Eneste grunnen til at jeg ikke har lagd masse allerede er at jeg ikke har noe som ligner på god tid engang. Har spilt selve spillet kanskje 10 timer siden det kom, men ser stadig på videoer og leser innlegg om det ved enhver anledning.

Og om man finner ut at man ikke takler å lage noe, så kan man jo alltids spille spillene som folk lager. Er kommet veldig mye bra allerede.

Nevnte jeg at det bare har vært ute en måned?

Henderson
25.05.19 11:37

Da har jeg begynt å bli ferdig med noen av de første tutorialsene. Det virker iallefall meget spennende så langt. Mulighetene er jo uendelige! Er nok en ganske god stund til jeg kan lage noe skikkelig bra og spillbart, men har definitivt lyst til å utforske dette mer.

Gringorilla
Gringorilla
05.06.19 15:03
Henderson: Er nok en ganske god stund til jeg kan lage noe skikkelig bra og spillbart, men har definitivt lyst til å utforske dette mer.

Kommet noe lenger? Kan anbefale denne videoen for å se litt enkle prosesser og litt hva slags verktøy man har tilgjengelig. Den går litt fort, men om du ser noe du vil utforske nærmere er det bare å bremse videoen litt.

Gringorilla
06.06.19 12:41

En samling av spill man absolutt ikke skulle trodd var lagd i Dreams.

Gringorilla
Gringorilla
Sveinboer
SveinboerInnlegg: 1553
12.12.19 23:20

På tide å dra denne tråden opp fra graven.

Dreams kommer ut 14. februar 2020.
Ikke lenge til med andre ord :)

Henderson
17.02.20 18:07

Har gått til innkjøp av Move Controllere, så denne gangen skal jeg faktisk sette meg ned og lære å lage ting. Datt litt av i EA, men er meget lysten igjen nå. Flere her inne som skal prøve seg på noe?

Gringorilla
18.02.20 10:34

Har veldig lyst å lage noe, og begynte å få teken under EA, men merker at min mangel på tilgjengelig tid setter en brems på alt. Per nå fokuserer jeg på å gjennomføre tutorials (igjen) slik at jeg er klar dersom jeg plutselig får litt tid til overs. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg