Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Har spillindustrien ødelagt spillgleden?

NYTT TEMA
LeBron
LeBronInnlegg: 11136
21.04.19 10:10

Mulig dette stykket blir en suppe, men jeg skal forsøke lage en rød tråd.

Alle som har vært aktive på VGD/Spill i noen år/tiår, har nok lagt merke til den synkende aktiviteten her inne, her tar jeg min del av skylden, men jeg har en teori om at grunnen for lav aktivitet her inne er mindre spillglede hos den jevne gamer. 

Nøyaktig når trenden kom er litt usikkert, men jeg vil hevde PS2 var siste storhetstid for ferdig spill, man kjøpte GTA3/FF10/ICO/Burnout (Insert din egen favorit) og man fikk det fulle og hele produktet. Gleden og moroa var fullkommen i den forstand at ingen andre fikk mer, eller mindre enn hva du selv fikk. Der var kanskje en limited edition versjon, men den inneholdt som regel kun informasjon som var tilgjengelig for alle, eller evt en mynt/figur av ymse kvalitet. 

Når alle stiller likt, mangler likt og forsøker på det samme under de samme forutsetningene, er det ikke dette som maner til diskusjon rundt spillene? Jeg tror det. 

I dagens klima med betas, pre-launch, pre-orders,koder for våpen, koder for klær, salg av maps, salg av biler, salg av fiktiv valuta, amiibos (ja selv selværklærte motstandere av mikro transaksjoner klarer tydeligvis ikke dy seg), skaper et scenario hvor mange egentlig ikke spiller det samme spillet. Og spiller man ikke det samme spillet hva er der da egentlig å diskutere? 

La meg bruke meg selv som eksempel, de siste årene har jeg spilt prest i warcraft (gruff) prest i heartstone (gruff) og pdd en Gruul Deck i MTG:Arena. Alle disse spillene har et f2p modus, men ender i 99% av tilfellene med å være ekstremt mye mer kostbare enn andre spill om man vil nyte dem på et fornuftig nivå. La meg innrømme at jeg sikkert har brukt 10-15 tusen kroner på warcraft i årenes løp, 3-5 tusen på Heartstone (strengt talt unødvendig, men de her brukte jeg på fullt sett av de 2 første FØR regelendringen med wild/Standard, etter det brukt kr 0 og sluttet), MTG:Arena har jeg brukt hele 4.99€ på, da jeg klok av skade etter Heartstone ikke vil brenne meg enda) 

Men, poenget var egentlig ikke kostnadene til spillene, men at kostnadene i seg selv "kjøper" forskjellige spillopplevelser. Jeg klarte f.eks ikke sette meg inn i hvordan en spiller i Heartstone som forsøker spille gratis har det fra dag til dag. Å diskutere med hverandre blir nesten som å spille totalt forskjellige spill ofte. 

Slik mener jeg dagens modeller segregerer spillere fra hverandre og mer eller mindre ødelegger det som kunne vært gode spill communities. 

De siste gode spill communities jeg har vært borti har vært Skyrim, Witcher 3 og Kerbal Space Program, alle spill hvor man kjøper spillet og har, mer eller mindre en komplett opplevelse. 

Skyrim i 2011 er vel sist jeg følte det jeg kaller god gammeldags spillglede, og det er i dagens klima godt mulig det blir siste gang føler jeg. Da "Creators club" ble lansert i Fallout 4 var det som noe inni meg døde... skal jeg virkelig kjøpe blåbærpenger og bruke dem til å kjøpe virtuelle t-skjorter i post-apokalyptisk verden, jeg synes synd på ungdommen idag som starter i slike spill.... Og jeg synes synd på talentfulle programmerere som må bruke timene sine på å så tynt "innhold"

solimor
solimorInnlegg: 2817
21.04.19 23:16

Tja er vel noe enig. Men tro dritt start lrnge før gta 1 og 2 hadde vel begge støre/flere byer. Gta 3 er det første som var delt i 3.sp dritten startet slt med ps2 og problemet ligger vel i kostnaden med å utvikle spill steg kraftig pga 3d og resten den gen førte med seg. Men nå er det pp et sykt nivå

Ps hearthstone er mer fun eb på lenge spes ettet spliten av wild/standar

LeBron
LeBronInnlegg: 11136
23.04.19 13:00
solimor: Ps hearthstone er mer fun eb på lenge spes ettet spliten av wild/standar

Enig der, men Hearthstone blekner helt sammenlignet med MTG for min del dessverre, nå har jo MTG cirka 30 års forsprang, men Blizzard må nesten tørre ta noen større sjanser med Hearthstone om det skal være levedyktig i lang tid.

solimor
solimorInnlegg: 2817
23.04.19 20:57
LeBron: Enig der, men Hearthstone blekner helt sammenlignet med MTG for min del dessverre, nå har jo MTG cirka 30 års forsprang, men Blizzard må nesten tørre ta noen større sjanser med Hearthstone om det skal være levedyktig i lang tid.

Tja MTG er gøy men en mye høyer start kurve, tro HS kommer til å leve i mangen år til.

men en får bruke tiden sni og penger der det er gøy :D

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13644
25.04.19 09:01

Tror nok du overkompliserer og/eller bommer litt her. Joda, det er mindre aktivitet her inne, og til dels også generelt, men jeg har noen andre ting jeg tror er årsaken. 

*Flere sosiale medier alt er spredt utover, inkludert konsollene selv. 

*Mer online og voice chat slik at man ofte diskuterer spillene med andre mens man spiller.

*Vi er blitt eldre, både den gjennomsnittlige gamer, men spesielt her på forumet. Det fører til at vi er mer opptatt med andre ting.

*Det utgis betydelig flere spill nå enn før, både av kvalitet og uten. Dette fører til at vi blir veldig splittet i hva vi ønsker å diskutere. Hearthstone interesserer for eksempel meg nederst i rygghullet, mens du sannsynligvis ikke bryr deg om verken VR eller Dreams, som er mine store lidenskaper for tiden.

*Folk flest har glemt hvorfor de egentlig spiller. Flere og flere spill fokuserer på samleobjekter, completionists, stats, og games-as-a-service, og selve gleden av utforsking, gøy gameplay, og historier har gått litt i glemmeboka. I ny og ne dukker det opp spill som fokuserer på ren spilleglede, men disse er sjeldne og unngår totalt radaren til de som ikke savner akkurat dette. For min del har Dreams, enkelte VR-spill, Just Cause-serien, og Red Dead Redemption 2 vært nylige spill som fortsatt har disse tingene i fokus. 

Klikk for å gå tilbake til toppen